Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrryttaren
Läst 1725 ggr
Flaxii
0

Komma ner i sadeln?

Har planer på att till våren -09 tävla Division 1 med min ponny, och därmed LA:P1, där det ingår samlade gångarter.
Min ponny har lättare för att gå ökade gångarter än samlade. Och då han har ganska stort steg händer det att jag inte kommer ner i sadeln ordentligt, vilket ju försvårar allt det här med att samla betydligt. Så har ni tips för att jag ska komma ner i sadeln ordentligt?

Peppe
0

Det som har funkat för mig är att börja i "makligt tempo", ett tempo som jag behärskar (och jag lovar dig, i början var det nog "jogg" hehe) och sen trappa upp tempo/tryck allt eftersom. under hösten har jag lärt mig att sitta i traven och håller nu på på samma vis i galoppen då man måste vara väldigt försiktig och inte sitta "för hårt" på Blacky utan man ska vara helt stilla och lätt =) (vilket jag inte behärskar när han klämmer ifrån lite)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

Rid utan stigbyglar, mkt och ofta. Och se till att du har nån som håller ett öga på dig o hjälpa dig med sitsen. En annan sak är att du sätter dig på bakvalvet o glider ner så du vrider om låren till rätt läge, haha vilken förklaring men jaaa, de fungerar ;-)

Flaxii
0

Tack så mycket :)

LovisaJacobsson
0

Prova att be någon longera dig utan stigbyglar. då kan man konsentrera sig på enbart sistsen.

ThunderClap
0

Jag rekommenderar boken jag rekommenderar här hela tiden, Balance in movement utav Suzanne von Dietze hon förklarar flera olika tekniker och saker man kan göra för att lära sig att sitta ner i trav Korrekt, är helt super. Boken har desutom kommit ut på svenska nu, men kommer inte ihåg den svenska titeln…

Jag säger som Peppe, börja med att rida lätt och där du har en bra arbetstrav, sitt ner något steg. Hellre sitta ner bara ett eller två steg avslappnat i balans än att tvinga sig ner och sitta många steg där man börjar spänna sig och hittar på ovanor.
Så jag skulle själv aldrig ta ifrån mig själv eller någon annan med problem att sitta ner i traven stigbyglarna.

Det är mkt lättare att sitta ned när din häst rör sig mjukt och i iallafall hyffsad form än när den springer stöttigt, så se till att arbeta den först under lättridning innan du sätter dig.

silvery
0

ett annat tips: försök få folk att sitsträna med sina hästar också, så du får öva på olika stegtempon och längder så lär du dig att anpassa dig också =)

Flaxii
0

Oj, den här tråden hade jag nästan glömt bort! Tack för alla tips iallafall :) Har blivit mkt bättre nu och han kan samla sig riktigt bra :)