Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 1315 ggr
lennartsdotter
0

Svag i den vänstra sidan!

Hej!

Min sköthäst är svag i vänster sida. Han har väldigt svårt att flytta förvänster, gå i form i vänster (trav o galopp). Det går men det är mycket svårare än höger.

-Är hästar olika precis som vi människor är höger och vänster hänta?

MiaMaria
0

Ja hästar är höger eller vänster sidade. Dock kan sidan variera beroende på träning.

Om man upplever hästen som svår i vänster varv så är de ofta höger sida den har problem med, dvs den har problem att sträcka ut höger sida när du ställer och/eller böjer den.

jupiter00
0

alla hästar har en sämre och en bättre sida,, en häst som jag rider på skolan e sämre i höger .så jag gör mkt volter och mkt skänkelvining med han så han blir lösgjord :)

exitingsvillemo
0

Precis som MiaMaria säger, dom har oftast en starkare sida.

Mitt fullblodssto hade svårt för höger varv. Galoppen blev oftast korsgalopp eller galopp i fram och trav i bak.

Hon gick inte att ställa/böja ordentligt då hon förböjde sig hela tiden, hon orkade liksom inte hålla ut ordentligt. Svårt att förklara.

Efter ganska lång tid fick vi äntligen bukt på problemet. Vi hade en massör ut till stallet och han konstaterade att hennes högra ben var kortare än det vänstra, därav överböjningen i höger varv samt svårigheten med höger galopp.

Hon var sne i bogen så därför var det högra benet kortare. Efter en hel del stretching och massage fick vi iaf ordning på det.

Under bahandlingstiden la hovslagaren på en sula på höger hov för att hon skulle kunna arbeta korrekt med bägge sidor. Efter behandlingen gick hon hur bra som helst i bägge varv.