Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrens-rörelser
Läst 3418 ggr
Tin-Tin74
0

Lösgörande övning?

Är det någon som har tips på lösgörande övningar?

Vill ha lite variation från bl a skänkelvikning och att rida i åttor.

Flaxii
0

Hippson har massa bra ridövningar :)

Marija
0

Ja, Hippsons övningar är superbra!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Minetta
0

Fanns en artikel om detta i Hästmagazinet (inte den senaste, men den innan). Var bl.a. om att låta hästen söka sig framåt och nedåt, rida med långa tyglar, har inte läst hela så jag minns inte så mkt mer men (;

Lindbygarden
0

Båda öppna och sluta är både lösgörande och samlande….Övergångar, variera formen mkt..

Lång skritt innan arbete där du kan leka lite med steglängd bakdelsvändningar mm

Sen undrar jag om du undrar rent generellt eller om du har en häst som är stel och spänd?

Tin-Tin74
0

# Det är mer generellt, då vi har 6 hästar i familjen och alla är egna individer.

LinaN
0

SERPENTINER! :)

Det är det bästa jag har att arbeta med som det är just nu. lösgörande, böjande, stretchande, lyhördheten tränas…. massor med positivt arbete som kan varieras i mängder.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

De du ska göra är att INTE haka upp dig på en eller tvä övningar, självklart ska du rida igenom hästen tills du lyckas men fastna inte i övningarna dag efter dag, pass efter pass. Du ska även överraska hästen, vänder du in o ska rida snett igenom så vet ofta hästen de o ofta att man gärna ökar lite på diagonalen, rid tex in på diagonalen o rid till X o sen vänder du tillbaka till samma långsida som du red i från fast andra hörnet (alltså om du rider i höger varv så svänger du in på en diagonal, när du kommer till x så svänger du vänster o rider klart diagonalen åt de hållet, svårt att förklara) men de va bara ett av många exempel. Ser alldeles för många som fastnar på en volt o rider varv på varv på varv o vad ger de hästen? Jo den blir uttråkad o hur kul är de o engagera sig o jobba om man tycker de är trist?

Tin-Tin74
0

#7. Det var en variant av diagonal jag inte har tänkt på. Tackar!

Det är just det att jag inte vill bli fast i samma tjat som jag ber om lite tips. =)