Anky till Las Vegas??
Sjef Janssen, Anky van Grunsvens man och tränare, tänker strida och i sista hand anlita advokat för att få Anky till världscupfinalen med IPS Salinero.
Anky är kvalad med Painter Black men vill ist åka med Salinero. Anky är direkt kvalificerad genom sin vinst i fjol men för att komma dit måste man ha ridit minst två kval och de har hon inte gjort med Salinero. Denna regel va de Sjef som införde i FEI och nu vill han bryta mot den.
När de mäktiga vill något ska tydligen inga regler gälla längre…
Läs mer kortfattat på svenska här
Och lite mer info på engelska här
Helt absurt om hon nu skulle få ett wildcard ändå.
Hon har plats med PB, rid honom eller stanna hemma.
Varför ska de ha förtur? Det är väl idrott och idrottsprestationer det handlar om? Det är förödande för sporten om det ska särbehandlas. Alla ska rida och tävla på lika villkor, det är ju precis likadant för alla andra om de har en häst skadad etc..
Finns ju ingen hoppryttare som får det ex.
Då kan man ju lika gärna lägga ner dressyren om det ska särbehandlas.

Ja precis, så som de säger så åker hon bara om hon har chansen att vinna, med PB så räknar dom med att blir bland de 8 främsta men de duger inte tydligen. SUCK för dessa diva stjärnor!!
En regel är en regel, punkt slut!
Har man satt en regel så får man väl för tusan följa den dessutom… inga jäkla räkmackor här inte!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Men neeej! En regel är till för att följas…
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Håller med ovanstående!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Håller också med er andra! :S
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag håller med ovanstående.
Hade hon kunnat delta med salinero om hon ridit minst två kval? Vad har hindrat henne att göra det?

#7 Ja hon hade kunna rida Salinero om hon ridit två kval. De va ju meningen att hon skulle ha ridit honom i Göteborg men då fick hon ont i ryggen och ställde in samma dag som de skulle åka. Sen red hon ju nu helgen som va i Den Bosh (hur de nu stavas), så då hade de blivit två kval, men nu står hon med ett i bagaget o de finns inga fler. Varför hon inte tog ut honom förrän de två sista kvalen vet jag inte, men man slutar aldrig undra.
Jag kan hålla med er andra ur en synvinkel, har man satt en regel så får man följa den också. Å andra sidan så är ju Anky kvalad i vilket fall som helst, hon har ju en plats. Så då spelar det ju egentligen ingen roll vilken häst hon åker med? Hon tar ju ingen annans plats. Men ja, jag vet inte riktigt.

Men även om hon är kvalad, och inte tar någon annans plats så tycker jag det vore idiotiskt om hon får vara med me en annan häst som inte gjort kvalen. Det ger väl bara signalen att reglerna går att bryta, gör hon det vill väl andra också göra det. Dessutom var det ju hennes man som anförde regel, pga detta vore det ännu sjukare om just de bryter den.
Nej, får hon åka med den hästen tycker jag det är illa! Isåfall kunde hon tänkt på det lite innan och kvalat in denna hon vill ha med..
#10 Word!

Så här skriver Hästmagasinet idag:
"Anky van Grunsven har beslutat sig för att åka med Painted Black till världscupfinalen i dressyr i Las Vegas 14-19 april.
Men på sin hemsida tjurar hon fortfarande och säger att det är "FEI som inte låtit henne åka" med Salinero och att "det fanns öppningar" i reglerna samt att FEI "valt" att ge friplatser till andra än henne och Salinero - fast reglerna är helt glasklara.
Salinero har inte tävlat två kval och kan alltså inte få starta."
#12 "Salinero har inte tävlat två kval och kan alltså inte få starta."
Helt rätt!

Håller med! Helt rätt!
#12 Jag skulle vilja veta vilka de andra är som fått fripass!