Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettövrig-dressyr
Läst 3823 ggr
KolyaMusseHippaDyzio
0

Dressyr barbacka.

Jag tycker det är lättare att rida dressyr barbacka. är det normalt ?
är det många som tycker det och är det farligt för hästen elelr görd et ont för hästen om man alltid rider dressyr barbacka?

LinaN
0

Om din häst jobbar rätt, dvs med ryggmusklerna så är det inget farligt att rida barbacka o träna dressyr. Däremot så får du ju inte lov att tävla barbacka.

Jag rider min barbacka ibland för att växla mellan det och sadeln. Men det är mer litet ut i skogen-ridning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

KolyaMusseHippaDyzio
0

okej men det är väl inge bra att irda med sadel och hästen går fel endå

Cilla89a
0

jag har hört (vet inte om det är sant) att man inte bara ska rida barbacka, för rider man barbacka läggs trycket på ett ställe, medans en sadel fördelar trycket på ryggen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Det där tror jag är helt taget ur luften. Barbacka är det naturligaste sättet att rida en häst och du känner varenda muskel på hästens rygg. Dessutom är man betygligt mer formbar i sätet som människa än vad en sadel någonsin kan vara. Sadel är enbart till för människans bekvämlighet. (Precis som så mycket annat inom ridvärldenFlört)

Marija
0

Jag tycker att det är jätteskoj att rida barbacka, man känner verkligen hur hästen jobbar samtidigt som man tränar upp balansen som ryttare Glad Varmt och skönt är det också!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Micky
0

Rider ofta barbacka, man får en helt annan känsla och kontakt med hästenGlad

LinaN
0

I århundraden har folk ridit sina hästar barbacka, sadeln används för att underlätta arbetet, tex hos mongolerna, de sitter ju inte ens i sadeln, de står ju upp hela tiden. Glad

och nordamerikas indianer reds ofta barbacka även om det fanns de som red med sadlar de bytt till sig eller stulit från amerikanarna.

så att det ska vara skadligt är nog rätt så mkt skitsnack.

Lindbygarden
0

Jag har precis som Cilla89 hört samma sak.

Då vi har sittben i häcken och vikten fördelas på en rätt liten yta samt ngn tryckutjämnande padd har de felsta av oss ej i skrevetGlad

Jag har hört att omusklade och unga hästar ska man ta det försiktigt med..

silvery
0

barbacka ger en bra balans, vilket underlättar för hästen =) variation är alltid bäst =) unghästar ska man ta det lungt med för att deras skelett inte är klart än, omusklade hästar är ofta lite bättre att säta igång barbacka då det inte rikerar att bli fel tryck från sadeln..

Ahnna
0

#7 Fast vad är det som säger att hästarna mådde bra av att de reds barbacka bara för att t.ex. indianerna gjorde det? De saknade helt kunskaper om hästars anatomi och träningslära. Det som är naturligt är inte alltid bäst. Vi har ju t.ex. skor på fötterna vilket urtidsmänniskan inte hade, till följd av att vår natur ser annorlunda ut än den gjorde för X antal miljoner år sen. Det är ju likadant för hästarna, saker har förändrats och kravet på deras hållbarhet har ändrats.

Jag hävdar att en välanpassad sadel är bättre än att rida barbacka. Bra sadlar ger dessutom ryttaren en bra känsla för hur musklerna arbetar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

#10 vad säger att de inte mår bra. det är så svårt att säga bu eller bä. :)

Och det där med skor, kan inte låta bli att le för jag är en sån som går barfota nästan så snart värmen/kylan tillåter :)

silvery
0

och isåfall kan vi hoppa på bomlösa sadlar, för där finn ingen hård bom som tar bort trycket från sittbenen ;P

nejminsann, rid barback, aldrig varit emd om en ryggskada från barbacka ridning, enbart från ridning med sadel.

hästen jag har på tillridning nu rider jag barbacka och hennes ryggont har försvunnit…

MiaMaria
0

Jag tycker inte att de är hälsosamt för hästens rygg med barbacka ridning några längre stunder, speciellt inte om hästen inte har mkt fina ryggmuskler. Blir själv att jag sitter upp barbacka men då handlar de om en mkt kort stund. Mysigt måste jag hålla med om att de är, det är underbart, men som segt, jag tycker inte att man ska göra de längre stunder.

Ahnna
0

#11 Jag försöker ställa saken i perspektiv. Bara för att man gjorde på ett visst sätt förr betyder inte att det var bättre än nutidens metoder. Jag tror inte att de flesta hästar som reds mycket förr mådde särskilt bra, eftersom de aldrig jobbades i en bärande form och hästar som bekant inte är skapta för att bära någonting på ryggen. Vi har inga uppgifter på hur länge deras hästar höll eller vilka anledningar som gjorde att man bytte/slaktade hästar, men jag kan livligt tänka mig att medellivslängden på t.ex. indianernas hästar var bra mycket kortare än den hade varit om de hade haft kunskap om anatomi och muskelbyggande.

