Fel form
Jag har en arabvalack på 13 år som går avslappnat så länge man skrittar och till viss del i traven. Men sen i traven ibland men speciellt i galoppen så höjer han huvudet, sänker ryggen och får underhals. Detta gäller både i ridhus & utomhus, men mest utomhus. Jag är inte speciellt duktig på att rida ner hästar i form. Jag tränar för instruktör 2 gånger i månaden, allround träning, vilket gör att det bara blir 1 dressyrträning i månaden. Vi skulle behöva en i veckan! Så nu funderar jag på att ge upp allround träningen, fast vi båda tycker hoppning är jätte kul, och börja träna dressyr en gång i veckan i stället. I alla fall göra det tills vi har fått ordning på problemet, annars kommer han få ont i ryggen. Men jag behöver ändå hjälp med vad jag ska göra med honom när vi är ute och rider. Det är inte alltid så lätt att lägga volter osv när man rider ut. Så skriv gärna tips & råd på hur jag ska få han att gå i en "lägre" form! Kan tilläggas att han är ganska så omuskald, vilket inte gör saken bättre. Tack på förhand //Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Först vill jag bara säga att ingen kan lära dig rida över internet. Du behöver ta kontakt med en dressyrtränare och förklara ditt problem för honom eller henne.
Men…
Du har själv svarat på en del av frågan - han är omusklad. Omusklade hästar orkar inte arbeta i form, så när man börjar arbeta en omusklad häst ska det ske i korta intervaller, ett steg eller två i taget. Många hästar har svårt att hitta påskjutet bakifrån om ryttaren inte gör precis rätt, så det ni har problem med är nog helheten - påskjutet, avslappningen, formen, samlingen och lösgjordheten. Allt bottnar i en bra grundkondition med en balanserad foderstat som ger hästen rätt mängd protein för att kunna bli starkare.
Har du ett analyserat hö eller hösilage? Är foderstaten uträknad med hänsyn till att han behöver bli starkare?
Vissa hästar behöver man lära att de ska sänka huvudet, det kommer inte automatiskt hur mycket påskjut man än har. Det finns många metoder för hur man lär en häst att sänka huvudet samtidigt som den arbetar och det kan bara en instruktör visa dig, det går inte att förklara i endast ord.
Hoppas att ni får rätsida på problemet!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
En omusklad häst som ska bygga muskler behöver protein. Hur ser han ut i hullet? Lägg gärna ut en bild på honom =)
Om jag har svårt att få en häst i form brukar jag sänka och bredda händerna ganska mycket. Vet att det väl inte är helt korrekt, men de flesta hästar brukar få lättare att ta ner huvudet då.

#1 Nej jag vet också att man inte kan lära sig att rida över internet & har så har jag tagit kontakt med ridkomitten där jag är medlem.
Det är ju den stora delen i problemet att han är så omusklad, men det är svårt att muskla han när han går i denna form. Men jag skrittar mycket med han på lång tygel samt rider off road i skogen på han.
Vårat hö är tyvärr inte analyserat, men han äter 12 kg om dagen ungefär. Sen får han 2 kg lusern om dagen för att få i sig ordentligt med protein.
Sen har han kunnat gå i form (ägaren har tävlat en del med honom i både dressyr, hoppning & lite fälttävlan), så någonstans så kan han det, men det är jag som inte kan.
Så i den här tråden vill jag mest ha tips på hur jag kan få han att tänkta på något annat så han inte går i så fel form. Han behöver inte gå ner i ordentlig form (för att det ska gå så krävs det att jag kan) men bara inte gå och sänka ryggen så. När vi är i ridhuset och tränar så efter ett tag när han slappnar av så söker han sig till en lägre form. Så helt enkelt få han att slappna av.
#2 Han är lagom i hullet men omsuklad över rygg & bak. Har ingen ny bild men kan fota snarast. Han äter somsagt 12 kg hö om dagen ungefär samt 2 kg lusern för att få i sig protein.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#3 Jo det har jag också testat och det funkar till viss del men de känns lite som man "drar" ner dom då .. 
Jenny
#5 Mmm, det har du väl rätt i, men den hästen jag rider nu är så känslig, så jag behöver knappt ta i tyglarna alls.
#3 det fungerar men oftast får man en falsk böjning av nacken och man får itne med bakdelen. Och vill man att hästen musklar sig så ska man koncentrera sig mer på bakkärran än nacken ^^
Ett vanligt fel som jag också gjorde var att ta ner nacken utan att få med bakdelen. Många har säkert hört utrycket att rida bakdelen fram till handen. och det är det man ska sträva efter, att få bra aktivitet i bak innan man börjar ta in nacken på hästen.
Klättra med hästen, rid i kuperad terräng, se över foderstat och gör många övningar som stärker ryggen. tex gymnastikhoppning, klättring som jag redan sagt, mm.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#4 Utan analys kan du inte veta om han får i sig tillräckligt med protein, tyvärr. Vissa grovfoder (hö eller hösilage) har så dåligt med protein att det krävs mer än den dubbla lusernmängden du ger för att täcka behovet. 12 kilo låter inte som så mycket till en arab. Inte för lite, men inte så mycket heller. Är han tunn över bak och rygg så saknas det nog en del protein fortfarande.
Som LinaN skrev, fokusera inte så mycket på halsens placering för den har ingenting med formen att göra. Jobba på böjning i sidled - t.ex. ställd åt vänster eller höger när ni rider rakt fram. Rid också sidförande rörelser så att han lär sig sträcka ut en sida i taget, vilket är väldigt viktigt för den framtida dressyren i bra form. Som sagt, ta tag i dressyren så löser det sig säkert! 
Och just det, gå i form är egentligen inget som en häst "kan" eller "inte kan" utan nåt som kräver att hästen dels är rätt musklad och genomtränad och dels att ryttaren gör rätt. Att en häst har gått i form eller tävlat dressyr förut betyder inte att den "kan" gå i form. Det betyder bara att den under någon period i livet varit rätt tränad för ändamålet och riden av en ryttare som jobbade med dressyren på rätt sätt. Så kämpa på, det tar tid men det är det värt!
www.stuteriprecious.se
Jag instämmer i vad som sagts om proteinmängden. troligen för lite protein och utan det kan han inte muskla sig.
Lusernet kan du utan problem höja då det klassas som grovfoder.
Har du någon bild på honom när du rider bla?
Som flera sagt så kommer inte formen framifrån/via handen utan bakifrån. Tänk på att ha en mjuk hand som ger lite stöd. Gör många igång och avsaktningar det stärker.. Alltså rulla inte på i galoppen utan fatta-sakta av- fatta sakta av..
När du galopperar tänk på att inte luta dig framåt utan räta upp dig och låt kraften arbeta igenom korsetten på dig. Rid honom med sätet och bli inte hängandes om han drar upp huvudet..
Med en häst som går över hand brukar jag sitta ned på och rida in i handen för sätet men det är jätte jobbigt för magmusklerna
Absolut viktigaste är att komma ihåg att inte hamna in ngn dragkamp med hästen då blir då bara hård i handen..

