Provridning på onsdag!
Åh, nu har jag pratat med ägaren till Liverpool, en söt liten ponny som jag kanske ska bli medryttare på. Hon vill att jag ska provrida på onsdag! Och jag har aldrig provridit någon häst, eller faktiskt, aldrig ridit utan en lärare som säger vad jag ska göra. Vad borde jag tänka på? Skritt på lång tygel i några minuter, lite trav, lite galopp? Hon säger att han är lite envis och att jag ska vara bestämd. Hur ska jag göra för att få igång honom?
Hon påstår dock att hon är villig att låta allt från nybörjare till proffs rida på honom, så jag känner inte så mycket press. Hon vill bara ha en ryttare som inte är rädd att använda spöet. Inte slå, men ja. Andra har inte velat ha spö i handen.
Vad tycker ni jag borde göra då? Jag tänker iallafall rida mycket volter för att få honom i rätt form och mjuk, annat vet jag inte. HAr bara ridit ett fåtal gånger utan hjälptyglar!

du bör prova alla gångarter i bägge varv för att "ha känt dem" och har du tänkt hoppa bör du även prova att hoppa ett hinder eller två på din provridning. det behöver inte vara högt, men ändå.
tänker du rida mer åt dressyrhållet så testa på skänkelvikning, framdelsvändning osv.
kort och gott: på provridningen ska du Prova! det innebär att du ska rida hästen på det sätt du har tänkt att rida den om du skulle börja som medryttare.
jag funderar dock över varför hon absolut vill ha ett spö med i bilden? kan man rida hästen utan så är det klart bättre.
varför har du inte ridit utan hjälptyglar? vad är det du är rädd ska hända om du inte har hjälptyglar?
mjuka händer och stadig skänkel, så går det nog bra ska du se!
medarbetare på djurskydd.ifokus
Va kul!
Du har fått lite tips av Sus-sharon ,se nvar inte rädd för att fråga ägaren då hon är den som känner hästen.
Lycka till!

#1 Tack för tipsen! Jag ska nog bara rida lite dressyr. Vet inte vad han kan för något för hon sa att han endast kan grunderna i ddressyr, men det blir mycket tempoväxlingar och rida på böjt spår och sånt. Ska testa skänkelvikning och framdelsvändning också, ska fråga henne om han kan det. ;)
Alltså, hon vill att jag ska vara beredd på att han kanske är lite envis och lat, så om det behövs ska jag inte vara rädd att använda spöet.
Jag har inte ridit utan hjälptyglar för att jag ridit på en ridskola där de är väldigt försiktiga. Jag har fått chansen några gånger men inte så ofta.. Det är inte mitt val, att jag ska rida utan eller med för det är ju dom som bestämmer. Det jag är rädd för är att jag kanske inte har tillräckligt med kunskap om hur man får hästen i bra form, men jag inser att det bara är att hålla igång honom. Jag är dock lite osäker på min balans, för ibland får jag bra, ibland inte. Det beror lite på hur hästen rör sig.. Men jag tror att det kommer gå hyfsat om han inte är så jättenevis. ;)
Jag kan ju bara säga förutom dom bra tipsen du har fått hur jag gjorde när jag provred! Jag började rida direkt, annars kan det kanske vara bra att ägaren rider först för att man själv ska få en bild av hur hästen ska ridas. Alla ryttare rider ju förstås olika, men det kanske kan hjälpa. Sedan tycker jag att det är bättre att åka och prova en gång för mycket, än en gång för lite innan man bestämmer sig :) Och såklart prata med ägaren om vad som är ditt ansvar att göra, tex om man ska mocka eller kanske fodra dom dagarna du har hästen, och vad som ingår i priset. Om du kanske får ta dit/åka till en tränare tex.
Lycka till!
Puttar upp denna tråden och hoppas att allt kommer gå bra idag!

Tack än en gång för tipsen allihop!
När jag kom dit så fick jag först se alla hästar, och vart fodret ligger och så. Liverpool, eller Limpan som han kallas, stod i hagen och åt sin middag. När ägaren fixat klart med allt och visat mig det mesta som hon kunnat, hämtade vi Limpan och jag fick borsta honom. Han var inte särsilt entusiastisk, stod med bakåtstrukna öron och hotade min mamma, men när jag kliade honom lite bakom örat så såg han genast snäll ut. :P Dessutom bet han mig aldrig och sparkade inte, lyfte inte ens bakbenet som ägaren sa att han kan göra ibland.. Tränsa och sadla fick hon göra, han trampade runt lite vid sadlingen men annars var han jättesnäll. Sedan var det dags att rida!
Först skrittade jag i lång tygeln något varv, sedan kortade jag tyglarna och försökte få honom att bli lite mjuk.. Han var väldigt stel, särsilt i vänster nacke och bog, men ibland såg han lite mjuk ut iallafall. (han är lite omusklad p.g.a. inte så mycket ridning under vintern..) Jag fick även använda spö för han var väldigt slö. Första varven jag skulle trava så var han väldigt slarvig, men sen fick jag nog och då gick han med fina, långa steg. Han var fortfarande lite stel på fyrkantspåret och i hörnen, men så fort jag gick in på en volt så blev han mjuk och försökte ta kontakt med mig. Däremot var det svårt att hålla honom på större volter, för jag fick hela tiden använda ytter tygel så han inte skulle gå inåt och samtidigt försökte jag ställa inåt. Såg inte särsilt vackert ut vid vissa tillfällen, men andra gånger såg det jättefint ut.
Jag galopperade inte, red i en hage som innehöll is och han halkade några gånger… Men jag fick igång honom iallafall. Så nästa söndag ska jag ringa ägaren och så ska vi komma överens om de dagar jag ska vara där! :D Jag ska prova gratis i en månad, har jag för mig. Är så himla glad! Måste rida mycket i skog, klättring för att bygga upp muskler. Han är ganska rund om magen också. ;)
Vad kul att det gick bra
Du får hålla oss uppdaterade om hur det går med honom!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#6 Jätte kul! Grattis!
Du får ta lite bilder samt givietvis berätta hur det går!
Vad kul! Vill också se bilder :D
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#7 Jaa… Jag är överlycklig, förvånad över att jag inte skuttar runt av glädje. Jag trodde typ att mitt liv med hästar var över, förutom att gå till ridskolan då och då. Men så hittade jag honom! :D
#8 #9 Oh ja, det kommer bli massor med bilder! :) Vi hade tänkt ta med digitalkameran och filma, men mamma kan inte ens hålla i en sån så det blev inget av det. Men jag har en massa kompisar som kan fota och kommer ju rida två gånger i veckan, så det blir gott om foton! Dessutom ska jag ju fota porträtt och sånt på honom med min systemkamera. :)