Vilka ridbyxor använder ni?
Jag tänkte höra med er vilka Ridbyxor ni använder när ni rider dressyr? Helskodda, knäskodda eller oskodda?
Vilket material på "skoningen" föredrar ni?
Jag rider helst med helskodda, men i minsta fall knäskodda och då ska de vara sadelskurna i rumpan.
Clarino i skoningen är helt ok, saknar mina första Ridbyxor som faktiskt vart helskinnskodda. Men det är ju nästan strängt omöjligt att hitta skinnskodda idag för en vettig peng känns det som.
Men de ska helst vara helskodda i clarino och framförallt passa runt min tjocka rumpa ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Rider endast med helskodda, har alltid gjort och kommer alltid att göra, oavsätt vad jag rider. :) Knäskodda tycker jag känns mycket obekvämare.
Tror alla mina skoningar har varit i mocka, känns bäst och ger inget glid i sadeln. :)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

För tillfället har jag bara helskodda som jag rider i, i microbomull. Har man en gång provat dem så är man fast, de sitter verkligen som en andra hud. Oskodda gillar jag också, särskilt när jag hoppar eftersom att jag känner mig mer rörlig i sadeln, men vill inte slänga ut över 500 spänn på ett par oskodda och hittills har jag inte hittat några i bra kvalitet.
#3 det känner jag igen det där med att betala massor med pengar o så håller inte kvalitén, inte ens på h**ks som i vanliga fall ha rätt bra kvalité på ridkläder iaf. (vad jag har att säga om deras läderprodukter låter vi vara osagt)
Min smärtgräns för halvskodda Ridbyxor går på 250-300 och helskodda mellan 300-450kr. jag sliter ju ut mina på löpande band…

Ja, de enda som är värda att klassas som kvalitet är Pikeur och Cavallo, och deras oskodda ligger väl runt 800, minst?
Jacsons oskodda i bomull är GUDOMLIGT sköna, men går sönder nästan direkt. Inte lite surt.
Rider alltid i helskodda, annars glider man ju runt i sadeln typ. :)
Clarino i skoningen tror jag.

jag rider nästan enbart i helskodda, har ett par halvskodda också men föredrar de med helskoning. Jag köper billigt på gekås, då gör det inte så mycket om de går sönder. Jag köper bara byxor som sitter bekvämt, så bekvämlighet kommer inte med prislappen…
Jag har två par helskodda som jag rider i och ett par oskodda som jag har när jag bara är i stallet och mockar, fodrar och sådant.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#5 vem har sagt något om att de ska vara snygga och sitta bra?
Jag är så fläskig om baken att det mesta sitter bra bara jag kan knäppa gylfen ^^
Har faktiskt sedan mina Ridbyxor gått sönder (på insidan av låren) börjat rida i mina röda joggingbyxor med halkigt tyg, kanske inte det smidigaste men man lär sig att sitta still iaf ^^ eller i mina jeans, men det är det enda paret vettiga byxor jag har hemma så det är litet intressekonflikt så….
måste verkligen införhandla nya Ridbyxor snart. ska se om man kan fynda nått på hööks.
#6 Precis. Man kan, om man har tur, komma över ett par helskodda för 800-900 om man köper dem i barnstorlekt (cl), men annars kan ett par helskodda ligga uppmot 1000-2000 kr.
#11 Haha, sant. Fast för mig så ingår på något vis utseendet och passformen i kvaliten också…

Alltså, jag har aldrig fattat det där med skodda… Kan nån förklara vad halvskodd och det betyder? Visa bilder? :D Jag tror att jag vet vad det betyder men vill inte skämma bort mig. xD

Jag rider i lite av varje, men allra helst helskodda men då MÅSTE de va pikeur!! Har ett par i annat märke oxå men kommer inte på vad de är för märke nu, men dyrare är de iaf. Men även oskodda o knäskodda har jag o trivs nästan lika bra i dom.
Helskodda Ridbyxor skulle jag aldrig köpa på hööks eller liknande, de är skit i mina ögon! Men oskodda därifrån är helt ok, mjuka o sköna, dock ofta korta i benen för mig.
På Ridbyxor så är de kvalite efter prislappen anser jag, iaf de säkert minst 50 byxor jag slitit ut genom åren.

Ja, barnstorlekar brukar jag faktiskt kolla efter, ibland är det inte så illa att vara 160 lång ;) Dock så finns inte Pikeurs Lugana i banrstorlek, bara Cindy (vad jag sett) som är låga i midjan. Med min rumpa så blir det verkligen låg midja isf ;)

Jag rider med helskodda tycker att man sitter bättre i dom, jag tror att det är någon slags mocka på skoningen som jag iaf trivs med =)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
barnstorlekar är bra ;) är ju bara 161 lång så barnstorlekarna brukar fungera bra.
Jag rider helst i helskodda brallor. Har mina favoriter, ingen aning om märket, men dyra var dom iaf, men absolut värd varje öre.
Dom har hållt i många år så då blir det ju inte så dyrt i längden.
Helskodda Pikeur, tyvärr inte använda på länge nu 
Vilken upplevelse det kommer bli då man får rida i en fit dressyrsadel i ett par helskodda pikeur
Jag har bara ett par uråldriga helskodda/skinn Ridbyxor.. Därför jag ställer frågan då jag kikat efter nya helskodda men inte fattat ´cad de är skodda med.. när det står bla clarino så säger det mig "jahaaa och vad är det?"
Har endast vanliga tyg som passar i dagsläget och jag har lärt mig rida med vanliga tyg också.. Jag har aldrig ägt ett par "dyrbyxor" i hela mitt liv så jag är lyckligt ovetandes om hur kassa mina Ridbyxor är
Ska köpa mig ett par dyrbyxor när min bak och mina lår antagit den form som jag trivs med för det finns inte en chans i …. att jag köper ett par Ridbyxor för 2 lök och sen passar de inte…
har ett par helskodda som jag har när jag rider i paddocken och ett par knäskodda när jag rider ut