Tack för alla tips, uscha känns som att vi aldrig kommer få ordning på det här :( Men men det är bara att kämpa på!
Jenny
#10 Klart ni får, det kommer att gå superbra sålänge ni båda har motivationen :)
Lycka till och skriv gärna om era framsteg!
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Håller med Elin här.. givetvis kommer det lossna för er men det kan ta lite tid:o)

tack för peppningarna :)
Jenny

Det har nu kommit upp en 2 dagars träning med Henrik Tapper den 5 & 6 Januari. Dag ett är det markarbete och dag två hoppning. Men vet inte riktigt om vi är redo för det, åsikter? Dom här två dagarna kostar 600 kr, så jag vet inte riktigt
Vad tycker ni?
Jenny
Kostar de 600 kr per dag eller för båda dagarna?
Om hästen är i kondition för det så tycker jag absolut ni ska delta då det är just därför man rider för tränare.. för att få hjälp och förbättra sin ridning:o)
håller med övriga här ang protein. Om din häst är tunn över rumpan och ryggen, så behöver han mer protein. Du kan lätt mata på honom det dubbla av Lusernet tills han fått upp ordentligt med hull över rygg och rumpa.
Jag ger 2 av mina shettisar 1-1½ liter lusern varje dag, så din kan nog äta en hel del till =)
Håller med #15 ang träningen. Om hästen är i kondition så kör på.
Är du osäker på om han orkar, så hör om du inte kan få vara med på markarbetet och strunta i hoppningen, till reducerat pris.
Eller om du har en kompis med häst som vill vara med på hoppningen så kan ni dela på avgiften =)
Det här blir jättebra. Det visar på intresse från din sida och vilja att förbättra din ridning. Och har du det så löser sig det mesta med tiden. =)

Tömkörning är ett utmärkt sätt att stärka hästens muskulatur, en dåligt musklad häst måste först kunna bära sig och sen sin ryttare.

#15 det kostar 600 kr för båda dagarna. Kondition har han (:
#16 Så ska jag öka med 2 kg till, 4 kg lusern om dagen? Han tycker att hoppningen är väldigt kul, lite för kul och blir ganska så uppstissad och het. Men jag vet inte jag är sugen på båda två & orkar gör han. Men det är en väldigt bra chans att få träna för honom så om det finns plats över så blir det nog båda!
#17 Har bara tömmkört han en gång än (han är mycket tömmkörd tidigare), men det är samma sak där att han går och sänker ryggen och höjer huvudet. Men ska ta hjälp med det med, mest för att jag ska veta hur jag ska göra.
Red han förut idag och han blev väldigt upppiggad av cavaletti & hinder idag så jag skippade det och förökte lite på volten i stället. Han går ställd ordentligt i skritt i båda varven, men har lättast för sig i vänster. Sen i traven går han ställd i vänster varv men sen i höger går det inte riktigt. Galopp försökte jag mig inte på idag. Sen flyttade jag han även i sidled i skritt. Det funkar också bra i vänster varv, men sen i höger orkar han bara sätta bakbenen under sig i några få steg.
Har tagit kort på han (oborstad
) så ni ser hur han ser ut, verkligen ingen vacker syn 
Jenny

