Hålla sig varm?
I tråden om huruvida man rider med hjälm eller ej så kom snart bekymret med kyla och hjälm fram…
och de alternativ som kom fram för att lösa problemet med halvt avfrusna öron var:
earbags - små öronskydd som man sätter om örat. och som sitter kvar av egen kraft, passar under hjälmen.
Mössa - fast då oftast utan hjälm… det finns de som köper större hjälmar att ha på vintern så man får plats med mössan under, men personligen tycker jag det är väldigt bökigt.
hjälmluva/huva - en anordning med mjukt och tunnt tyg över huvudet som sen blir till tex fleece längre ner och som man kan knäppa under hakan. blir som både en huva och en halsduk.
Sen hade jag en lösning som jag hade när jag red min första foderponny, då tog jag ett fleecetyg och sydde en jättestor väpnarluva (tänk medeltid) som både jag och hjälmen fick plats under. Den vart oerhört varm och lämpade sig ypperligt vid uteritter i skogen. Dock i trafik vart den litet begränsande i synfältet och hörseln vart nedsatt. Men jag frös inte! :D undrar vart den tog vägen….?
Jag bytte rubrik så vi kan diskutera hur vi håller oss varma istället för bara öronen! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja alla sätt är bra utom dom dåliga
. Det är inget vidare att börja frysa när man rider.
Min luva som jag har är som en rund fleecehalsduk med tunn nylon på huvuddelen, den går alltså inte att öppna. Den är jättevarm och go.

Jag har aldrig använt mössa, huva eller öronmuffar när jag har haft hjälm på huvudet. Kör med bara hjälm oavsett väder, faktiskt. Visst blir det lite kyligt om kinderna ibland och någong gång har väl öronen kännst som istappar, men på det stora hela fryser jag inte om huvudet. Det jag däremot fryser om är fingrar och tår! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har en hjälmmössa. Som täcker allt utom näsa och ögon. Lagomt tjock för att inte frysa och lagon att ha under hjälmen.

jag använder en huva gjord i 100% procent silke, som jag köpte nar jag var i järvsö på skidsemester, bara 25 kronor och år väldigt tunn, och därför passar under hjälmen perfekt, och jag fryser inte ett dugg. Jätte skönt!
#2 har samma problem som du, fryser väldigt sällan om huvudet, men däremot fingrar och tår *brr*
Har tänkt varje år att jag ska köpa sånna där stigbyglar av hårdplast, men det blir inte av… För det är just stigbyglarna jag blir så kall av. Rider jag barbacka klarar jag mig mycket bättre.

Rånarluvor är jättebra :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
#5 men du, köp tåstrumpor och ha sedan ett par vanliga strumpor över, håller överlägset värmen längre! För är det något jag avskyr när man rider ute på vintern är att bli kall om tårna. Händerna är jag oftast varm om.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag brukar använda öronmuffar som man fäster på hjälmen. Men jag fyrser också mest om tår & fingrar.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

jag fryser väldigt sällan om huvudet, fryser sällan överhuvudtaget men här blir det inte så kallt heller.

Jag rider ju nästan inte alls längre! Men när jag är ute och kör så fryser man no mer än när man rider! Man rör ju iaf på sig när man rider:p Men när jag kör har ja tjocka strumpor och ett par ordentliga goretexkängor=) Å så en filt över mig! Händerna brukar det iaf bli lite kallt om=/

Man kan även bosätta sig i skåne, har inte använt mössa under hjälmen på flera år. Fast använder jag alltid mössa annars…
Skulle de ändån bli så kallt så får jag frysa 

Fryser inte heller om öronen men däremot fingrar och tår.. Usch. Brukar iaf göra en REJÄL åkarbrasa med armarna så att fingrarna slår i kroppen ordentligt (det gör nästan ont). då slås blodet ut i fingrarna och värmen kommer tillbaks. Behöver bara göra det en gång per ridtur, så håller det i sig. Tårna har jag ännu inte kommit på någon lösning på. Men så rider jag i tunna läderskor och stövlar också…

Jag har inte heller nåt annat än hjäm på huvet om det inte blåser ordentligt, då har jag en sån där fleecehuva som står i #0 med tunt typ under hjälmen.
Jag fryser sönder mina tår otroligt lätt (även i plusgrader) men på sharpman i söndags så köpte jag ett par fodrade ridskor som jag får plats med vanliga strumpor, ridstrumpor och sockor i, och det är första gången nånsin som mina tår faktiskt inte varit frusna!
Nu är det bara knäna kvar som är helt svarta ibland. back on track långkalsonger OCH knäskydd kanske?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#13 Har du provat thermoridbyxor? Man har dem ovanpå de vanliga ridbyxorna.
www.stuteriprecious.se

#14 japp har testat, håller mig varm överallt utom just knäna, som är i störst behov av värme :/

#15 Har du för korta stigläder?
(Mina knän får ingen cirkulation om jag rider "för kort".) Men vad händer om du har thermoridbyxor och såna där mjuka knäskydd då?
www.stuteriprecious.se

#16 njä för korta stigläder har jag nog inte =) och inga såna knäskydd heller, men ska nog investera i ett par BoT när ekonomin återhämtat sig lite =)
Jätte smarta tips :D Jag ska kanske skaffa häst så det är jätte bra med dom tipsen. Jag rider ute :D
Jag är väldigt dålig på att klä på mig när jag rider (rider alltid ute, paddock eller uteritt). Efter 10 min har jag tappat känseln i låren och medans jag fortfarande är i stallet domnar fötterna bort 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag är nog för duktig o klä mig verkar de som, iaf sen jag flyttade hem till kylan igen. Senaste gångerna jag ridit har de varit -15, -20, -21 och i går va de bara -10 och jag har inte frusit minsta lilla. Lager på lager är de som gäller och så ser jag till att jag inte har snö i mönstret under skorna, det kyler, samt även så de inte blir snö liggandes någonstans om de ramlar från träden. Tumvantar har oxå fungerat bra, inte ridit i de sen jag va lill-liten tror jag men jag håller värmen bättre i dom. I går fick jag tillomed ta av mig vantarna för de blev för varmt o då va de ju ändå -10. Såna öron clips man sätter fast runt öronen skyddar dom och en buzz som jag drar upp över hakan med en halsduk över gör att även hakan klarar sig.
Lager på lager då, jag ahr långkalsoner i microfiber (om de är kallare än -15) och sen Ridbyxor i manchester (dom har ju ett naturligt luftlager) och även thermoridbyxor om de är kallare än -15. Upptill har jag linne, tunn tröja, tjockare tröja, fleecetröja (vi kallare än -15) och en medeltjock ridjacka som är lite längre. Är de riktigt riktigt kallt, vilket de inte varit än den här vintern när jag ridit, så har jag microfiber långkalsonger, ullfrote långkalsonger utanpå de, mjukisbyxor och thermobyxor.
De man ska tänka på om man fryser är att inte använda kläder med enbart bomull i, bomull kyler. Kläder som andas i funktionsmaterial är de bästa och såklart lager på lager som inte blir för tajt, de ska få plats luftspalter.
Ja de va väl mina tips
Man lär sig av att vara ute mkt när de är kallt, jag åker ju mkt skidor, går med hundarna o kör skoter, så de blir mkt aktiviteter i kylan.