Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrhästen
Läst 2976 ggr
ElinH
0

Smittinfo

Den här hemsidan är väldigt bra att hålla koll på om du ska ut och tävla/träna. Den uppdateras ofta och visar var olika hästsjukdomar finns just nu.

Länk till smittinfo

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

MiaMaria
0

Toppen att du informerar! Lägg den gärna på länkar oxå Glad

ElinH
0

#1 Lägger till den nu. :)

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinaN
0

Jättesmidigt!

Allid bra o veta var någonstans kvarkan härjar eller hästinfluensorna…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
0

tyvärr finns det vissa som väljer att inte informera om ev smittor, dessa kommer alltså aldrig in på smittinfo.

Så se denna sida som ett hjälpmedel men håll öronen öppna ocksåFlört

Lindbygarden
0
MiaMaria
0

#4 Veterinärer har skyldighet att rapportera, även om de bara är misstanke. Även så gällde de ju även privatpersoner såklart

exitingsvillemo
0

#6 men bara för att man är skyldig att rapportera betyder inte det att alla gör detFlört

Vissa tar inte ut veterinär överhuvudtaget, för att hästen har milda symptom och vissa gånger tar faktiskt inte veterinärerna det på allvar heller.

Tragiskt? Ja, men tyvärr sant.

MiaMaria
0

Jo tyvärr är de ju så, skrev mest som upplysning Flört

exitingsvillemo
0

vi hade misstanke om kvarka tidigt i höstas, men det blev aldrig rapperterat till smittinfo.

MiaMaria
0

#9 tog du hem veterinär? Så de blev provtaget?

Ahnna
0

Jag har nyligen pratat med en granne som har och har haft hästar och kor av olika slag - en "kobonde" som bott på lantbruk hela livet - och det var ytterst sällan han tog ut veterinär till sina djur. En ungtjur fastnade i en taggtråd en gång och slet sönder ett ben. Det fick han gå med under uppväxten och det fick läka bäst det ville av sig självt, tydligen. Fullt normalt. Obestämd Samma med smittor och sjukdomstillstånd, de fick läka av sig själva… (Och det är ju precis såna saker som gör att smittor fortsätter spridas när folk inte behandlar dem och rapporterar att de finns i området!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
fridak
0

jag har fått reda på att ett stall i närheten har något kvarkaliknande, men det finns inte med på smittinfo. jag antar att vet. har varit där eftersom de går på penicillin och en som har häst där får inte rida utanför deras marker, hans häst är inte smittad (än?).

MiaMaria
0

Om ett stall har smitta eller misstänkt smitta får ingen häst vare sig den är frisk eller sjuk lämna gården.

Jag hoppas veterinären anmält smittan, för då borde den komma upp, de brukar gå rätt snabbt.

Får dom pencillin så misstänker jag att de är kvarka, eller så har dom inte fått svar än och ger de i förebyggande syfte

fridak
0

#15 syns inget på smittinfo än men förhoppningsvis dyker det upp snart. hästarna lämnar iaf inte gården så det borde inte föras vidare.