Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrhästen
Läst 1114 ggr
Peppe
0

Spelar storleken nån roll?

Ja, hur stor roll spelar storleken på hästen inom dressyr?

Givetvis hänger det ju på hur hästen är byggd i övrigt och gångerterna.

Men har små hästar generellt svårare att hävda sig på dressyrbanorna? Skulle t ex Briar mista sin glans om han bara vore knappa 160? (skulle antagligen se rätt kul ut med Jan i sadeln). spelar det även roll hur stor ryttaren på hästen är?

Tankar tack =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

h00jff
0

Det skulle inte förvåna mig om det är så, även om jag hoppas att det inte är så…

Cilla89a
0

tror inte höjden i sig spelar någon roll.. en liten häst kan ju hävda sig lika bra som en stor, tror det handlar mycket om utstrålning och power..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

MiaMaria
0

Enligt reglementet ska de inte vara någon skillnad på en häst på 160 och 180, men tyvärr så händer de ju. Men en sak med de är nog att en bamse till häst ofta har mer utstrålning än den lilla, dels just storleken (de blir mkt wowwow) och sen även att den får större gångarter, den lilla hästen kan ju ha stora gångarter den med, men den stora vinner ju mer mark, äsch va flummigt de där blev men jag hoppas nu förstår vad jag menar.

Storleken på ryttaren vs hästen ska vara propotionerlig, de ser ju inte så bra ut om en lång människa kommer in på en 155 cm häst även om den inte väger för mkt, lika så en kort ryttare på en stor häst. De e ju ofta inge fel varken åt de ena eller andra hållet men inverkan kan påverkas samt att de inte i allas ögon ser så vacker o prydligt ut som de ska göra i dressyr

Peppe
0

okej, tack för tankar =) är ju väldigt liten så kommer aldrig kunna ha en häst på över 165, eller kanske ens över 160 :/

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~