En bild på hur han såg ut när han kom hit i Augusti, ingen bra bild men man ser att det har blivit mycket mycket värre
Att det har gått så här mycket neråt är väl för att jag inte började rida för instruktör med han förens på hösten. Och jag tänkte inte på det för att hon sa det..
Jenny
#7 Okej… Men hur ska man göra det då? "Få med bakdelen ordentligt"?
#18 lite mer lusern på honom så kommer han få en rund och fin överlinje. =) Så illa är det inte, har sett värre, men han behäver nog lite mer protein. Soja innehåller väl också väldigt mycket protein, men där finns det gränser till hur mycket man kan dosera tror jag.
Soja är ju ett billigare alternativ än lusern. Om du tycker det blir dyrt att fodra jättemycket lusern.
Jag skulle nog fodra upp med iaf 1 kg till lusern
#17 tömkörning är ett mycket bra sätt att träna, det har du rätt i. Men får inte hästen tillräckligt med protein har den inget att bygga muskler av.
Så prioritet 1 är att fodra upp honom lite till.
Jag skulle försöka få ner honom i en lägre form. Försöka få honom att tänka framåt-nedåt. Dvs du böjer hästen och ber honom att sänka huvudet. Och då menar jag inget "sänka ner till bogen", utan hästen ska kunna gå med mulen i stort sett ända nere i backen. Med drivning och undertramp på det kommer han sakta men säkert bygga upp en stadig överlinje.
Klättring är ju också bra för ryggmuskulaturen, uppförsbackar och gärna i ojämn terräng (mitt ute i skogen, utan stigar) i skritt och låta hästen sänka huvudet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#21 Okej, vi kan få lusern för halva priset så jag kan fodra på lite till utan problem. Eftersom vi inte har analys tycker du att jag ska öka hö mängden också? Han får i nuläget cirka 12 kilo om dagen.
#22 Svårt att förstå över internet men håller på och ta kontakt med tränare. Jag har lite svårt at fatta hur jag ska få honom och gå så långt ner med huvudet 
Jenny
#23 Jo jag förstår det, det är svårt att förklara också. Och man bör ha en tränare med som ser till att man gör helt rätt också… Men kortfattat går det ut på att ställa och böja hästen och eftergift omedelbart vid minsta lilla sänkning av huvudet. Med lite överkurs kan man sen tillslut få hästen att trava på en volt, med nosen nere i backen utan minsta tygelkontakt. Men som sagt, det är lite överkurs just nu. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#24 okej, nu fattar jag lite mer ;)
Jenny
#23 Utan analys på höet kan jag tyvärr inte svara på din fråga.
Men jag tror inte att du behöver öka på höet.
Som det ser ut på bilden så är det just proteinet som saknas.
Förmodligen har ni lågt proteinvärde i höet och för att få effekt måste han äta enorma mängder för att få i sig de protein han behöver. Så behåll mängden hö och mata upp med Lusern.
En häst ska ha 1.5 kg stråfoder (hö)/ 100 kg kroppsvikt för att tuggbehovet ska vara tillfredsställt.
Och 12 kg ska räcka till honom.

#26 okej tack!
Jenny

#18 du ska nog tömköra lite mer än en gång, sätt tömmarna i mellan ringarna på gjorden så blir det lättare för honom.
Strunta i galoppen till en början och stärk honom i skritt och trav, det gjorde jag med min ponny vilket resulterade i en rund och fin galopp.
#21 självklart ska hästen få mer protein men eftersom det rådet hade getts så ville jag inte upprepa vad som redan blivit sagt.
En sista sak.. Ändra inte på något som redan funkar för dej och din häst.
#28 Smo Emma säger stärk honom först..
Övergångar stärker och aktiverar bakkärran.. Tänk på tempoväxlingar och harva inte bara på..
Som Alex säger så är det bra om han kan hitta en lite längre lägre "unghästform" dvs en form som fungerar bra på hästar som inte är så musklade..
Men jag tycker absolut du ska rida för HT för då kan du få hjälp av honom att hitta rätt!
Du kan helt sonika fråga honom om hjälp att hitta och rida din häst i form..

#28 Okej tack, ska tömköra han i morgon och testa att sätta tömmarna där i stället.
#29 Jag har börjat jobba en del med tempoväxlingar när jag rider han ute för att han ska få något att tänka på, så vi jobbar på :) Blev tyvärr ingen träning för HT då jag inte fick tag i den ansvarige :( Men ska prata med mammas kompis hon har häjlpt mig förut med andra hästar & är duktig.
Jenny

Bra tips på övningar vid tömkörning? Ska hålla mig inom betryggande staket ett tag innan jag vågar ge mig ut i skog & mark ;p
Jenny
#28 Ok, missförstånd från min sida =)
#31 Hm tips. Fördelen med att tömköra på ridbana är ju att du kan arbeta hästen både på volt och rakt spår.
I volten är det lätt att stå lite mer bredvid hästen, ungefär som när du longerar, fast du ska ändå följa med (kan inte förklara, hoppas du förstår) då får du en bra blick över hästen och ser hur han arbetar. Du ser ju hela hästen då =)
Har du tillgång till bommar kan du lägga upp en cavaletti-serie.
Om du känner dig osäker på att arbeta med töm, så ställ ut lite korner (eller hinkar) som ni kan gå slalom mellan, så du lär dig att styra =)
Och kom ihåg att gå på sparkavstånd från hästen, utifall ni blir ovänner ;)

Var ute och tömkörde han förut, gick bra, mycket bättre än första gången. Tog tömmarna genom mittersta ringarna i stället. I början var det huvudet högt upp & sänkt rygg. Men efter ett tag på volten så slappnade han av, och gick i en lägre form. Absolut inte i form men änså så att han inte sänkte ryggen. Sen sökte han sig längre ner i några steg och fick en helt annan "krök" på nacken, dock har jag svårt att se om man arbetar med ryggen eller bara "kröker" nacken mer. Gick även över cavaleti i både skritt & trav, lungt & fint. Så tänkte börja tömköra han några gånger i veckan nu då han tycker det är kul och lättare för han utan någon på ryggen.
Jenny
#33 Härligt!!
#33 du är helt rätt ute, de har mkt lättare att använda ryggen om de inte har en klump på ryggen, och det spelar ingen större roll om klumpen väger 45kg eller 90kg ^^ Det är ändå en vikt som kan störa ryggverksamheten.
Och tömkörning är jättebra, borde själv få tummen ur o tömköra min totto litet oftare.

