Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 3202 ggr
[Nesslan]
0

Ensilage=Hösilage?

Hej allihopa!

Tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med detta.

Jag har fått lära mig att det inte finns något som heter hösilage, det är bara hästägare som kallar sitt ensilage för det när de ger det till hästarna. Att det alltså bara finns ensilage, med olika torrsubstans och värden, korna ska väl tex ha hög proteinhalt för att få bra mjölk?

Såhär står det tex på aftonbladets hästsida:

"- Ensilage och hösilage är ett annat sätt att konservera gräs på än hö. Hösilage är en benämning som folk har hittat på i efterhand kan man säga. Hösilage är en sorts ensilage och det finns inga definierade gränser vad som skiljer dessa två åt. Ensilage med högre torrsubstanshalter brukar kallas för hösilage."

Men jag läste också på ridtravare.ifokus att någon hade skrivit att ensilage får man absolut inte ge till hästar, men hösilage går bra.

Jag tycker det hade varit intressant att veta så ni får gärna förklara för mig! Blir lite förvirrad när olika saker sägs.

sus-sharon
0

här finns ett uttömmande svar från Cecilia Müller på HUV (SLU):

skillnad på ensilage och hösilage?

Jag har fått lära mig att ensilage (som ges till kor) i regel innehåller tillsatta bakterier (för att skynda på syra-processen) som inte är preferabla till hästar.

Hösilage däremot skall vara torrare och utan tillsatta substanser/bakterier.

Naturligtvis kan också jag ha fått lära mig tokigtFlört

medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

blött ensilage som oftast förvaras i plansilo (ficka med höga betongväggar som ofta ses på bondgårdar) har ofta tillsatt myrsyra för att sänka pH och minska risken att det blir dåligt.

Rundbalsensilage innehåller oftast ingen myrsyra.

Det fungerar oftast utmärkt att fodra hästar även med relativt blött ensilage - det jag har haft denna vintern har haft ca 50% torrsubstans, det blötaste jag fodrat med har legat på 19% ts - och hästarna lever än….

LinaN
0

att de tär blött är inget farligt, men i folkmun säger man att hösilage är ett ensilage med hög TS, är ensilaget torrt är det hösilage ^^

Men det kan vara bra förvirrande ^^

värme och luddiga vita/grå/gröna områden ska man inte fodra till sin häst. har det blivit värme i ne bal så brukar jag kassera den, eller rättare sagt brukade. men mjölksyre-utslagen är inte farliga. de smakar syrligt och luktar filmjölk på ett ungefär.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Invisible
0

Vi gav ensilage till våra hästar i vintras vilket resulterade i kolik.
Vi bytte därefeter till höslage och det var nemas problemas! ;)

Ensilage är ju som sagt blötare och starkare, medan hösilage är torrare och lite mer som hö.

AnnaLundin
0

#4 - vad menar du med "starkare"? Högre näringsinnehåll? Då vill jag bara berätta att det inte alls behöver vara så, det berpr inte på ts-halten utan snarare på skördetidpunkt, gödsling och vilka grässlag som ingår…

Invisible
0

Ojdå, det är möjligt att det inte stämmer. Men vad jag fått lära mig så är ensilage starkare an hösilage, och bör därför inte ges till hästar då en del hästar inte klarar det, utan får kolik, vilket i mitt fall inträffade.

AnnaLundin
0

#6 - man hör så många "sanningar", de flesta är väldigt dåligt underbyggda…

frågan är nog snarare om det verkligen var ensilagets näringsinnehåll som var orsaken till koliken…

LinaN
0

vi hade en häst i stallet som fick svåra diarrér när ha nflyttades till annat stall och fick hösilage för hans mage tålde inte så blött helt enkelt, han tålde ju knappt att gå på vanligt normalt bete utan att bli dålig stackarn.

det finns ju några som påstår att det finns något som heter höensilage också…

så finns det de som plastar sitt torkade hö. så det finns så många varianter…. de som tillsätter salt och de som inte gör det osv osv…

AnnaLundin
0

hö-ensilage är det ord som användes i början när man började pressa och plasta rundbalar med hög ts-halt. ordet har sedan förkortats till hösilage.

Tusen
0

Har nyligen varit på en föreläsning om foder där man tog upp just detta. Hösilage/ensilage är samma sak på ett sätt men olika på ett annat. Vid ensilage ser man till att det blir en jäsningsprocess som hindrar höet från att mögla. Många hästar tycker det är riktigt smaskigt och passar alldeles utmärkt att ge hästar. Allt annat snack är rena skrönor.

Hösilage är en annan process där det är för dålig fuktighet för att kunna få igång jäsningsprocessen. Där utestänger man bara luften. Hösilage är egentligen sämre för hästar eftersom där utvecklas Botulismbakterier lättare. Anledningen till att många hästmänniskor använder detta beror på att det är lättare att hantera. Mindre mängder krävs än vad som krävs vis ensilage samt att det inte fryser lika lätt på vintern vilket ensilage ofta gör om det står ute.

Ytterligare en form av detta är plastat hö, där man har torkat höet helt till över 86% torrsubstans och sedan plastat. detta görs mest för att höet då är lättare att förvara då det inte behäövs någon höskulle.

LinaN
0

#10 precis ^^ och sen är hösilage smidigt för mig som gräsallergiker, jag fryser inte fingrarna av mig på vintern eller måste hacka loss det från balen samt så slipper jag få andnöd och nästan kola vippen.

i stallet vi står i nu har vi ju löshö. det är ett aber, fram tills nu har det inte vart några problem direkt men nu har min gubbe börjat utveckla allergi mot höet också så snart är det bara medryttaren som kan fylla höpåsar åt mig (9 påsar fylls åt gången)

AnnaLundin
0

#10 nu snurrar du nog till det, va? ;)

botulismbakterierna vill ha blöt miljö, de utveklas dåligt om det är torrare än 50-60% ts…

Lindbygarden
0

Jag har också hört att bbakt trivs bättre i torrare miljö än i blött ensilage då jäsningen ska påverka tillväxten av bbakt.. Eller så var det att det var mkt mögelkänsligt så minsta lilla "miss" vid plastning eller att det blir ett litet litet hål kan förstöra hela balen..

Men vart det stod minns jag inte.. läste en massa när jag försökte hitta ensilage till mina här hemma..

Men till vintern kanske jag kan få köpa ensilage, ska räkna på om vi gör av med det!

exitingsvillemo
0

Jag har hört att det kan bli vita områden på en hösilagebal som inte ska vara farligt att ge. Att det helt enkelt är en jästsvamp.

Om man känner på det vita ska det kännas och lukta ungefär som bakjäst, då ska det inte vara farligt att ge även de vita partierna till sin häst.