Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: tömkörning
Läst 3275 ggr
IdaT
0

Få mrumpan i formen? - Tömkörning

Hej!
Jag har stött på ett problem med Zally, och jag är rätt glad å det egentligen, för jag har känt ett tag att vih ar stått still.
Problemet är det att hon söker sig ner mot en form, och jobbar jättebra, tills det kommer till baken, den har hon inte alls med sig.
Så hur ska jag få henne att verkligen ta i, ända från baken, och trampa under sig ordentligt när jag tömkör?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

LinaN
0

Det du kan göra är att ha ett långt dressyrspö som du knackar henne antingen på korset, ovanför svansroten eller skanken/hasen, de flesta hästarna reagerar då genom att sätta under sig, och få med bakkärran.

du behöver inte knacka hårt, utan bara en eller två snabba tapp-tapp med spöänden så ska du se att hon reagerar. Men smacka för gudars skull inte samtidigt… då blir det bara framåtdrivande och inte "insättande"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
0

Om du tömkör på volt kan du också lägga yttertömmen runt rumpan på henne och "rama in" henne med hjälpa av tömmen.

IdaT
0

#1 Då får jag börja med att vänja henne med spöt, hon har svårt för saker som rör henne på rumpan när hon inte är beredd på det. Men tack för tipset! Flört

#2 Det ska jag testa, tack för tipset.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

LinaN
0

#3 ta det bara lugnt och fint så löser det sig. Du ska ju egentligen kunna smeka hästen med pisken över hela kroppen utan att hon blir rädd. Litet NH-träning ^^

IdaT
0

#4 Jo, jag har börjat lite smått ta tag i det, men jag försöker vänja henne med beröring överhuvudtaget, så jag har valt att vänta lite med pisken, hon har inte varit så mycket hanterad innan jag köpte henne har jag börjat märka…

Tin-Tin74
0

LinaN. Skulle inte du kunna skriva en artikel serie om tömkörning steg för steg? Du verkar så duktig och förklarar så enkelt och bra. Brukar ta till mig allt du skriver, och din artikel om serpentinövningarna var ju kanon!

SofiaOfSweden
0

Övergångar/halva övergångar även såkallade halvhalter + driv med en långpisk borde få igång bakbenen. Att lägga yttertömmen runt bakdelen är jag inte förtjust i då hästen lätt kan peta in rumpan, men som "kickstart" kanske det kan fungera? Annars är det mycket viktigt som många glömmer bort, att hästen har tempo. Det är lätt att man hamnar i ett mysigt men bakåttänkande tempo och då tappar man bakbenen och trampet går förlorat.

LinaN
0

#6 åhh tack! :) vad glad jag blir av det du skriver ^^

Men vete tusasn om jag vågar göra en artikel om det, får fundera på saken jag är inte alls duktig på tömkörningen utan gör det bara så till mans… det är ju inte direkt nån eriksson-tömkörning ^^

Tin-Tin74
0

#8 Är det inte så vi är? Lite till mans allihop? Jag gillar i vilket fall dina enkla förklarande inlägg i de olika trådarna. =)

Go girl!!!

silvery
0

ett tips är att du alltid har spöt med dig när du gör något. så tränar jag mina iaf, tex har det med mig när jag lämnar/hämtar från hagen, när jag ger mat, borstar, kliar, pussar, ger godis allt som jag vet att de gillar, där är spöt. och när de inte reagerar längre, kan man "knacka" på benen när man kratsar hovarna. bara så det är med hela tiden tills hon skiter i vilket =)

Ahnna
0

Jag skulle säga såhär utifrån din beskrivning, att Zally troligen inte har så mycket form utan bara sänker huvudet. Formen kommer ju bakifrån, från undertrampet och hästens sökande mot tyngdpunkten med bakbenen. En häst som går med sänkt huvud utan att ha bakdelen med sig går inte i form. (Men det är jättebra om hon sänker sig lite i fram och vågar ta stöd i bettet, eftersom det är steg ett mot finlir! Glad Orutinerade/omusklade hästar går också bättre om manken är högsta punkten av formen i början innan de hunnit bli starkare.)

För att aktivera bakdelen kan du lägga ut travbommar, gärna både på rakt och böjt spår, 4-6 stycken. När hon går bra över dem utan att tveka (hittar balansen och takten i traven) så kan du höja upp varannan bom några centimeter så att hon måste lyfta benen ännu lite högre. Det är viktigt att hon bibehåller takt och balans även då.