#34 det känns riktigt bra faktiskt ;)
#35 :) Det är riktigt kul har jag upptäckt ;)
Jenny

#31 Några tips på övningar har jag ine fler än de som de andra har lämnat. Men en bra film är filmen tömkörning av och med Anders Eriksson.
#33 Underbart, vad kul att det gick bra för dig och att du tyckte det var kul. För visst är det kul att arbeta sin häst på töm =) Och att han inte sänker ryggen visar ju att du är på rätt väg =)
Det kan ara svårt att se om dom arbetar ordentligt med ryggen men håller du på ett tag så kommer det.
Och att ge honom chansen att arbeta utan ryttare några ggr i veckan är ett klokt beslut av dig.
Ett tips jag kan ge dig när du arbetar på böjt spår är att du drar den innersta tömmen genom bettringen och fäster den i den mittersta ringen.
Den yttre tömmen går igenom översta ringen och fästs i bettet..
Då kan du ställa honom lite lättare samtidigt som den yttre tömmen håller honom kvar på voltspåret och ser till att han inte överställer sig.
Kom ihåg att vara väldigt, väldigt lätt i handen, du ska bara ha ett ytterst litet stöd i inre tömmen.
Du kan också lägga yttre tömmen runt rumpan på honom, då får du honom mer "inramad" och du kan hjälpa honom att sätta under sig bakbenen lite. Vissa hästar tycker att det är jätteläskigt så börja försiktigt.
Och när du jobbar på volt, håll inte på för länge och försök att göra volten så stor som möjligt. För mycket voltarbete sliter på hästen.
Håll oss uppdaterade =)

#38 ja det 'är riktigt kul faktiskt :)
Ska testa och sätta tömmen så nästa gång. Så gjorde jag igår att jag lade yttersat tömmen runt rumpan på honom. Men det funkar att göra båda eller? Alltså ha den bakom rumpan den yttre och sätta den inre som du sa.
Det ska jag göra (:
Tack för all hjälp!
Jenny
#39 jepp det funkar att kombinera de båda =)
Lycka Til och glöm inte att tala om hur det gick =)

Gick inte riktigt lika bra idag, men jag visar lite bilder
Över cavaletti -->
Jenny

på volten -->
Jenny
#41#42 Det där går ju finfint =) Det kan inte gå toppenbra alla dagar. Men han ser ju ut att förstå vad du vill att han ska göra iallafall och inte bryr han sig om tömmen runt rumpan heller.
Fortsätt jobba honom du =)

#43 Näe vi ska kämpa på, tänkte gå ut lite med han i skogen nästa gång. Satte tömmen som du föreslog men det gick lättare att göra som jag hade på bilden :P
Jenny
Men han har ju inte så dålig form ändå… han går ju inte och tittar på stjärnorna direkt. :)
och det är alltid något! min gamle travare jag hade förr henne hade jag halsförlängare på en stund i början när vi började tömköra för hon gick o stirra rakt upp i himlen, halsförlängaren guidade henne ner och sen när hon gick normalt så tog jag bort den. Hade den då på yttersta "inspänningen" för att hon bara skulle få stödet/vägledningen neråt men det tror inte jag att du behöver på din kille.
Det ser bra ut som det är :D fortsätta jobba på! :D

#45 Okej, jag tycker att det är svårt att se. Men jag ser ju också att det är stor skillnad mot hur han går iblan och det känns bra (: Tack för peppen 
Jenny

Blev ingen dressyrlektion idag utan tränaren hade lagt in en hopp i stället :( Och det gick verkligen inte bra! Vi började att trava på en stor volt och han böjer sig för mycket när man ställer honom, speciellt i vänster varv. Och då måste jag putta ut honom med skänkeln, och det känns som att jag inte kommer åt att putta ut. Sen skulle vi galoppera på volten vilket gick för snabbt och jag minskade volten och det gick ännu snabbare. Det är ju mitt fel att det gick som det gjorde. Sen efter ett tag så överställer han sig själv utan att man gör något och det är svårt att räta ut han då.
Men sen skulle vi trava över cavaletti, först en serie och sen en ensam bom. Han började galoppera mellan serien och den ensama bommen så tränaren sa att jag skulle skritta några steg i mellan. Så vi försökte igen men det gick inte han lyssnade noll och plöjde bara på. Så höll det på ett antal gånger tills min tränare visade "nödbromsen" och då funkade det efter ett tag.
Sen skulle vi hoppa några skutt och han blev hetare & hetere. Det var två små hinder och mellan så gick det hyfsat bra men sen efter drog han järnet varje gång. Om jag inte hade styrat hade han sprängt rätt in i väggen ><
Usch allt känns verkligen hopplöst han har inte lyssnat för fem öre idag och har bara försökt att sticka. Jag satt och lipa som en barnunge halva lektionen för att inget funkade. Vid sånna här tillfällen funderar jag på om jag verkligen klarar av honom :(
Men jag får ha lite överseende med att jag inte har galopperat han på en vecka och att dom inte kan springa i hagen.
Men aja det är bara att ta nya tag, men jag vill börja träna dressyr en gång i veckan istället för en gång i månaden. Men det verkar rätt så omöjligt:(
Jenny
Tråkigt att det inte gick nå bra på hoppningen. Men tappa inte suget nu, det bliiiiir bättre *peppa peppa* ;o)
Du får träna lite dressyr på egen hand när du rider ut och så.
Det låter som att du första och främst måste börja med att sänka och höja tempot i alla gångarter. Halvhalter, mycket tempoväxlingar…
När du vill trava, se till att han travar och inte fattar galopp.
Växla mellan att gå från skritt-trav och från skritt-galopp, så han inte bara tar förgivet vad nästa steg är, på det viset måste han invänta tecken från dig.
Ökar han i galoppen så sätt dig djupt och luta dig bakåt (så mycket att det nästan känns överdrivet) och ta och lätta i tygeln.
ta-lätta-ta-lätta… osv. Blir han tung i handen, så lätta på tygeln istället för att ta i honom hårdare.
Försök tänka att det är possitivt att han har energi, det gör allting lättare för dig när du ska börja samla honom.
Kämpa på tjejen =)

