Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 2115 ggr
Lindbygarden
0

Angående rollkur.

Här kan man läsa vad forskning i canada resulterade i.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=108786

MiaMaria
0

Lite skum forsknings metod men ja, de kanske funderar

Lindbygarden
0

De måste ju börja någonstans och det är ju riktigt att hästen väljer det den tycker bäst om..det gör ju alla om man nu har en chans

LinaN
0

Hihi, nu får jag vatten på min kvarn :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Marija
0

Jag tycker att det låter intressant, vi får se vart det leder! :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

joooossan
0

Håller med #1, låter lite knas men intressant! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

fridak
0

håller med om att det var en konstig forskningsmetod…
finns det ryttare som inte påverkar hästen alls?
rids volterna åt samma håll eller kan hästarna välja lätta sidan?
Är kanske rollküren bara jobbigare för dem, inte farlig, så det väljer med latmasken där också?

Due-Boje
0

Later som en valdigt suspekt undersokning, och fragen ar ju om den runda och djupa formen tagits fram pa Ratt satt, eller mad hjalp av hjalptyglar och starka bett, sagande hander osv. Att veta ryttarna hade ju varit intressant, och om hastarna ar vana att arbeta i den formen - tar manga ars traning att gora det pa ratt satt sa att musklerna stretchas ratt och succesivt.

Lindbygarden
0

Jag tolkade det som att det är början på något och att undersökningen handlade om vad som var bekvämast och inte farligt.

fridak
0

#8 Jo det var det nog:)  Men skulle "min" pålle få välja det bekvämaste skulle han mestadels gå i hagen. Nu hade hästarna visserligen inte det alternativet…

hestellen
0

Hästar är smarta! Uppenbarligen gillar dom rollkur minst oavsett hur dom ridit/gjort för o få "normal"form. O jag förstår dom!! Fy för dom som sysslar med rollkur! syns tydligt att hästara inte gillar det ju o tycker det är väldigt obehagligt. Men det är ju bara min åsikt det=)

LinaN
0

#10 Hästar ÄR smarta, det har åtskilliga upplåsta boxdörrar och grindar bevisat genom tiderna. :)

Hästar är precis som människan lata av naturen och följer gärna minsta motståndets väg. MEN! Rollkuren i sig är ju en form där hästen kan stänga av sig också då är den formen mindre krävande än om hästen skulle gå i rätt form.

Man ser många gånger hästar som går långt under lodplan på gränsen till att rollkura bara för att det är bekvämare än att arbeta korrekt med rygg och bakben. Men jag tror ju fortfaranade att rollkuren i sig är i längden något som inte är bra. Att E ndel kända ryttare använder sig av det får j ustå för dem, de kanske har en annan kunskap än vad jag och sunegösta på heden har. Rollkur är inget man ska syssla med om man inte vet exakt vad man gör och vad det har för effekt i längden.

Rollkuren har inte funnits tillräckligt länge för att det ska finnas några långtgående studier om vad det gör för hästarnas hälsa.

VARNING! Rena spekulationer;

Om en häst idag går framgångsrikt på tävlingsbanorna efter rollkurträning hemma, hur kommer hästen då må om 10-15 år när hästen är penisionerad? Vad för fröslitningsskador medföljer rollkuren på sikt?

_Slut på spekulationen. Det finns helt enkelt tillräckligt med forskning på området.
_

Men om man nu ska stretcha och gymnasticera hästen i en sån djup form, varför inte göra det från marken utan ryttare? Vet ju att det finns en stretchövning för häst där den har huvud/nacker som i rollkuren, men utan belastning från ryggen.

OCh jag kan "rollkura" min häst med en morot framme vid bringan för att stretcha hans nacke och överlinje. Men då är det inte under ett helt pass, utan en övning av många där ha nstretchar nacken, halsen och resten av kroppen.

MiaMaria
0

#11 nja de du skriver om att strecha från marken så har du ju inte hästen i rörelse och den trampar då inte under sig på samma sätt som i ridningen, så där e jag inte helt överrens. Men med de sagt varken för eller mot rollkur Flört

Due-Boje
0

jo visst, hastar ar smarta, men en annan undersokning har gjorts en gang, da man jamforde hastar och hundar. Man hade en skal med mat, men den lattsate vagen - rakt fram till maten, gick inte att ga. Hunden letade efter ett annat satt att ta sig till maten efter nagra forsok att ga rakt fram, och kom fram till  maten. Hasten daremot, forsokte samma vag, varje gang utan att det gick. Den forsokte valja den eklaste vagen, for den kunde inte tanka sa langt som att kanske testa den andra, lite langre vagen… Det blev aldrig nagon mat till honom! =P

Buuc
0

Ja, det där är ju intressant. Vad bra att de gillar den normala formen istället för Rollkur!

hestellen
0

#13 Tycker dock det är en lite dum undersökning på sätt o vis. Hundar och hästar är ju helt olika djur med helt olika beteende och bakgrund=) Men visst jag kan förstå lite hur du menar. Men sen är ju frågan om hur många hästar o hundar dom gjorde det på. För det är ju precis som med människor, vissa är smarta o en del lite mindre smarta ;)

LinaN
0

#15 där kan jag hålla med dig helt o hållet…

Hurmånga hästar har inte jag mött som lyckats med saker som är "omöjliga"? Öppnar boxdörrar på regelbunden basis, fejkar hälta för att slippa jobba osv osv… DET om något är ju att vara smart.

