Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettövrig-dressyr
Läst 1833 ggr
Cilla89a
0

blir så suur!

jaa, brimad har aldrig blivit riden i skogen under sitt 7 åriga liv. så han är ungefär lika chockad varje gång vi ska rida i skogen ;) men det är inga som helst problem, jättesnäll, kan dock fega ibland och vara lite tittig.
så idag, skrittade vi ner till ett fält för att rida lite dressyr, och det gick prima ballerina, taggad till 1000 dock, men kanske inte så konstigt när man gått bakom 4 ridhusväggar hela sitt liv :P och nu ett stort snötäckt fält.
i alla fall, efter att vi var klara så skrittade vi hem igen och halvvägs kommer grannes FRUKTANSVÄRT OUPPFOSTRADE HUNDJ*VEL! och springer runt brimad och skäller, och grannenes ungar kommer springandes ut från skogen och brimad höll på att få en hjärtattack. och dem fick ju inte tag på aset så jag fick hoppa av och gå hem med brimad och hundj*veln efter, och inne i stallet igen får dem tag på aset!
jag var så fruktansvärt arg!!!
jag hoppas så innerligt nu att detta inte kommer påverka brimad när vi ska rida ut i skogen hädanefter, tänkte skritta ut imorgon..
fyyyyy alltså så sur jag är!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mixie
0

Usch håller med.. Har också blivit jagad av lösa hundar till häst.. det är en riktig mardröm…

//Mickan

Anna
0

Usch, sånt är inte kul. Finns en jätteouppfostrad "valp" (skitstor hund, bara något halvår gammal så vill inte tänka på hur stor han blir) i "mitt" stall. Den hunden är lös hela tiden och springer runt och skäller och hoppar på folk/djur. Han jagar Wilda när man leder henne, hoppar på henne och nafsar i bakbenen/svansen. I början blev Wilda, som ju bara är en treåring, jättestressad (stel och stillastående som en stålfjäder). Hon sparkade efter den flera gånger. Nu har hunden lugnat ner sig lite och Wilda lärt sig att den inte är farlig, men det är oansvarigt att ha hundarna lösa när man inte kan kontrollera dem.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

SamanthaJones
0

Usch, sånt är hemskt! Förstår att du blev ARG!

Jag har med min hund i stallet ibland och han kan inte uppföra sig som en normalhund när han ser hästar för han älskar dem och vill helst pussa ihjäl dem, men det är inget som hästarna uppskattar så jag skulle aldrig i livet ha honom lös! Det är oansvarigt!
Vi hade en i förra stallet som lär sin hund springa vind för våg och försvarade det med att hunden måste lära sig vara i stallet. men jag tycker att hunden lika gärna kan lära sig det i koppel, tills de har lugnat sig och inte ser nyhetensbehag i det längre..

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Ahnna
0

Jag förstår också att du blev arg, men det är inte hundens fel. Det är ägarna som förtjänar en utskällning eller värre, hunden har inget ansvar i det hela.

Hundägare som inte har koll på sina djur stör mig också och har påverkat min ridning vid flera tillfällen genom åren. Man är glad så länge man sitter på en snäll häst som inte är hundrädd…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

Har också varit med om det flera gånger, både i skogen och i paddocken. En riktig tjurgubbe som har hunden och bryr sig inte om att säga till den om den springer fram även om han ser det. Han tittar bara åt ett annat håll. Den har gått under magen på Blacky vid minst 3 tillfällen.

Tilläggas ska väl att den här gubben försökt driva bort hästarna från det området, han har lyckats få bort ett stall till årsskiftet och lyckades nästan få bort paddocken också. Han låter alltså hunden jaga hästarna med flit

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Fiona
0

Usha då!

Inprincip samma sak blir jag utsatt för några gånger i veckan -,-. Grannen har en colli som ej stimuleras på något annat sätt än att han får springa lös ute, och eftersom dom är vallhundar blir han rastlös och börjar springa efter oss i stället. När man rider föbi deras hus kommer hunden springade i 100 rakt emot en och stormskäller, oftast är han riktigt feg och kommer bakifrån. Detta skrämmer hästarna och även om han inte är ute så blir dom på tårna utav att gå förbi där. Han springer även efter när man går och gör utfall (springer rakt emot en och skäller som en dåre, argt), när man cyklar, åker moped & bil. Ägarna vet om detta men bryr sig inte så mycket. Det enda dom gör är att ibland stå i fönstret och passa på honom och skälla när han börjar springa. Så vi ska prata med dom, men det verkar precis som att dom väntar på att det ska hända något Skrikandes

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Cilla89a
0

#6 detta är också en collie Tyst 
och dessutom unghund, men jag vet att dem verkligen försöker uppfostra den, dem har till och med köpt får för att stimulera den..
men var, varannan dag hör man dem skrika på den, och den har varit här och hälsat på ett x antal gånger ;)

och detta stör mig inte alltför mkt annars, för jag vet att vår Wilma (schäfer) lätt hittar på egna äventyr då och då..

men idag i skogen rann bägaren över, speciellt eftersom brimad i princip aldirg gått i skogen och är ganska feg i dagsläget, så detta gjorde ju saken inte bättre!

dessutom när dem inte kunde få tag på den alls! utan jag fick gå hem med brimad och hunden och ägarna springandes runt brimad!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Marija
0

Oansvariga ägare, usch va tråkigt!!

