Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: övrig-dressyr
Läst 1109 ggr
exitingsvillemo
0

Vad är Dressyr?

Vad betyder Dressyr för Dig?

När du rider dressyr vad gör du då?

Dressyr kan ju vara så mycket. Från ridning på ridbanan, till trafikträning.

Vad innebär ordet Dressyrför just Dig?

MiaMaria
0

Dressyr för mig är samspelet och samarbetet mellan häst och ryttare, de kan lika gärna vara att hästen går snällt på lång tygel i skogen som om den går svår tävlings dressyr. Jag är ju av den engelska (ska man kanske kalla de tysk eller holländsk?) skolan och jag gillar den "klassiska" tävlingsdressyren, inte i alla fall men i många. Det är en sport där män och kvinnor tävlar på lika vilkor och har hästen som en Medarbetare, hanterar du inte den på rätt sätt och har ett samspel och samarbete med den kommer du aldrig komma till toppen, om de så gäller lätt c eller de är grand prix.

Dressyr är grunden till all ridning för mig, så även om jag hoppar så rider jag dressyr, inte så jag sitter o göra byten i vart 3e tex men däremot grundlydnaden och de som just den specifica hästen kräver.

Dressyren gör hästen lydig och trevlig att rida, de är väl så jag kan sammanfatta de, iaf de jag kommer på nu

Marija
0

#1 tog orden ur munnen på mig.

Dressyr för mig är när man känner den där obeskrivliga känslan när allting stämmer och man verkligen känner "wow vad bra det gick!" (självklart kan man känna så i vilken annan gren som helst, men jag förknippar den med dressyr). Oavsett vad det handlar om, en avsaktning från galopp till trav på uteritten eller det där enkla bytet då pållen hade bakdelen med sig.

Och som #1 säger (igen) så är det grunden, självklart börjar ett hoppass med lite dressyr.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Lindbygarden
0

#1 Jahaa.. och vad kan jag tillägga?Glad

Dressyr på rätt sätt är för mig också nogrannhet, tålamod, finlir och detaljer..

Flaxii
0

Kan bara instämma med #1, #2 och #3 :)

Buuc
0

Instämmer med de andra. Speciellt det där med att dressyren är grunden till de andra sporterna! Och när jag hör ordet dressyr så tänker jag på en liten, spinkig ryttare som sitter på en gigantisk, muskulös och stark häst, och den lyder minsta lilla vink fån ryttaren!

Jag tänker alltid, wow, att man kan kontrollera dessa djur som har en egen vilja!

NettanLindholm
0

håller med alla ovan :)

samspelet är så otroligt viktigt i all ridning!

sus-sharon
0

jag tänker mig dressyr som allting som gör att hästen är följsam och uppmärksam på mig som ryttare, och mig själv uppmärksam och följsam på hästen.

jag tänker mer i banorna dressyr = "dressera" och inte så mycket på de stora flashiga, överdrivna rörelserna på en bana med vitt staket och glossiga hästar.

"vardagsdressyren" (inkl. trafiksäkerhet, följsamhet, smidighet, fokus, vilja, arbetsvillighet osv osv) är vad jag tycker dressyr är.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Zaphix
0

Dressyr för mig är att utveckas tillsammans med hästen. Att lära sig förstå varandra och hitta ett gemensamt språk. Men det är också att lära hästen saker och att "uppfostra" hästen till mer samarbetsvillig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

exitingsvillemo
0

Vad jag än gör med mina hästar så kallar jag det nog Dressyr.

Träna fölungen att gå i grimma och grimskaft, unghästen att ledas längst väg, ja allt jag gör anser jag har med Dressyr att göra.

Dressyr är, som ni andra redan sagt, grunden för all sorts ridning och hanterig av hästen.

Ibland arbetar vi DressyrDressyr Cool då jobbar vi mycket på töm med fokus på form, aktivitet i benen, rumpan, ryggen.

Lägger in lite rörelser, sidvärtes, halter…

Men ALL hantering av häst är för mig Dressyr