#47 Det låter som att ni behöver jobba ännu mer med dressyren och lära honom att lyssna på hjälper och lära dig att ge tydligare hjälper. Han måste börja bära upp sig ordentligt för att orka hoppa i balans, annars blir det bara som det blev för er häromdagen; full rulle och noll kontakt. För mig är det ett tecken på att han inte orkar bromsa sig samtidigt som han tycker att det är kul. (Jag har liknande problem med min hoppkanon som drar järnet efter hindren om man inte jobbar henne ordentligt i form först.)
Försök hitta en dressyrtränare som du kan komma till en gång i veckan, och som verkligen tar tag i era problem. På din beskrivning låter det inte som att din tränare som höll i hoppning riktigt försöker hjälpa er - man kommer ingenstans genom att bara lära ut "nödbromsen" när det går för fort, problemet beror ju på något helt annat och det är i den änden man måste börja med att lösa det. Så jag tror att du behöver en annan tränare som är duktigare på dressyr och form och som kan lära dig hur du ska göra för att träna upp din häst så att han orkar gå i balans i både dressyr och hoppning.
En fråga på vägen; använder du handen mycket? Bromsar du mycket med handen, svänger du med händerna brett isär och så vidare?
www.stuteriprecious.se
trist att ni fick ett bakslag:o(
Tycker du fått bra svar här. det jag skulle vilja tillägga är att det ska vara roligt att rida, man ska inte behöva bli så ledsen att man gråter..
Jag tycker att du med gott samvete kan lägga all fokus på att rida dressyr för att stärka och framförallt för att få upp hans lyhördhet..
Sen när det är dax med hoppning igen.. rid på bommar endast.. så att du kan kontrollera honom, finns ingen anledning att du rider på hinder, när han blir så het och okontrollerad..
Så om du kan klara dig utan att hoppa ett tag så rid dressyr istället.. och vill du ta upp hoppningen igen så rid på bommar först och främst…
Glöm inte heller att du betalar för ridlektionerna och då bestämmer alltså du om du vill hoppa eller ej så långe det inte är på ridskolan..
lycka till och det kommer absolut att gå bättre sen:o)
just det.. om han förböjer sig.. blir det att han går i sidled på volten så som heta hästar kan göra eller är det att han kör bananböjen i halsen?
om han förböjer halsen så rid honom på mer på yttertygeln.. där fångar du också upp energin.. det fungerar om hästen förböjer sig..
Om man rider för mkt med innerhjälperna dvs tygel, skänkel och vikt skjuter hästen ut bogen, förböjer halsen och volten bara ökar och ökar samt det känns mkt okontrollerat..
Så rid mer med ytterhjälperna
börja med att lätta i inner handen…
fånga upp honom på yttertygeln och ytterskänkeln..
räta upp dig..
Tänk på blicken och att sitta rakt över..
mkt viktigt att du inte viker dig innåt!!
Med det menar jag bli INTE hängande i innertygeln- kikandes ner på hästen och mest på hästens innersida!!
I galoppen gör du likadant.. vet inte om din tränar sagt det men ta en förhållning varje gång hästen kommer "upp" i galoppen dvs i varje galoppsprång när hästen sätter under sig lättar fronten DÅ tar du en förhållning.. igen och igen och igen!!
Ger mkt bättre effekt än att bara sitta och hålla samt det är då halvhalterna ska komma om de ska göra nytta:o)
skrev med fettext inte för att gapa utan för att det ska synas och inte försvinna bland alla bokstäver..
Just det… vad rider du på för bett?
#44 på vilket vis gick det dåligt när du spände in tömmen? =)

#48 tack, ska börja jobba mer med tempoväxlingar
#49 Problemet är att det inte verkar gå att träna för någon dressyrtränare i klubben >< Har inte fått svar från ridkomiten än, men enligt hemsidan så finns det ingen dressyrtränare. Ang händerna så svänger jag inte så mycket med dom han lyssnar bra på skänkeln så länge han inte blir super het. Sen försöker jag bromsa med både händer och säte men det är inte alltid så lätt med sätet. Och sen min tränare "rider" mycket med händerna..
Jenny

#50 jag brukar ju tycka att det är super kul att rida, men i går så känndes det som jag inte hade någon kontroll & inget funkade. Vet att det tills stor del hänger på mig att det gick som det gick, men det känns inte som att jag får någon riktig hjälp från tränaren. Hon var nöjd sålänge det gick lungt mellan hindren men sen efter när han stack så hjälpte hon mig inte så mycket med hur jag skulle få stopp på han på ett bra sätt. Och visst det är väl bra att det går bra mellan hindren, men jag vill att det ska gå bra efter också!
Jag vill verkligen träna mer dressyr, men som det verkar nu så går inte det. Vilket gör att det blir en gång i månaden. Det är svårt att träna på egen hand också när man inte har hundra koll på hur man ska göra. Det känns ändå som att jag ska lägga hoppningen på hyllan ett tag och försöka jobba mer med dressyren. Visst jag tycker hoppning är roligt, så länge det går kontrollerat, men annars blir det mest läskigt.
Visst det stämmer att jag bestämmer om jag vill hoppa eller inte, så jag funderar på att strunta i det dm gångerna det är hoppning. Känns onödigt att betala för det när det är dressyren vi behöver mest. Men egentligen så skulle vi haft dressyr igår, men ska prata med tränaren nästa gång om hur jag ska göra.
Ang. förböningen så blir det väldigt lätt att han får bananböj på halsen, men i vänster varv går han i sidled och trycker sig inåt något otroligt. Och jag har inte haft så krävande hästar förut så det är ju ganska nytt för mig. Så därför känns det som att jag kanske inte klarar av honom ibland, men samtidigt så vet jag att med hjälp så går det.
Precis som du förklarar sa min tränare att jag skulle göra och det gick stundvis, antar att det är en övningsgrej som allt annat :)
Det sa hon inte om galoppen utan mer det som du nämde ovan med att rida mer på ytterhjälperna, för om jag tar i innertygeln så springer han bara fortare.
Jag rider på ett vanligt tredelt med rörliga ringar. Ska köpa ett som är lite större då det här verkar klämma en aning, vilket kanske kan förklara lite av hans beteende…
Tack 
Jenny