# allmänt:

Eftersom vi har tillgång till helt annan forskning och helt annan utrustning idag än för flera hundra år sen så tycker jag att det är synd att ta ett steg tillbaka i utvecklingen. Att rida barbacka någon gång ibland är säkert inte skadligt, men att göra det jämnt och att hävda att sadlar alltid är ett sämre alternativ tycker jag bottnar i okunnighet. Men visst, att rida hästen i en icke-bärande form barbacka eller med sadel är väl akademiskt i sammanhanget, eftersom inget av det är bra för hästen i längden.

www.stuteriprecious.se

MiaMaria
0

#14 Bra skrivet!

LovisaJacobsson
0

Jag brukar rida barabacka ungefär varranan dag på Lenny fast då bara skritt tur i skogen.
Dom andra dagarna då jag ska trava eller träna dressyr har jag alltid sadel.

Jag tror knappas att det skadar honom att skritta ut turer barbacka.

Lindbygarden
0

#14 Jätte bra skrivet!

MiaMaria
0

Anledningen till att vi har forskning kring bla sadlar idag är ju för att hästen i grund och botten inte är gjord för att bära något på ryggen så som Ahnna skriver, men om vi ska kunna använda hästarna som vi gör så måste vi anpassa utrustning till dom som inte skadar dom och så dom mår bra, det är vår plikt om vi ska använda hästarna så som vi gör idag

Buuc
0

Eftersom jag nästan aldrig fick chansen att rida utan hjälptyglar i min förra ridskola så blev jag överlycklig när vi en dag äntligen skulle få rida dressyr utan sadel, och då såklart utan hjälptyglar! Då sa även min lärare att vi skulle visa vad vi gick för, att vi kunde få hästarna i fin form. Och efter lektionen sa hon att hon ville starta en "Dressyr Special Barbacka" med mig i gruppen för det gick så bra! Tyst Och det var verkligen mycket roligare att rida barbacka, för då kände jag ponnyns muskler arbeta och kunde känna om hon trampade ordentligt och så. Underbart!

Tusen
0

#14 och var har du hittat den forskningen? Rent generellt ska man ta all forskning med en nypa salt då det mer än en gång har visat sig att tidigare forskningsrapporter har visat sig vara fel. Man kan visa nästan vad som helst och hänvisa till forskningen. Därmed inte sagt att det är sant. Med olika parablar kan man missa en hel del i nom forskningen och få fram helt felaktiga resultat. Är alltid väldigt skeptisk då folk hänvisar till forskning och speciellt då man inte hänvisar till källan.

joooossan
0

Jag rider gärna barbacka och varierar mycket mellan sadel och barbacka :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ahnna
0

#20 Jag har inte hänvisat till någon specifik forskning, jag skrev bara det uppenbara; vi har tillgång till forskning idag som man inte hade på 1800-talet och dessförinnan. Lite svårt att ge en källhänvisning när man inte pratar om någon specifik forskningsrapport, eller hur? Du kan ju inte förneka att vi vet mer om hästars kroppar idag än indianerna gjorde, för att ta ett exempel ur högen.

www.stuteriprecious.se

Tusen
0

#22 Självklart vet vi mer om hästar idag men det finns också mycket kunskap som försvunnit med åren. Jag uppfattade i ditt inlägg att du hänvisade till dagens forskning att barabacka gör hästen mer skada än häst med sadel. Jag kan ha missuppfattat dig.
Men hästar idag får mer skada av sadel än utan. Oavsett hur bra sadel man använder. Det beror iof på att fler använder sadel men personligen har jag aldrig hört talas om att en häst fått ont i ryggen pga att den blivit riden barbacka.

Ahnna
0

#23 Min poäng är att en sadel som passar hästen inte är skadlig. Att det kommer fram fler skadefall på grund av sadlar nu beror väl till största delen på att man inte rapporterade sånt förr? Om du för 50+ år sen hade en häst på gården som plötsligt blev halt och kastade av ryttare så var nog inte din första tanke att den hade ont i ryggen av sadeln. Den kunskapen om hästars uppbyggnad fattades då, men den har vi nu. Hur många hästar som hade ont i kroppen av felaktig ridning och/eller sadlar förr i tiden kommer vi aldrig att få veta för det finns inte dokumenterat.

Jag vet hästar som har ont i ryggen, där ryttaren ridit mycket barbacka utan tryckavlastning. Och jag vet minst lika många som har dåligt inpassade sadlar på sina hästar, som har ryggproblem. Och jag vet en drös som har BRA sadlar, men som rider hästarna i en icke-bärande form för jämnan och dessa mår inte heller bra alla gånger. Ridning handlar ju inte enbart om bra utrusning och kunskap om denna, utan om bra ridning som passar hästen också.

Jag har inte påstått att barbackaridning är skadligt, bara att man bör tänka efter innan man börjar göra det för jämnan. Läs på om anatomi och muskelträning, ta inte för givet att det är bra för hästen att "slippa sadeln" bara för att man red mycket barbacka förr eller för att dåtidens sadlar var dåligt anpassade efter hästars ryggar. Jämför med det vi vet nu, inte med hur man gjorde förr.

www.stuteriprecious.se