saltbrist?
brimad har väldigt lätt för att svettas, efter ett hårt ridpass är han rejält svettig! och han slickar aldrig på sin saltsten. kan hästar få saltbrist?
frågan är om jag ska köpa salt i lösform och ge i maten?
och var kan man köpa salt? vanligt matsalt?
och hur mycket ska man ge? 1 msk, 2 msk?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
han kanske inte gillar saltsten.. finns ju hästar som e så… finns där du köper foder. typ granngården

där vi köper hästmat har dem inte salt i lösform..
Jag ger 2 matskedar salt om dagen, köp salt utan Jod. Jag köper en 2kg förpackning på willys för typ 40kr.
Du kan med gott samvete ge honom salt morgon o kväll, då en msk per måltid. Det gör jag åt harry, för han svettas oerhört vissa dagar o litet andra. Sen äter han ju ungefär en 2kg saltsten i månaden.
60g salt om dagen är ett relativt normalt saltintag. Precis som en vuxen häst ska egentligen dricka minst 60l vatten om dagen. o ett gram per liter vatten är ingen fara.
Överskott av salt kissas ut. Det är farligare med saltunderskott än överskott i kroppen på en häst.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#3 tack så mkt för infon :)
#4 sålitet så ^^
Har haft en del problem med Harrys svettande men nu har vi äntligen hittat en balans som fungerar. Sen får man ju inte glömma att hästar svettas även om de inte jobbar. Precis som vi. Så de förlorar ju en del salt bara av att stå.
Hoppas det fungerar på Brimad, en del hästar kan vara lite kinkiga till en början med saltet men det brukar gå över när hungern tar över ^^ Så om han inte äter upp de första måltiderna är inte hela världen. Jag hade aldrig några problem alls med att få Harry att äta saltet. Men vissa hästar är ju kinkiga.
Annars kan du om du vattnar i hink blanda saltet i hinken. Börja med litet litet salt och öka successivt så det inte blir jättesalt på en o samma gång.
Fodrar du med betfor så brukar saltet slinka ner utan protester för de flesta hästarna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.