#52 Han verkade tycka att det var svårare att söka sig neråt. Alltså han sökte sig lättare neråt när jag hade tömmarna som på bilden :P Det var inte meningen att låta så dryg i inlägg #53, jag blir såklart jätte glad när jag får så många & bra tips, råd & pepp här ifrån 
Jenny
#55 Du lät inte alls dryg =) Jag var bara nyfiken på vad som gick fel =) Och du tänker helt rätt vissa hästar funkar det på och vissa inte.
Att du kan läsa av din häst är väldigt bra och absolut ngt du ska fortsätta med =)
Och jag tycker du gör helt rätt i att lägga hoppningen på hyllan en stund. Tills du har kommit framåt i dressyren och du känner att du har koll.
Som sagt så är hoppning inte kul när man blir rädd, fråga mig jag vet ;o)
Du kanske skulle prova ett bett med fasta ringar istället, det förhindrar att bettet nyper i mungiporna.
Vad använder du för storlek till honom nu?
Knäpp ett kort på hur bettet ligger i munnen så är det lättare att råda =)
Är det din shettis på bilden på din första sida????
Är det 4 vita strumpor jag ser
*slurp*

Hmm jag vet inte vad det är för storklek då jag fick med det till honom. Men kan mäta i morgon & även ta kort. Ja det blir nog ett tredelat med fasta ringar i stället :)
Hehe det är min lilla shettis flicka
Och det är 4 vita strumpor du ser 
Jenny
#58 är hon reggad som skäck eller svart med strumpor?
Vad är det för stam på damen? Älskar vita strumpor

#59 Som skäck, bra eller dåligt ?^^ E. Flagg U.Viola EU.Carmito UU.Bambina , ja det är inte så vanligt med fyra stycken på en svart häst va ? :)
Jenny
#60 det beror väl på vad man vill ha ;o) skäck eller inte.
Men hon var verkligen jättefin med dom strumporna.
Strumpor på shettis är väl fortfarande osäkert på om det finns. De flesta med strumpor benäms skäck =)
Såg att hon var betäckt 2006 blidde det ngt föl? =)

#61 jo det är klart ;P Hon tackar och bugar 
Nej det blev ingen fölis, på UL sa vet. att hon hade haft gulkropp (heter dt va) så om vi hade UL henne tidigare skulle det kanske ha gått. Samtidigt blev vi avrådda att ta UL för tidigt då det är ganska så riskapelt på små hästar. Sen har hon exem, så det blir nog ingen mer betäckning :( Jätte synd då hon har ett toppen temperament & bra på alla sätt, men man kan inte få allt tyvärr … :P
Jenny

Jag var ute och red en sväng nyss och han lyssnar bra på hjälperna när man ska öka. Men sen när man ska sakta av så går det inte riktigt så lätt.. men antar att det bara är att träna tempoväxlingar så borde det funka.
Fick inte med mig kameran idag så att jag kunde fota hur bettet låg, men ska försöka i morgon!
Jenny

Har inte tagit något kort än, har inte blivit av men det kommer! Funderade på finns det tredelade nett med fasta ringar? 
Jenny
#64 Det var en bra fråga..

#64 Tredelade eggbett finns väl?
www.stuteriprecious.se

#66 Hmm jag har ingen koll på bett
men kan kika runt lite och kolla om det finns!
Jenny

Det fanns tredelat eggbett.
Var ute och red en sväng förut. Klättrade, gick ovnaligt bra faktiskt, lungt & fint. När jag frågade min tränare vad jag kunde göra med honom ute när han går i "kamel"form så sa hon att jag kunde testa att ha gummiband på honom. Ägaren hade också haft det förut i början av ridpasset tills han sänkte sig. Jag har ingen erfarenhet av gummiband, men det gör väl bara så att han böjer på nacken, inte jobbar med ryggen, så länge inte jag jobbar han. Verkar inte finnas någon dressyrtränare inom min klubb så börjar få lite smått panik med vad jag ska ta mig till. Tänkte fråga mammas kompis om hon kunde hjälpa mig lite med dressyren eller så våran hovslagare. Om inte någon av dom kan hjälpa mig så vet jag inte riktigt hur jag ska göra 
Jenny
Vad menar du med gummiband? Halsförlängare/snodd?
3-delade eggbett finns, det använder jag själv till mina ponnysar. Både 3-delade och raka, med "fasta" ringar 
Är fortfarande nyfiken vilken storlek på bettet du har nu
En snodd, gör inte att han böjer nacken, den gör så att han sänker huvudet, böjningen bestämmer du själv via tygeln. På det viset så anser jag att snodden är en ganska "snäll" hjälp.
Men om jag tittar på bilderna när du arbetar honom på töm, så tycker jag att han söker sig framåt/nedåt ganska bra utan hjälpmedel.
Jag tycker personligen att det är enklast att rida en häst i form i trav.
Men har han inte grund-muskulaturen för det så måste du ju börja i skritt.
Driv honom framåt i skritten tills du verkligen känner att det finns energi i varje steg.
Medans du driver honom framåt "plockar" du upp honom med tygeln, inte drar honom i munnen, utan bara "duttar" med ringfingret lite (aktiverar bettet lite) händer ingenting så ligger problemet oftast i drivningen, hästen går inte framåt på ett ärligt sätt.
Fortsätt driv, han ska röra sig aktivt framåt med ordentligt "gung" på halsen, fortsätt "plocka" med ringfingret.
NÄR han väl går ner på tygeln,fortsätt att arbeta honom framåt hela tiden, tappa inte takten. Och håll kontakten med bettet.
Du ska under hela övningen ha halvlånga tyglar. Bara såpass korta att du känner att du har kontakt med munnen, men att du även ger hästen en chans att söka sig så långt ner som han själv vill.
Sen om det är så att du kanske faktiskt gör rätt så kanske du ska ta en titt på sadeln också? Så att den linte ligger och trycker?