Jag rider med helskodda till vardags, kostade mellan 198:- (Börjes) och 649:- (Hööks).
På tävling har jag än så länge bara knäskodda med tyg, 349:- (Hööks) eftersom jag tävlar så sällan. Funderar på att skaffa helskodda vita också om jag börjar tävla mer framöver.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag vet inte vad Pikurridbyxorna är skodda med för material, men det jag kan säga är att det är ett fantastiskt material som sitter som en andra hud! Mjukt och följsamt, otroligt hållbart (har haft ett par i tre år, ridit i dem varje dag, ibland två gånger, flugit i backen på terrängläger, nött otaliga dressyrlektioner m.m., fortfarande som nya!).
Ska du investera i ett par dyrare byxor så kan jag absolut rekommendera Pikeur av den simpla anledningen att Pikeur ist Pikeur ;) Annars är Cavallo och Eurostar bra, men se till att få med microbomull om du vill ha ett par riktigt sköna byxor.
#22 Måste ju testa hör jag.. ligger med som motviering på min "komma iform lista"
Rider i både helskodda och knäskodda. Förut var det bara helskodda som gällde, men då dom bara går sönder i det sk skinnet så har jag börjat köpa knäskodda. Har två par byxor med riktigt skinn, gamla som gatan, och dom är jag superrädd om. I början var det lite halkigt i sadeln med knäskodda men det blev bättre efter ett tag.

Har bara helskodda Ridbyxor, helst med Clarino eller riktigt skinn.
Har ett par dyrare vita helskodda ridbyxr som jag tävlar i som jag inte minns vilket märke det är. Till vardags har jag dom lite dyrare ridbyxorna från CRW (Hööks) och nåt extra slit och släng par från börjes.
Hittade för ett par år sedan Ridbyxor helskodda från nåt obskyrt okänt märke för 30 spänn styck på en utförsäljning. Hjälp vad jag älskade dom! Hittar jag samma i min storlek ska jag köpa alla jag kan se.. Dom var så sköna!

Alltid helskodda! Har ca. 5-6 stycken.. :P
Åh, älskar mina senaste! Ett par Euro-star, kostade 1480:-
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Helskodda!
Älskar mina beiga från Roping, de bästa jag haft
Gillar Pikeur också men jag har tyvärr inte råd att köpa ett par, men oj vad kär jag blev när jag provade dem i affären, haha :P
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Tänkte på det, några här säger att de kan köpa från barnavdelningen. Fy vad orättvist! :D en annan är så tjock om gumpen så jag skulle aldrig komma i ens 170cl byxor om jag så hade obegränsat med vaselin och ett skohorn! 

Hoppsadel - helskodda!
Dressyrsadel - går bra med båda, sitter ändå där jag sitter =)
Har tänkt köpa några pikeurbrallor, men pengarna försvinner alltid på en massa andra oförutsedda kostnader. det bästa paret jag äger just nu är från hööks, nån ny modell som verkligen är följsamma faktiskt. jag blev mäkta förvånad när jag drog på mig dem första gången, tänkte nästan skicka tillbaka dom utan att prova för dom såg så lustiga ut… men vilken tur att jag ändå provade. dom duger tills jag har råd med bättre =)
köper för övrigt också i barnstorlekar, annars blir dom helt pösiga. sen är det ju billigare också ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Helskodda i hoppsadel, hur tänker du människa?! :D Det går väl an för min del med iofs, men tycker att man klibbas fast på tok för mycket, vill vara mer rörlig när jag hoppar ;)
Rider helst med helskodda, känns som om man har bättre "grepp" i sadeln då. Förr var det alltid skinnskodda, men nu förtiden så är det ju något konstmaterial vilket jag tycker fungerar minst lika bra och är betydligt billigare!

#32 mja fastklibbad blir jag inte, däremot blir det inte lika halkigt =D behövs på min kuse, så man inte flyger av i farten XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Helskodda, alltid :) Lite olika material. Ska köpa 2 par nya på börjes i maj, ett par vita och ett par blårutiga. Får se om det blir storlek 170 eller 34. Brukar köpa på ullared oxå, inte den bästa passformen men det är helt okej för priset tycker jag, lagom att ha hemma till vardagsridningen :)

Jag rider enbart med helskott men det måste vara tunt skinn då, annars veckar det sig bara! 
euro-star var märket på mina, nu har jag kollat =) Hur sköna som helst och skitbra kvalitet.
Har ett par euro-star i större storlek om ngn skulle vilja köpa. Knappt använda. Grå. Storleken säger mig ingenting, men det kanske bara är jag som inte fattar mig på dessa storlekar.
92/L34.
Storleken på dom jag själv använder är 76/L26 och dom sitter som ett par 38-or av mindre modell.
Jag rider i lite olika, men mest helskodda, senast inköpet var ett par helskodda från Carat?? kostade endast 399. De var ett nedsatta lite me.

endast helskodda vid ridning (skodda med clarino, ca 320 kr i börjes. har hållit super och är otroligt bekväma)
äger också ett par oskodda med piping som jag köpte i hööks. värdelösa att rida i, men används flitigt i stallarbetet, höintag osv.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Har bara ett par, några billiga som jag köpte från ÖoB. xD Väldigt sköna att ha, blågrårutiga, helskodda tror jag..