Och jag vet att min häst han hade ju gjort som hunden i det här fallet ^^ Han stod uppbunden vid gödselstacken för ett tag sedan, och det är en mur som är ca 110 hög runt om, han hoppar upp på gödselstacken trots han är uppbuden för att komma åt höet som ligger en bit in framför honom. Andra hade säkert stått och sträckt på halsen så långt de kunde för att nå höet, men inte han…

ElinH
0

Håller med #1, men ganska intressant endå !

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

undrar också hur man kan garantera att ryttarna inte påverkade nåt? det måste ju vara välridna hästar det handlar om så det räcker med minsta lilla? en ögonbindel hade kanske varit på sin plats, eller släppa hästen lös helt och se vart den går?

jaja jag är varken för eller emot, har för lite kött på benen för att kunna uttala mig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

Tror man kan gå på hur det rent fysiskt påverkar hästarna.. jag undrar bla hur mycket plats det finns mellan ganasch och atlaskotan när de går så extremt böjda?

Det finns ju tom de hästar som klämmer in spottkörteln av att bara gå i "vanlig" form..

exitingsvillemo
0

#19 ja uscha… Vad vill man egentligen uppnå med rollkur? Är inte alls inne på det området, så vet ingenting.

Men VARFÖR rider man hästen så?

LinaN
0

Det räcker ju med at tman själv "krullar ihopa" nacken  med hakan mot ucipilari mapilari (gripen mellan nyckelbenen vid halsen) och håller där en stund.

Man blir ju enormt spänd i baksidan av nacken och min andning blir kraftigt begränsad samt kan jag inte svälja…

Marija
0

#21 Nja det va ju inte bekvämt direkt..

ElinH
0

DET om något borde bevisa att Rollkur påverkar hästarna negativt..

/ ElinH

Flaxii
0

Intressant metod, lite knas men det kanske fungerar. Däremot kan man ju fråga sig hur mycket ryttarna påverkade valet av väg och HUR de arbetade ner hästarna i "rollkur-form"?

sus-sharon
0

äntligen börjar det forskas kring detta ämne!!
*hoppar och studsar*

(hamnar ofta i diskussion ang detta med bekanta som tycker att det är skitsnyggt och "bra form")

medarbetare på djurskydd.ifokus

exitingsvillemo
0

#25 skitsnyggt? bra form? på vilket vis då?Obestämd

det ser allt annat än enkelt och bekvämt ut. Ser ut ungefär som på nybörjarlektionerna där ryttarna sågar ner skallen på hästarna.

Jag funderar fortfarande på vad man vill uppnå med rollkur? Ngn som vet orsaken till att folk använder det?

ElinH
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#26 Exakt, precis så ser det ut! Det ser så amatörmässigt ut så jag vet inte vad… dessutom borde en så skicklig ryttare som Anki kunna rida sina hästar utan denna (enligt mig) ganska grymma metod, Det ser inte lika harmoniskt ut och det blir inte du och hästen, det blir du mot hästen.

/ ElinH

Marija
0

Blev faktiskt upprörd när jag fick det senaste numret av Häst & Ryttare hem i brevlådan idag.

"Anky van Grunsven, dressyrens drottning"

Nej… Enligt mig är hon inte någon drottning Obestämd

MiaMaria
0

Hästarna mår bra av att gå i en rund och djup form emellanåt samt att den är mjuk i sidorna genom böjning. Men rollkur är lite väl, iaf den delen som visas upp (de e ju de västa som jämt visas), jag tror inte att Anky osv hade nått världstoppen om inte rollkur hade fungerat, Anky har ju trots allt använt metoden i många många år. MEN när de används fel blir de FEL och de som visas i bildklippet i #26 är den värsta, skräckexemplet, så svälg inte allt ni ser!

exitingsvillemo
0

#29 men vad är anledningen till att man rider på detta vis, det måste ju finnas ngn tanke bakom liksom? Är det för att mjuka upp hästen?

Alltså jag är allvarligt intresserad av att veta anledningen till rollkur, så kanske jag ändrar uppfattning om metoden, eller åtminstonne inte tycker at det är en as-grym metod.

Marija
0

#30 Hmm.. Mjuka upp hästen borde man kunna göra på annat vis Obestämd

Jag vill precis som du, veta varför man väljer att rida rollkur…

sus-sharon
0

#26 om jag kunde svara på det så skulle jag svara. och troligtvis heller inte hamna i så många diskussioner ang. ämnet…

medarbetare på djurskydd.ifokus

MiaMaria
0

#30 jag har för mig att jag har läst att de används för att helt och hållet kontrollera hästen, i alla olika former, vare sig den går i tävlingsform eller djup o rund. Sitter på kalas nu o ska ta reda på mer fakta vid tillfälle.

Återigen måste jag säga att de ska utföras rätt och JAG ANVÄNDER MIG INTE AV DE SJÄLV! Jag rider hästarna djupa o runda men absolut inte såhär.

silvery
0

vet itne heller varför man gör det.. ser ju ite ens snyggt ut liksom…

min häst rider jag ibland i "unghästlåg" då han e ganska grön, jag rider inte så att han biter sig själv i bringan…

Lindbygarden
0

Tror nog absolut inte att ngn använder sig av rollkur för att det skulla vara snyggt.

Exakt varför somliga använder sig av det kan jag inte säga men det är inte av estetiska skäl är jag rätt övertygad om.

exitingsvillemo
0

#35 nej det har jag också svårt att tänka mig.

Jag brukar lägga ner hästarna i väääldigt låg form (typ mulen i backen) för att få dom runda i hela överlinjen och sträcka ut alla muskler i rygg.

hestellen
0

#28 Jag håller med. Men det roliga va ju att samtidigt som dom hyllade henne hade dom en mindre artikel i artikeln om rollkur där dom ifrågasatte henne lite! xD