Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 10119 ggr
exitingsvillemo
2008-12-15 23:14
1

Kandar

Vad är för-och nackdelarna med ett kandar?

LinaN
2008-12-16 00:34
0

Det som jag har svårast för är ju att man har två bett i mun, rent fysiskt är ju inte hästens mun anpassad att ha ens ett bett som det är, men det klämmer man i och använder ändå.

Så det är väl det som "stör" mig med kandar, att man stoppar in så mkt i mun på hästarna. Men var för sig har jag inga problem med betten, och sen är det väl så att rider man på den nivån att det krävs kandar så borde man vara skicklig nog att inte skada hästens mun.

Vill gärna veta mer om HUR man rider på kandar. :)

Bevisa mig fel, bevisa mig rätt! Lär mig något nytt idag! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
2008-12-16 01:45
0

Det är ju just det! Varför är det krav på kandar.

Är inne på samma linje som du Lina, mycket skrot på liten yta…

Ahnna
2008-12-16 12:12
0

Det finns hästar som inte har några som helst problem med att få in två bett i munnen, men mitt fullblod t.ex. måste ha ett extra smalt bett för att jag ska kunna rida alls, så på henne hade två bett troligen inte gått. Inte ens två väldigt smala.

Jag kan också undra varför det är krav på kandar i vissa högre klasser, jag tycker att det borde vara valfritt, men å andra sidan så borde som sagt de ryttarna ha kommit så pass långt att de kan hantera ett kandar ordentligt. Tyvärr inte alltid sant, men de flesta klarar nog av det.

Hur man rider på kandar beror ju mycket på vilken sorts kandar man har, vilken sorts häst man har, vilken sorts ridning man vill utöva och så vidare. Jag tycker nog bättre om den akademiska varianten med blankt kandar (kandarstång utan bridong) och en eventuell ridkapson, än engelsk dressyr med två bett i munnen och sträckta tyglar. Rider man med blankt kandar och ridkapson så används kandartygeln oftast bara ibland för att förstärka en hållning eller styra hästen rätt när kapsonen inte räcker till. Övrig tid hänger kandartygeln bara löst över hästens hals. (Man kan också behöva göra tvärt om och använda kapsonen ibland men mestadels stången, beroende på hästens och ryttarens nivå.) Man kan också rida utan kapsonen och bara ha kandaret, vilket passar vissa ekipage men inte alla.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-12-16 13:00
0

ÄR med där på Ahnnas linje…

det är ju skillnad att rida på blankt kandar som tex inom den AR, men en helt annan med den KD där man stoppar in massor av skrot :D

Tror man ska särskilja på kandar och kandar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
2008-12-16 13:23
0

Ja nu har ni börjat väldigt negativt så vet inte om jag törs skriva ngt ;-) Nä men skämt o sido, visst är de mkt skräp i munnen men jag e som invand med att de är ett måste så de har bara varit till o acceptera de. Dock gillar jag att rida på kandar, trivs med de då de krävs mindre hjälper och de i många fall blir mildare för hästen, iaf om de utförs rätt. Självklart rider jag inte bara på kandar, jag varvar friskt, beroende på häst då såklart.

Men just fördelar o nackdelar, jag anser att de är en fördel med dom förfinade hjälperna o nackdel e ju att de blir alldeles galet i fel händer, kan förstöra så himla mkt.

Puuuh nu har detta medddelande tagit flera timmar o skriva, sitter på jobbet o har sjukt mkt o göra, hinner skriva ett ord i taget så vet inte om de blev så sammanhängande ;-)

AnnaLundin
2008-12-16 13:33
0

Jag har alltid fått inpräntat i huvudet att man ska vänta med kandaret tills man kan rida hästen lika bra på vanligt tränsbett. Alltså, ska man stoppa kandaret i munnen på hästen för att rida Msv B så ska man kunna rida programmet lika bra på tränsbett först. Man ska inte utbilda hästen på kandar.

*svammel känner jag*

Jag äger ett kandar, med alldeles för tjockt stångbett. Det funkade dock utmärkt på den häst det köptes till. Den hästen var då 12 år och triangelmärkt, motionsreds bara, och jag red henne litegrann på kandar för att lära mig själv. Eftersom hon aldrig mer skulle tävlas, så ansåg jag att "Jag förstör inget för framtiden i alla fall", utan jag provade mig fram. Och det var en såpass känslig häst att hade jag gjort fel så hade hon protesterat vilt…

exitingsvillemo
2008-12-16 13:55
0

jag har aldrig ridit på kandar. Tycker också att det kan vara skillnad på AR och engelsk, just med tanke på den långa tygeln inom AR.

