Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettövrig-dressyr
Läst 4034 ggr
Cilla89a
0

vandrande svullnad?

hejsan.

ja, i fredags när vi skulle träna och lasta ut så gick brimad snett och trampade utanför lemmen och skrapade insidan av skenbenet vänster bak, fick dock bara ett minimalt skrapsår högst upp på insidan av skenbenet. tränade ändå och han var inte halt.

under kvällen blev han lite svullen precis över såret, inget konstigt med det.
under lördagen var det samma, jag red ut ett lugnt pass i skogen vilket jag alltid gör efter en jobbig träning.

under söndagen blev han mer svullen och längre ner på skenbenet, han fick vila, vilket han skulle ändå.

under måndagen (idag) har svullnaden högst upp på skenbenet börjat försvinna, men är nu svullen längst ner på skenbenet och kotan.
svullnaden har alltså vandrat från högst upp på skenbenet ner till kotan nu. han fick vila idag med, vilket han ändå skulle då jag varit i skolan 8-18.

någon som varit med om något liknande? det är bara på insidan av skenbenet/kotan. antagligen för han skrapade i från kotan och hela skenbenet när han trampade utanför lemmen. men jag blir lite fundersam när svullnaden har vandrat?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Nesslan]
0

När min ponny blev sparkad på armbågen i sommras så var hon först svullen precis runt såret, sen åkte det sakta neråt. Tog väl en vecka ungefär innan benet var helt okej igen. Hon fick stå inne i box och sjukhage med linda. Veterinären kom såklart ut och hon fick någon medicin också.. kommer nu inte ihåg vilken. Men detta var som sagt en spark och inte bara ett sår. Lycka till och hoppas allt går bra!

MiaMaria
0

Jag tycker de låter normalt att svullnaden går neråt i benet, skritta honom så ska du se att de försvinner

Cilla89a
0

#2 tänkte jag skulle skritta imorgon, ja :)
han höll låda i hagen idag, han och Japp ;) sotaren var på taket och det var ju vääääldans farligt, så dem for rundor som tokar! men svullnaden hade gått ner betydligt efter att han busat, och det är ju positivt!

aha, så det är normalt att svullnaden vandrar, det har jag aldrig varit med om innan, så jag blev lite orolig..

himmla typiskt det hära alltså! skulle tränat imorgon kväll för Waaler, 10 årig norsk mästare i dressyr och även ridit EM & VM.
men det skiter sig nu ju :/
dock kommer det fler chanser :)
men hädanefter ska jag paketera in brimad från topp till tå innan han åker någonstans ;)

exitingsvillemo
0

är han halt eller bara svullen? Ömar vid tryck? stel?

Det är bra att han rör sig, det har blivit en lite blodutgutelse som lättare går över vid rörelse.

Känn igenom honom ordentligt och kolla stelhet eller hälta. Kanske kan du vara med på träningen imorgon ;)

MiaMaria
0

De akn ju vara att han vrickat sig ellre nå oxå men isf hade han ju varit halt, borde varit iaf samt att svullnaden i kotan hade kommit direkt. Men att en svullnad skjunker i benet är inge konstigt, snarare mer konstigt om den byter ben osv.

Cilla89a
0

#4 ingen hälta, och inte stel, inte vad jag kan se iaf. därimot var han öm över såret de första dagarna, men är på väg bort.

har avbokat träningen, känns inte skjysst mot honom, han har tagit det lugnt sedan i lördags och idag longerade jag lite för att se så han inte är halt.

dessutom kostar träningen 500 kr, och det är ju inte så kul om jag inte kan vara med fullt ut då.. :P

MiaMaria
0

Ja de va nog vettigt av dig, de kommer fler tillfällen att träna Glad

Att han är öm över såret är självklart, de vet du ju själv om du slår dig o får ett sår så kan de ömma några dagar. Så de går nog över. Hur såg svullnaden ut idag?

ElinH
0

Rätt av dig! Håller med MiaMaria, det kommer fler tillfällen :)
Undrar också hur det såg ut idag?

/ ElinH

Cilla89a
0

#7, 8

den är nästan helt borta idag :) nu under dagen han gått i hagen, är svullnaden ganska obefintlig.
så det går åt rätt håll *peppar, peppar*
ET kommer på tisdag, väldigt intressant, har aldrig haft ET ute någongång. mest för allmän genomgång, men jag tror det hände något när han klev av snett på lemmen i fredags, han var nämligen stel höger bak i början av passet, men blev bättre sedan, och sen har han börjat bära svansen åt höger? tränaren la märke till det i fredags, inget jag har lagt märke till innan, men hon sa iaf att det gjorde han inte sist jag tränade, ialla fall inte så tydligt som i fredags.
så jag tror det knäppte till någonstans i hans bakparti i fredags, eftersom han gick helsnett ur transporten, direkt där väggen slutar, trampade han ner med vänster ben, så man kan ju tänka sig att han sträckt något i rygg/kors som blivit snett och behöver puttas till rätta? 
bara spekulationer.. ska se vad tränaren säger på fredag..

MiaMaria
0

Intressant med ET, kom ihåg papper o penna då så du kommer håg allt, de hade jag alltid o antecknade allt han sa på samtliga hästar, samt be h*n förklara om du inte förstår något, då blir h*n säkert jätte glad om du vill lära dig mer Glad

Skönt att svullnaden gått ner iaf! Svansen är ett tydligt tecken på snedhet i rygg o rumpa, hoppas de inte är nå allvarligt!

Cilla89a
0

#10 ja, jag sökte lite på det här med sned svans och i många fall är det ju väldigt dåligt Tyst men i vissa fall har ET kunnat rätta till detta.. läste att nån häst gick med svansen sned då den var sned i bäckenet..
och sen var det nån häst som gick med svansen på sned då den var väldigt ojämn i sidorna en jättestark sida och en jätte svag..
och en annan gick med svansen sned utan att det var nått fel på den.
och en annan för dne brutit svansen en gång.
och sen var det nån som gick med svansen på sned för dne var sned i ryggen och fick avlivas :O
så det är ju väldigt många olika skäl till detta, hoppas i detta fallet att han bara blivit sne för han trampade snett och att ET kan fixa detta..
för jag är inte 100 på att han inte alltid gått med svansen på sned, men som sagt så hade tränaren märkt detta i fredags, och inget jag lagt märke till innan (kanske för man inte tittar på svansen när man rider Tungan ute)
men sedan hon sa det har jag lagt märke till att han även går med svansen på sned i hagen.
men sen har jag en halvkass film på mobilen sedan jag red för några veckor sedan och när jag tittar på den, så ser jag att han bör svansen på sned ytterst lite, man får anstränga sig för att se det.

hade ju varit lagom kul att åka till klinik nu efter bara 3-4 månader och när vi precis kommit igång på allvar  Foten i munnen

nej, usch.

Marija
0

Ajdå! Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus