Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettbilder-och-filmer
Läst 1381 ggr
fridak
0

ridbilder på roger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fick tag i en fotograf idag:) tränade för tränare också, haft uppehåll sedan början på december. Det märktes rätt väl även om vi ligger/låg på en nivå långt under grunderna även innan uppehållet.

Bilderna är blandade, både skräck och nästintill hyffsade stunder.

Jag sitter alldeles för långt bak i sadeln, tror inte jag gjort det innan men märkte det under tiden jag red och det syns väldigt väl på bilderna också. sitter ju nästan uppepå bakvalvet, stirrar ner i manen/sanden gör jag också.

Ni får gärna kommentera ridningen, hur ska jag annars kunna utvecklas?

nr 1: lite skritt

fridak
0

nr två:väldigt mycket spring i benen, varför inte rusa i 120 knyck?

fridak
0

nr tre: elak ryttare som tar för mycket i en häst som rusar och försöker likna hjort

fridak
0

nr 4: trav, inte fullt lika hemsk ryttare i munnen iaf

fridak
0

nr 5

fridak
0

6

fridak
0

7

fridak
0

8

fridak
0

9

fridak
0

10

fridak
0

11

fridak
0

12e och sista.  Han var snyggare på bilderna där han sprang lös i paddocken i "era hästar"-tråden eller hur?
under tränar-uppehållet så hann han med att byta på bra sida och dålig sida. innan var det högerbogen som han sköt ut jämt och ständigt och under tiden jag försökt få bort det så har han börjat med vänsterbogen istället, inte så konstigt kanske.

och ja det är ett dressyrschabrak under hoppsadel, hade slut på rena allroundschabrak så man tager vad man haver, och dressyrschabrak har jag men ingen sadel^^

Hoppas inte folk blev alltför upprörda av bilderna…

Marija
0

Vad snygg han är, ni är fina Glad

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

ElinH
0

Snygginghäst du har :D
Jag tycker att du borde länga lädren ett eller två hål för att komma längre ner i sadeln, då tror jag att du automatiskt kommer att räta upp dig mer och hamna i mitten av sadel vilket gör att du också hamnar i en mer lodrät sits!
Jag vet hur svårt det är att låta bli att titta ner på hästen när man väl har börjat med det, men jag lovar att öronen kommer att sitta kvar efteråt även om du inte kollar på dem hela tiden ;)
Ett bra tips då är att hela tiden påminna sig själv om att sträcka på sig och titta frammåt. Prova att titta rakt upp i himlen och vrid huvudet bakåt (jag är sämst påatt förklara , haha) samtidigt. Sedan tar du ner huvudet men håller nacken i samma höga läge. Förstår du hur jag menar?
Tänk att du är världens snobb som rider med näsan i vädret haha :)
Tänk också på att försöka så en böj i armbågen så du inte "kör motorcykel" med tygeln.

Haha det blev mycket nu och jag vet inte om du fattar allt, menmen ;)

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

fridak
0

#12 tack:)

#13 tack:) Jag tror jag förstos allt och ska försöka göra så om jag kommer ihåg:)

Lindbygarden
0

Stora fina tuttar brukar jag tänkaSkrattande samt "näsan i vädret fröken"

Tycker han är fin din Roger!

fridak
0

#15 det första fungerar inte när man redan har för stora;) Men man får väl tänka så iaf. Han kan vara fin, någon gång ibland;)

Marija
0

Jag brukar tänka att jag äger hela världen Flört

ElinH
0

#17 Hahha jo men det är ju så man får göra :P
Och du ska bara veta hur snobbig man måste se ut på voltigen haha, :P Efter att jag började med voltige blev min sits och mitt "tittande" mycket bättre och fast jag slutat så sitter det i ganska bra :D

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lagerquist
0

Jag håller med de andra, men skulle nog också säga bak med axlarna och bredda händerna Glad

MiaMaria
0

Jo han är fin!! =)