Håller med AnnaLundin att man absolut inte ska utbilda hästen på kandar.

Jag skulle mer än gärna vilja se våra toppryttare rida med vanligt tränsbett.

MiaMaria
2008-12-16 14:43
0

#6 helt rätt! man använder de ju inte i utbildningsyfte, eller inte jag iaf, utan de e ju en annan väg eller vad jag ska kalla de. Tyvärr använder många de av lathet och bekvämlighet i utbildningen

Ahnna
2008-12-16 14:58
0

Jag tycker i alla fall inte att det är negativt med kandarstång, med eller utan bridong, så länge man behärskar att rida med den. Glad

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
2008-12-16 15:30
0

#7 - man rider oftast med stångtygeln lösare än bridongtygeln även vid "engelsk dressyr". Den som gör tvärt om är ute på cykeltur….

Kolla in bilder så ser du ofta att stångtygeln hänger en aning.

MiaMaria
2008-12-16 15:36
0

tyvärr allt för många som är ute o cyklar…

Ahnna
2008-12-16 15:44
0

#11 Mmm… Har googlat på bilder på kandar förut och hittade säkert 200 på ekipage där stångtygeln är precis lika sträckt som bridongtygeln.

www.stuteriprecious.se

MiaMaria
2008-12-16 16:28
0

ja mkt vanligt, vists ibland kan de vara behövligt, kan ärligt talat säga att jag avänder de oxå men enbart om de behövs, men ALDRIG att jag rider med stången kortare än bridongen!

exitingsvillemo
2008-12-16 16:50
0

håller med #11 att det dessvärre är många som är ute och cyklar…

Har sett för många exempel på det

[slo]
2008-12-16 18:58
0

#7 Fast å andra sidan finns det massa mystiska stångbett inom både AR och western… Höga portar, ledade mundelar, skänklar som sitter ihop längst ner osv osv.

Flaxii
2008-12-16 20:20
0

Jag har absolut inga problem med kandar. Visst är det skarpt men det blir ändå i många fall mycket mjukare för hästen, eftersom att man kan ge ytterst minimala hjälper. Sålänge ryttaren behärskar att rida med det, naturligtvis. Och det är mycket i munnen, men de flesta hästar har inga problem med det.

MiaMaria
2008-12-16 20:45
0

Letar lite i mina fotogömmor o ser vad jag finner, återkommer

MiaMaria
2008-12-16 21:11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här gapar ju förvisso hästen ngt men som ni ser hänger stångtygeln ngt

MiaMaria
2008-12-16 21:14
0

Mindre bra, ryttaren tar mer i stången än bridongen

MiaMaria
2008-12-16 21:16
0

Ännu mindre bra, ingen som helst kontakt med bridongen o hästen går ordentligt bakom hand

Lindbygarden
2008-12-17 02:01
0

#19 Där ser man också tydligt att hästen grinar…

ThunderClap
2008-12-17 08:47
0

Jag skulle vilja se mer häng på tygeln än bilden i #18… Gillar inte att själva stången är så pass vinklad…
En stång behöver man inte ta i tygeln för att den ska inverka, för det mesta är tyglarna tunga nog för att det ska inverka ändå.

Tycker att hästen på bild i #20 inte släpt tygeln, eller jo, bridongen, men den hänger i stången som är spänd och ligger i och verkar.

MiaMaria
2008-12-17 11:54
0

#21 Fast den där har en vana o gå sådär jämt, vad de beror på de kan ajg inte svara på, har bara ridit den nån gång (en praktikant häst)

#22 Jo jag oxå men de va enda bilden jag hade nu tyvärr

exitingsvillemo
2008-12-17 15:01
0

Håller med #22 skulle också vilja se mer häng på stångtygeln. Stången är väldigt vinklad.

CarCar
2008-12-17 16:46
0

Hittade en gammal bild på mig och min ponny när jag rider med kandar om ni ville ha någon mer att diskutera runt Glad

silvery
2009-02-20 21:36
0

det är precis som med graman, det krävs stor skicklighet för att använda det korrekt, tyvärr så används det alltför ofta av okunniga människor…

Denna kommentar har tagits bort.