Dressyr
Nu är det då såhär att jag ska tävla dressyr den 18/1 på en ganska stel ridskoleponny. Hon kan gå riktigt fint på träning o gå i rätt form osv. men när jag tävlade henne förra gången så var det som att det inte var samma häst. Hon ville inte alls gå ner på tygeln och lyssnade inte alls på mig. Så frågan är, hur ska jag göra för att hon ska lyssna lite mer på mig o förhoppningsvis gå ner på tygeln? Jag försöker att rida in på volter o få henne mjuk men ingenting fungerar, det kan ju vara tävlingsnerver men hur ska man få bort dom då? vi får rida fram i max 35 minuter. kanske kan va bra o tillägga 
Emma, medarbetare på Hästfoto.

Så blev en häst som jag tävlade också, jätte jobbigt.
Det är svårt att säga några tips utan att ha sett hästen.
Men du kanske kan höra mid din ridlärare/annan duktig person som känner hästen om denna kan följa med dig ut på tävlingen och hjälpa till vid framridningen.
När det gäller tävlingsnerver så är det bara att träna genom att tävla och tävla, det blir oftast lite bättre längre fram.
Men detta med tävlingsnerver kan bli att man spänner sig, vill lite för mycket och kanske inte heller kommer till ridning på samma sätt samt blir lite stum i handen..
Tänk igenom hur det känns på träning och hur du själv rider, försök att slappna av och bli inte stum i handen ( man kan lätt bli det om man spänner sig)
Rid många övergångar och tempoväxlingar, rid serpentiner, öka minska volten, öppna etc..
Hur är motorn på henne?
Ridskolehästar brukar man behöva "väcka", oavsett om det är på träning hemma eller på tävling.
Även om hästen är pigg så betyder det inte att den ger en ärlig bjudning som behövs för att den ska kunna gå i form.
Jag vet själv hur det är då jag tävlar en ridskolehäst!
Några sätt att få hästen aktiverad är att försöka hitta på nya saker hela tiden så man inte fastnar på en volt eller liknande (väldigt lätt hänt som vi alla vet). Gör många tempoväxlingar, halvhalter och olika vägar. Hästen ska hela tiden vara på alertern och när som helst kunna galoppera eller göra en fin halt.
Ett tips är att ha med sig pisken på framridningen och våga använda den när det behövs! Ridskolehästar är inte lika känsliga som privathästar och för att den inte bara ska "sega" kan du behöva väcka hästen lite med den.
Nu menar jag förstås inte att du ska piska och slå hästen, jag hoppas du förstår hur jag menar :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Min gamla hopptränare var en klok man. 
Han sa att "först lär man sig rida på träning, sen lär man sig rida på tävling".
PÅ tävlingsplatsen finns alltid en massa extra nerver inblandade för både häst och ryttare, nya miljöer, nya hästar runtomking etc. När man väl är inne på dressyrbanan ska man ju dessutom helst inte behöver korrigera hästen så mycket, så risken är att man i stället blir lite för passiv - och då går ju hästen därefter…
Mitt råd är att "träna på att tävla"! Det kanske inte fungerar första eller tredje gången, men det blir bättre med tid och erfarenhet!
Många klubbar har tränings-tävlingar och clear round klasser. Även om du tränar och vill tävla dressyr. Tävla 30 cm hoppning bara för rutinens skull för att få koll på nerverna hos både dig och hästen.
Så ska jg göra med Harry, har planerat in en hopp och en dressyrtävling nu för att komma igång.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hur gick det på tävlingen?
Är också nyfiken på hur det gick! :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#8 #9 förlåt om jag inte varit så aktiv men har fullt upp
Jo det gick faktiskt bra, ingen placering dock men över 60% blev det iallafall. Hon gick nästan på tårna från och med jag satt upp men lugnade sig lite sen. Blev nöjd med resultatet eftersom att jag inte tävlat henne så mycket innan. 
Emma, medarbetare på Hästfoto.

#10 bilder? Kul att de gick så bra! 
Vad kul, grattis till det fina resultatet 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Grattis! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Lite sent nu, men tempoväxlingar är ju en av de ultimata kanonmetoderna!
Bilder :)?
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Ja det var ju verkligen bra resultat!!