Vi har en border collie som bor alldeles intill stallet, en urmysig hund på alla sätt. Hon brukar få vara med lite i sadelkammaren men får stanna utanför stallet annars, glad och snäll! Men hon vill gärna "valla" hästarna. Hon springer runt i hagen och skäller. Hästarna är vana vid hundar då en i stallet själv har 2 hundar, men dom är lugna och rör sig inte kring hästarna - så en hund som är inne i hagen, springer och skäller är något nytt. Även när man rider ut kan hon vara där och flänga. En gång susade hon förbi så jag kände fartvinden under skon där jag red!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Lindbygarden
0

Mycket oansvarigt och obehagligt! Kan ju hända allvarliga olyckor när sånt här händer.

Fiona
0

#7 Bra att dom försöker iaf att fostra den. Men om man har en hund som man inte har pli på så ska man ju inte låta den springa lös i skogen, det kunde ju hänt en allvarlig olycka. Hoppas att det går bra nästan gång du ska ut i skogen med han (:

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

LovisaJacobsson
0

Ush vad jobbigt!

fridak
0

man undrar hur folk tänker ibland…

jag har aldrig råkat ut för lösa hund vid ridning däremot så kommer det en lös hund till lösdriften när man är där och fodrar och grejjar. det är en liten hundras men skälla kan den rejält. alla i stallet har blivit skrajja när den kommer och skäller i mörkret innan man sett den. sist jag var där så kom ägaren och sa " säg ifrån på skarpen om han stör ". men det är väl inte jag som ska uppfostra deras hund?!

filuraren
0

Har hänte här med, Men vi skulle bara ut på en skogstur. Vi kom in på en grusväg och hade pricis kommit förbi "hund" huset och kom skrittande mot en backe då hundarna kom rusande ren tur att jag fick stopp på Quattro innan backen kom och den backen var brant ska jag säga!

Buuc
0

Dumma ägare som inte uppfostrar sin hund..

[Nesslan]
0

Usch stackare!

På vägen där jag brukar rida finns en stuga som en fiskeklubb hyr (vägen går precis bredvid en sjö) och varje gång när "gubbarna" sitter inne i stugan, har dom en hund lös utanför stugan, med öppen grind precis bredvid en cykel väg där många rider och går! Tycker det är väldigt ansvarslöst att lämna hunden lös utanför huset. Får den inte vara i stugan får den väl sitta i bilen och vänta. Så varje gång jag rider eller promenerar med min hund förbi så kommer den springandes fram och skäller och naffsar hästarna i haserna. Jag funderar starkt på att skriva en lapp och sätta upp på deras anslagstavla, och skriva att om dom nu inte bryr sig om andra människor som promenerar eller rider, att iallafall tänka på hunden! Om en häst sparkar den i försvar kan det bli väldigt blodigt och dyrt.

joooossan
0

Jag blir så sjukt irriterad på sådant!

Vet själv när jag har varit ute och kört Stjärnfall, jag körde förbi ett hus. Från ingenstanns kom en liten hund som sprang runt, runt runt stjärnfalls ben. Framför hjulen. Hade det inte varit så att stjärnfall varit snäll och stått still hade den inte varit lika frisk. Och stjärnfall som brukar sparka efter hundar som springer precis vid hans ben stod still.

Samtidigt springer ägarna runt oss och visslar i en visselpipa. Tror nui att hunden lyssnar? - NEJ.

Visselpipan skrämmer snarare skiten ur stjärnfall!

Hundar ska vara kopplade om man inte har koll på dom!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

exitingsvillemo
0

ine kul när sånt händer.

Mina hundar är alltid lösa på gården, dom skulle inte tänka tanken på att börja jaga något eller någon som går förbi.

På sin höjd kan dom stå inne på gården och skälla men aldrig gå utanför tomtgränsen.

På gården har jag full kontroll på dom båda två. Däremot när vi tar promenader så får den ena vara kopplad, han tappar hörseln när vi är utanför gården.

verkar som att "inne på gården" och "utanför gården" är två helt skilda världsdelar för honom.

Men som sagt, kan man inte hålla reda på sin vovve så ska den vara kopplad.

MiaMaria
0

Tråkigt att de hänt!

Men hundar är liksom hästar med en egen vilja, likaså kan dom bli lika döv som hästarna och inte lyssna vid vissa tillfällen. Men jag tycker att har man inte kolla över hunden/hundarna så ska dom vara kopplade, punkt slut. Man måste vara förberedd på de mesta, om man så är i skogen med hunden, de kan ju springa förbi ett rådjur eller så kan de räcka med en fågel, för att hunden just den gången ska bli döv.

Buuc
0

#18 Om man vet att det ska bli så att hunden kanske blir döv så ska den vara kopplad.

Jag har en hund som egentligen inte är min, alltså, han bor hos sin riktiga ägare men jag får ta honom när jag vill och så. Han har följt med till stallet några gånger, och jag behöver inte bry mig så mycket om att hålla honom borta från hästarna, det gör han själv, han undviker dom, han är väl lite rädd men inte sådär att han får panik. Mot hundarna, människor, kaninerna och katten spetsar han öronen och gnyr lite, men då säger jag till honom på direkten. Han är ganska stor och jag vill inte att han ska dra åt sig mycket uppmärksamhet om folk kanske stör sig på honom.