#69 gummisnodd kanske det heter ja!
Jag ska beställa ett tredelat eggbett, ska bara kolla upp prissklillnaden hos dom olika försäljarna. Mätte bettet förut och det va 12 cm (mätt innanför ringarna), kan bifoga en bild också, men det är för litet så jag vet inte om jag ska köpa 12.5 eller 13
Inte världens bästa bild kanske men hoppas att du ser.
När jag tömkör så går han ju hyfsat men det är i ridningen som huvudet åker upp & ryggen ner. Han är väldigt känslig i munnen och det räcker att man tar i han försiktigt för att huvudet åker upp. Antar att det beror på bettet till viss del, så jag ska testa med ett tredelat eggbett i större storklek. Och om det inte har blvit bättre då så ska jag be Ylva Rubin (legitimerad hästtandläkare) undersöka honom. Hon kommer till ridklubben i februari. Jag pratade med mammas kompis förut och hon ville gärna hjälpa mig med dressyren, hon är själv duktig så det kommer nog bli bra. Hon kände även över hans rygg för 2 månader sedan (hon är utbildad massör & laser) och då hade han inte ont i ryggen, men jag ska be henne känna över honom igen.
#70 Jag ska få hjälp av mammas kompis med dressyren och ska även be henne kolla över sadeln & hans rygg.
Jenny

#71 Det där bettet ser inte alls för litet ut, nästan tvärt om.
www.stuteriprecious.se

#72 okej för det ser för litet ut i verkligheten. Det kör nästan in i munnen, sticker knappt ut något 
Jenny
jag tycker inte heller att det ser för litet ut.
Gör så här: Ta ett hösnöre och lägg det i munnen på honom. Mät ut med tummarna på snöret från mungipa till mungipa, se till så snöret är ordentligt sträckt. Sen mäter du längden på snöret för att få exakt mått på hans mun.
13 i bettstorlek är faktiskt ganska stort, så det borde bli för stort i en arab-mun.
Jag hade storlek 11 på min fullblodskorsning. Och storlek 12 på min nordsvensk.

Kul att hon är efter Flagg! Shettisen alltså. Min pärla som jag red förr är efter Flagg =) även hennes helsyster fanns på samma ställe
För övrigt är bettet inte för litet, däremot väldigt tjockt! Leta efter ett smalare =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#74 ska testa hösnöret !
#75 Vad kul, halvsyskon till mig lilla dam då 
Det tredelade eggbettet jag ska beställa var smalare.
Jenny

Har mätt hans mun med hjälp av balsnöre nu och 12 cm kom jag fram till. Lite klurigt att mäta när han försökte äta upp balsnöret men till slut gick det! Så blir att beställa ett tredelat eggbett storlek 12 nu.
Jenny
mäts inte alla bett i "halv-storlekar"? Typ 11,5 och 12,5 osv…
Är det ett 12,5 isåfall du menar?

Var och tränade idag, gick bättre än vad det någonsin gjort på en träning. Han var väldigt lugn, medans alla andra hästar i gruppen flög runt och skuttade & hoppade rätt upp och överallt så skrittade vi på långa tyglar. Han var inte så hetsig idag heller som han brukar vara. Slappnade av fort idag, gick inte och överställde sig så mycket, han gick helt enkelt lungt och fint och gick till och med ner i form några gånger i skritten på volten!
Min tränare visade även att jag skulle ta mer i yttertygel och vara lätt på innerhanden, det förklarade hon förra gången också men då var jag så arg & ledsen så tog inte in det då, och vilken häst jag fick idag i galoppen! Han brukar alltid gå med huvudet uppe i taket och dra på, kan väl inte påstå att han gick i form i galoppen idag men huvudet var långt ner & fin "krök", lagom ställd. Låter hel flummigt när jag skriver nu, men det gick riktigt riktigt bra!
Jenny

#78 så är det ja! Men han var 12 cm, ska man ta 12,5 då eller 11,5 ? Känns som att man ska gå uppåt eller? 
Jenny

Det får du pröva dig fram till. Jag skulle tippa på 11,5 men de är en ren chansning
#80 Hellre ett bett som är lite stort än ett som är för litet. Det skulle jag tycka var skönare att ha i munnen.