Det är lite synd att hon är en shettis så du inte kan rida på henne, för hoppning över låga hinder i kombination med trav- och galoppbommar är väldigt bra för att aktivera och stärka bakdelen. Men jag rekommenderar inte att du tömkör över hinder, det får inte alls samma effekt på hennes form utan blir garanterat bara flängigt. (Samt att det är en stor risk att hästen snubblar på tömmen, vilket ju är farligt.)

Tempoväxlingar i trav och galopp är också bra för att få igång bakkärran. Tömkör på stor volt på plant underlag (ridbana helst) och be om tempoändringar i samtliga gångarter, men bry dig inte så mycket om huvudets placering till en början. Det är bakdelen du ska fokusera på och se till att den verkligen kommer igång och arbetar. Hon ska trampa in under kroppen i varje steg, men tänk på att det är jobbigt för henne i början och ta det i korta pass. När hon blir starkare i bakdelen kan du begära mer av henne, samt börja fokusera på huvudets placering också. Men det brukar komma av sig självt när hästen verkligen trampar under sig och bär sin kropp med sina muskler, istället för att bara "paddla framåt" så fort som möjligt på enklaste sätt. (Som hästar som inte går i form brukar göra.)

Sidvärtesrörelser är väldigt bra också, om de utförs korrekt. Om du kan så träna gärna på öppna och sluta. (Vilket kan genomföras både vid hand och genom tömkörning.) Hade du ridit så hade jag sagt att innerskänkeln är jätteviktig, men eftersom du tömkör eller leder Zally så får dina händer eller pisken (när du har tränat på att använda den) agera innerskänkel istället. Målet är att aktivera inner bak hela tiden i voltarbetet och i sidvärtesrörelserna.

Lycka till! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

IdaT
0

#11 Tack så mycket för tipsen! Nej, jag vet att det bara är "fusk-form" som hon går i, men har inte riktigt tänkt på att det har med musklerna att göra.
Ska så snart min träningsvärk gått över börja jobba med det med henne.

Tin-Tin74
0

Vore inte klättring ett alternativ för att stärka rumpan lite också?

IdaT
0

#13 Jodå, det hade det varit, om det fanns en backe i närheten, men bor man i platta tråkiga Uppland så gör man… Men tack för tipset!

LinaN
0

Halter i nedförsbacke är också stärkande och undersättande. :)

exitingsvillemo
0

#15 utan uppförsbackar inga nedförsbackarFlört

Håller med Ahnna att cavaletti är bra för att få lite aktivitet i bakbenen.

Vill hon söka sig så llångt ner  att hon gör skrapmärken i backen med mulen, så låt henne göra det. Ju mer hon sänker hals och huvud ju mer lyfter hon ryggen.

Samt som jag redan skrivit, rama in henne med yttertömmen runt rumpan.

Dels får hon ett litet tryck bakpå bakbenen viket brukar hjälpa de flesta hästar att trampa under sig mer, dels får hon en liten aktivitet i bettet varje gång hon tar ett steg och "trycker ifrån med bakbenen".

IdaT
0

Här ramlar det in massa bra tips nu. Hade tänkt ta med mig nya huvudlaget med skygglappar och kolla hur hon dels reagerar med dom, och dels hur hon reagerar med pisken då.

LinaN
0

#16 jag vägrar att tro att det är superplatt…. om backarna så ens har en minimal lutning så ger de mer än att harva i en paddock ^^ Så det där köpter jag inte, att det inte finns några backar alls… det finns alltid backar ^^ även om de är små!

Ahnna
0

#18 Helt ärligt; nej, det finns inga backar här! Jag bor också i Uppland och här har jag sett 4 riktiga backar varav 3 ligger för långt bort för att träna i för min del och 1 är ganska hårt trafikerad. Så klättring blir det inte här, men halter i lite nerförslut går ju att ordna.

Då behöver man ingen regelrätt backe, bara lite lutning. Det försökte jag få fram på ett annat forum för ett tag sen, men fick slängt i ansiktet på mig att det minsann inte finns tillräckligt med backar i Skåne, eller var det var, för att träna halter i backe. Men som du säger, det köper jag inte! Det räcker med ett lite bredare dike eller en liten sänka och såna vet jag att det finns även i Skåne och platta Uppland! Cool För att öva halter i "backe" krävs bara att marken lutar lite på en sträcka av 1,5 meter ungefär.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

IdaT
0

#18 Jag får försöka leta upp en sådan plätt, jag har en superbacke här hemma men det är lite långt från stallet, och jag tror inte människorna i byn blir så glada om jag tränar i pulkabacken, eller på elljusspåret. Obestämd Men jag får väl ut i skogen och leta. Tungan ute

Tin-Tin74
0

#15/18, bra tips det där med halt i nerförsbacke. Ytterligare ett tips från dig som ska läggas i anteckningarna. =D