De du kan tänka på är som du säger att du tittar ner, testa dra ner hjälmen i pannan så skärmen pekar neråt, då måste du automatiskt vinka upp hakan för att se något, fungerade super för mig. För att komma djupare ner i sadeln så skulle jag testa att när du börjar så sätter du dig högt upp på bakvalvet o sen drar dig ner i djupaste delen på sadeln, på så vis så kommer du vinkla bäckenet och lårbenen rätt o då blir de lättare att sitta djupare. Detta kommer du i början att få upprepa en gång varje varv antagligen men de är de värt. Kan de även va så att du ev har en för liten sadel? Då kan man bli sittandes för långt bak. Axlarna är nästa, när du sitter rätt upp o ner, rulla då axlarna bakåt o när du har dom i bakersta läget så är de rätt, utan att du spänner dig! Även detta kommer du få upprepa ofta, men när du gjort de 100 ggr så kanske de sitter Glad Då får du även en mer automatisk vinkel på armbågen, men de får du oxå tänka på, så du kan ge eftergifter, de kan du inte när du sitter med raka armar utan att luta dig framåt. Händerna, tänk dig att du ska ha dom ovanför mankammen, bär dom stolt framför dig med tummen högst och mer ihop. Så vi akn sammanfatt de med upprepningar och va stolt, du har en jätte fin häst, du måste visa att du är stolt över honom, sträck på ryggen o näsan i vädret Flört

Så till kusen, nu vet jag inte vad du gjorde för övningar på träning men jag skulle nog försöka rida honom mer lägre och rundare. Nu går han o spänner sig i underhalsen och knäcker av i nacken och har ingen ryggverksamhet. Tänk dig (hur många gånger har jag skrivit de nu??) att halsen ska vara högsta punkten, bry dig inte om han går bakom hand utan han ska blir lägre i halsen och strechar ut ryggen och börjar jobba bakifrån. Böj honom i sidorna och halsen för att få mjukhet och viktigt här med eftergifterna! Rid på en stor volt och led inåt, när han släpper efter så ger du en eftergift o då ska du se att han söker sig mer neråt, helt tiden med att bra stöd på yttertygeln och en frisk trav där han går framåt och tänker framåt.

Många glömmer av att hästarna måsta ha lite tempo för att kunna arbeta rätt, de blir bromsa bromsa, låt han gå på i friskt tempo och arbeta ifrån det ist för att bromsa honom, för då kommer han aldrig arbeta bakifrån utan han kommer gå o backa av o knäcka i nacken ist och bygga på musklerna under halsen ist (underhals). En sista sak är takten, se till så han alltid går i takt, tänker nu trav arbete, har du en bra grund takt (och tempo) så blir de mkt lättare att utgå från det.

Puuuh de blev en hel roman de här. Hoppas du förstår vad jag menar, fråga gärna! Lycka till!!! Ska bli kul o följa er! Skrattande

Marija
0

#20 Kanonbra tips! Kul att man verkligen tar sig tid och skriver utförliga och konstruktiva råd Glad

Lindbygarden
0

#20 Super bra tips verkligen!

Du får ha en tipshörna sen så vi kan skicka film och bilder till dig!Glad

fridak
0

#20 Tack för tipsen:) Vi hade inte så stor variation på träningen, började först med att rida på två fyrkantsspår, som åttvolt fast fyrkantigt då. Det var mest för att få mig att inse att jag behöver planera min väg mycket tidigare än vad jag gör och börja göra fler halvhalter och få honom mer skärpt på mig.
senare red vi på volt och skulle få honom att acceptera att vänsterskänkeln får ligga mot kroppen utan att han ska fara framåt. han har travartrav-takten i sig eftersom han är travare och med tränarens hjälp ska det bli mer ridtrav-takt i honom så vi ligger långt nere på botten och försöker kravla oss uppåt sakta men säkert:)

Nu ska jag bara försöka banka in alla tips så att jag kan försöka tänka på minst något av dem vid ridningen imorgon:)