Jodhpurs och shortchaps?
Jag var på en lokal ponnyhopning i lördags och såg flera som tävlade med jodhpurs och shortchaps, vilket fick tankekontoret att jobba lite övertid. Är det tillåtet att tävla med det istället för stövlar i dressyr? I så fall, kan man förvänta sig nerslag på helhetsintrycket som ett brev på posten eller är det "helt okej"?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Har för mig att det är okej så länge de är i samma färg.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#1 Ja, jo, det tog jag för givet, estet som jag är.
Tänkte inte ens tanken att man kan ha dem i olika färger…
www.stuteriprecious.se

Tror de är ok på lokal nivå, ska kolla tr, om ingen annan hinner före, sitter på jobbet så emellanåt e de lite mkt här =)

Japp jag hade rätt, såhär står de i TR "Vid inbjudnings- och lokal tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor och stövelskaft eller enfärgade shortshaps utan fransar"

#4 Okej, tack! Domaren ska alltså inte slå ner på det då eftersom det är okej enligt TR?
www.stuteriprecious.se

Nej de får dom inte göra!

#6 Bra att veta! Jag kanske borde kopiera den här tråden och ha med mig i sadelskåpet bara "ifall att" man får nerslag på det nån gång i framtiden! 
www.stuteriprecious.se

Haha så länge du rider på lokal nivå och följer dom regler som finns (samma färg bla) så ska de inte vara någon fara. Att en domare dömmer ner ett ekipage som den domaren inte gillar eller att den tycker de ser slarvigt ut (klädsel då såklart) är ju ett väldigt stort fel!

#8 Visst är det fel, men det händer ju ändå, tyvärr.
www.stuteriprecious.se
Men vad gör man när man tävlar över lokal nivå och inte hittar ridstövlar som passar? För det är ett bekymmer jag har. mina vader är korta och tjocka, jag har svårt att hitta shortchaps som passar…
inte för att över lokalt är aktuellt än på många år men ändå, man är ju nyfiken ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#10 Man specialbeställer. Det är i princip det enda man kan göra när utbudet inte passar. Det kostar oftast inte så mycket mer än marknadspriserna och då får man ju dessutom stövlar som passar och håller i en evighet.
www.stuteriprecious.se
Jag måste använda skor o "lösa" stövelskaft eftersom min skostorlek, benlängd och vadvidd absolut inte stämmer överens med varandra ;)
Har ett par Mountain horseskor (ni vet med dragkjedja därframme och SC3) och ett par Dyon Stövelskaft…
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det är godkänt enligt TR, så det vore ju konstigt om man skulle få avdrag för det. Sålänge skorna och shortchapsen är i samma färg och chapsen inte har fransar eller dylikt så är det okej.