Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 4910 ggr
exitingsvillemo
0

Nya regler för Hästpass

HÄR kan man läsa om de nya reglerna för hästpassen.

Min fråga då är: Måste alla gamla pass göras om? Eller får man behålla de gamla som dom är?

För jag kan säga att iom de nya reglerna så är inga av mina hästpass godkända.

Varkän från SSS eller ARAB.

*suck* man kan bli vansinnig på alla dessa ändringar som görs hela tiden.

Flaxii
0

Tror att jag har färg och chipnummer i Mandelmans pass. Dock så står det att han är fux, eftersom han var det när han var liten. Numera är han skimmel. Har funkat hittills, men om det ska göras ändringar kanske hans färg måste ändras..?

LinaN
0

mitt pass är inte godkänt då då va…. men varfasiken är det man ska komplettera och vad kommer detta att kosta mig som hästägare? var hittar man det på asvh-s sida? hittar ju ingenting….

jag har ingen möjlighet att nyregga honom med DNA-test o skit hans mamma är död och pappan är det ingen som vet var han finns.

Jag blir vansinnig på alla dessa ändringar och annat trams, så jädrans less. Jag köpte en häst med pass för att allt sånt skulle vara avklarat, för att jag skulle slippa krångla med handlingar till höger och vänster.

men nu är ju det inte giltigt, men hästen har ju chipnr räknas inte det?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Chipnr räknas.

Jag tror att detta gäller de som behöver skaffa pass plus de som föds. annars tycker jag man borde kunna få hem en bilaga om det saknas ngt..

Cilla89a
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla pass behövs väl inte göras om? Så som jag läst så kommer Brimads att vara giltigt.. Eller har jag fel?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

exitingsvillemo
0

#4 jag tror att det passet är giltigt.

#1 är han skimmel så ska det stå skimmel, det är du som hästägare som har ansvaret att rätt uppgifter finns i passet, så färgen måste du ändra på.

LinaN
0

#4 det stämmer. för hans pass är i A5 format och liggande med genomskinlig framsida och mörkblå/svart baksida.

Hästar med pass som är grå eller blå, A5 och stående är inte giltiga…. ett sånt pass har jag på harry…. *muttra*

Såhär ser harrys ut fast utan "connermara"-stämpeln.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

I blackys pass (irländskt) står det färg "Bay", menar dom att han är brun eller går även mörkbrun under bay? för inte är han brun inte =)

ska sätta mig och läsa igenom det där när jag orkar, vet inte om blackys pass är giltigt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

De där såg mkt skumt ut!

Kan inte tänka mig att dom måste göra om alla pass igen utan kan tänka mig att de gäller nyfödda, men är inte säker. skummade snabbt igenom de nu då jag sitter på jobbet.

exitingsvillemo
0

får ju verkligen hoppas att det gäller alla nya fölisar som föds. Hur blir det annars för alla de stora stuterierna? Jag, menar, jag klagar ö ver att få göra om pass till mina 5, tänk då dom som har 200-300 ponnysar som ska ändras pass till. Hua…

Peppe
0

Blackys pass verkar iaf vara lagligt =)

hittar inget UELN-nr dock men det behövdes väl inte för äldre hästar?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~