#82 frågar du tänderna och hästens mun så säger den tvärt om… speciellt med ett ledat bett
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#83 Asså? :O Varför är det så?
Fiona, kan du inte lägga in en film när du rider på hästen? =)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#85 kan be någon filma nästa gång jag åker och tränar, blir 8 februari. Kanske tidigare får se!
Känns lite onödigt att köpa ett bett som är 11,5 om det är för litet och sen behövs köpa ett till… Vi har inget 11,5 här hemma så lite svårt att testa 
Jenny
Jag håller faktiskt med i MiaMarias tankegång. 11,5 låter som en mer passande storlek på bett åt honom än ett 12,5.
Ska du köpa ett 3-delat tycker jag du ska satsa på ett 11,5. Köper du ett rakt så gör det inte så mycket om det skulle vara lite långt så då kan 12,5 funka.

Okej då beställer jag ett 11,5 tredelat så får vi hoppas att det blir bra!
Jenny
#88 Du kanske kan s kicka tillbaka om det inte passar?
Jag har haft 11.5 på mina små "marspianmular" här hemma

Va e de för sorts bett du ska ha? Jag har ju en del till salu
Kommer jag på först nu, blondin…

#89 a jo det kanske funkar, annars får jag väl försöka sälja det vidare eller något :)
#90 Ett tredelat eggbett i storlek 11,5 :)
Jenny

Huum inget sånt kvar, tror Jasmine köpte de (eller??)
#92 Nej det gjorde jag nog inte.. eller? Men kom ju på att stolptyglarna skulle jag ju ha*fniss*
Men hallå!!!! JAG har nog ett 3-delat eggbett i storlek 11,5. Ska ut och kolla imorgon…
Har fler bett i den storleken också om det skulle vara intressant?!?

#93 Skulle du ha dom? Ahh något jag glömt?? 
#95 Hihihi.. jag kom ju på det och nu om jag kommer ha pålle att rida på så… Har bara släta läder och vanliga läskiga vävribb

Ok, då ska jag leta fram dom, nå mer du ska ha
När vi ändå skickar alltså 

#94 jasså vad bra! Bara ett tredetalt eggbett som jag är intresserad av i alla fall :)
Jenny

Bara av ren nyfikenhet. hur går det för er?
jag hittar dessvärre inte bettet, har letat igenom hela stallet… Storhäst-sakerna harliksom hamnat i olika högar eftrsom jag inte använder dom till ngn för tillfället.

#99 det går bättre :) Läs inlägg #79, där har jag försökt att förklara dock något flummigt. Han söker sig neråt snabbare nu och är mer samarbetsvillig samt lyssnar bättre. Så vi kämpar på :)
#100 okej, funderar på om inte 11,5 är för litet ändå. Det han har nu ser litet ut, och en mindre storlek skulle nog bli för litet. Men ska mäta munnen och det nuvarande bettet igen.
Jenny

var ute och red på galen pannan idag, och testade något nytt. Jag satt och plockade med honom, tog först lite mjukt i höger och sen i vänster. Höll på så ett tag och efter några steg trillar huvud & hals ner. Är det fel att göra så? Sitter inte så hela tiden utan små bitar då & då.
Jenny

Det beror på hus stor du tar i honom, är de första, andra eller tredje gradens förhållning? För jag antar att du inte "sågar" ner honom
De viktigaste när du ska rida en häst i form är inte huvudet, du måste arbeta bakifrån så han höjer ryggern och på så vis kommer i form. Så se till så han trampar under sig bakifrån genom att du driver honom fram till handen, då ska du se att de ger resultat
Har inte läst hela tråden du utan läste bara sista kommentaren du la in, kanske upprepar något någon annan skrivit 

jag tar mycket mjukt & försiktigt i han. Jag vet att det viktigaste är att han ska jobba med bakdelen, men han har en förmåga att gå med huvudet uppe i stjärnorna & sänka ryggen. Så det är därför jag vill att han åtminstonde ska sänka huvud & hals så att han inte går och sänker ryggen. Sen vet jag att det är långt ifrån rätt, men det är bättre än att han går med huvudet högt
Sen på träningar så jobbas han mer men jag har inte riktigt koll på allt som jag ska göra för att få honom att gå i form, men med tränares hjälp börjar det funka lite smått. Han är omusklad också vilket gör allt svårare.
Ingen fara ;P
Jenny
Tycker fortfarande att det ska komma bakifrån.. Jag har läst alla dina inlägg och hör att det går framåt.. så bli inte otålig nu
Jag är rätt övertygad om att de bitar han slappnar av och söker sig fram/ned när du rider honom utan att göra som du beskrev nu i slutet leder till att han kommer ärligt. Dvs han börjar höja ryggen och trampar lite längre under sig samt framförallt slappanr av.
Risken med det du beskriver och det absolut vanligaste är att de knäcker av i nacken, ryttaren tycker "åhhh va bra" och blir lite mer passiv i sin ridning bortsett ifrån handen då som småpillar ibland- hästen märker att "ahaaa här får jag lov att vara ifred därför är detta vad matte/husse vill att jag ska göra"
Sen har du en ondcirkel där du sitter och rider din pålle med världens bästa knyck av nacken..
Dessutom så blir det naturligt att man sitter och kikar ner på hästens huvud när man håller på för mycket med handen vilket i sig medför att du inte öppnar upp för framdelen att höja sig vilket den gör sen när hästen börjar trampa ordentligt..
Tänk istället på att rida honom med ett ärligt stöd på yttertygeln, tänk tempoväxlingar, halvhalter, fastna inte på volten utan rid volter men variera.. Volt tillbaka, serpentiner är verkligen guld.. Strunta i formen men tänk att han ska ha ett ärligt stöd på yttertygeln hela tiden-ställ åt det håll första går åt-rakrikta-ställ åt andra.. Tänk också på en förhållning innan du ber om ngt nytt..

Starade en ny tråd om detta nu denna börjar bli lång, den nya heter Fel Form 2 . Tack ännu en gång för all hjälp!
Jenny