muskelpreparat?
hejsan.
brimad är som många vet en stor herre på nästan 180 ;) och dessutom fortfarande ung, 6,½ år.
han ser ganska valpig ut i kroppen på marken, och dessutom ganska tråkig, men under ryttare så växer han något enormt.
och jag undrar nu om man kan ge något tillskott för att hjälpa till med muskeluppbyggnaden eftersom han är så stor?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Se över protein mängden. Sen tror jag att selen och e-vitamin kan hjälpa. Se dock över hur mycket han får i sig i sin vanliga foderstat först!

#2 han får i sig mer protein än vad han behöver enligt tabellerna.. så nån brist på protein har han då inte..
men vad för nån e-vit ska man köpa?
Magnesium ger jag för musklernas funktion. Finns på granngården. följ anvisningarna på förpackningen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Finns hur mkt som helst på marknaden men fråga e ju vad dom är för något, om de är nå ihop satt o sen görs de bra reklam för de bara. Ja bra fråga, finns för lite forskning om tillskott.
MEN de viktigaste är en väl ihopsatt foderstat, se över den ordentligt så han får varken mer eller mindre än han ska ha och rid/tömkör honom ändamålsenligt och långsiktigt. De räcker långt ist för att du ska stoppa i honom massa extra saker.
Ni som ger era hästar något muskelpreparat - märker ni skillnad?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Vilken snygging han är! 
/ ElinH

En riktigt snygg bjässe är han iaf =)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Undrar detsamma som #6 :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#6 jag har testat en del, men jag har inte märkt något speciell skillnad med något medel (frånsett b-vet), därför jag skriver som jag skriver i #5, tror de mesta handlar om reklam, dom som gör bäst reklam får sakerna sålda. Som sagt, finns för lite forskning på de.
byggstenarna för att sätta muskler är väl just proteinet.
Jag stirrar mig inte helt blind på vad uträkningarna säger. Ger alla mina ponnysar tillskott av protein, genom lusern, som ju är ett grovfoder och därför inte skadligt att ge lite mer av än vad uträkningarna säger.
Han är ju, som du säger, en ung kille och dessutom väldigt stor. Jag skulle ge lusern. Har själv bara gott att säga om det.
Mitt spetiga fullblodssto satt jättefina muskler av lusernet. För att kunna bygga muskler så måste det ju finnas ngt att bygga av…
Var jag dig skulle jag prova på lusernet. Samt eventuellt ge E-vitamin vid behov.
E-vitamin, har jag läst, minskar risken för mjölksyra vid hårt arbete och kan därför ges efter ett hårt arbetspass. Håll koll på doseringen bara.

Jag kan tipsa om ett bra foder…Dodson & Horrels Build Up foder.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

enligt tabellerna ska en ridhäst ha en kvot på 6 eller däröver, men endel kräver en högre kvot (Blacky behöver en kvot på 8) för att hålla musklerna. för att höja kvoten så måste du ge mer protein i förhållande till MJ, och då är lusern utmärkt.
som han ser ut på bilden i #0 så är han rund om magen men muskelfattig = för lite protein. men sen kan ju bilder luras rätt bra 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

P.S Vilken lång manke han har!

#13 jag tycker också han är rund om magen ;) därför vill jag inte fodra på hur mycket som helst. han äter ju drygt 15 kg hö, ½ liter krafft groov 125 och en dl krafft miner blå, och lite betfor.
men jag ska köpa lucern strå och e-vit.
lång manke, jaaa ;) det ser ut som en hajfena ;) inte konstigt att det var svårt att hitta sadel till honom ;) det enda som funkar är prestige ;)

#15 du kan ju försöka ordna så inte MJ ökar trots att proteinet ökar (t ex genom att byta groov 125 mot lusern eller nåt) för att inte magen ska bli större. sen lite hoppning och galopper vore kanske inte fel för att slimma lite =)
ja det var nog den längsta manke jag nånsin sett XD