Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 2194 ggr
Lindbygarden
0

Planer 2009?

Jag planerar att dels börja tömköre den lille så smått, han blir 1 nu 2009.. Men det blir väldigt väldigt enkelt då han är så ung.Mest på med gjord och ngn går bakom, vill inte tömköra med bett.

Kanske ngr turer till ridhuset för lastträningens skull och lite trav över bommar.

För fröken G så blir det antingen ombetäckning ELLER så kommer jag sätta igång henne och se vad hon tycker om det. Går det bra och hon gillar det så kanske det blir ngn start i lätt klass i höst.. kanske kanske!

. Hänger på om hon kommer få stoföl, då rids hon igång, eller hingstföl, då betäcks hon om.

Sen har vi ju en flytt framför oss.. Dock hänger allt på om vi får sålt eller ej samt lite annat kring priser osv..

Beroende på det så flyttar vi säljs Tjalle men om vi skulle bo kvar så kommer han börja arbeta lite mer.. Han blir tre år nu 2009. Så han ska börja tömköras samt löshoppas. Sadel och tränsvan är han men han ska lära sig bettets inverkan också.. Sen kommer väl Tindra få åka lite på honom också. Har ju tyvärr ingen liten ryttare som kan rida in honom.

Vi kommer nog också kika efter ett ponnyhingstföl som kan gå ihop med Foggan och Tjalle isf.. De kommer ju också få gå med Gabbie sen när hon inte producerar mjölk samt efter fölning och ombetäckning.. Självklart får de ej gå med henne om hon inte är ombetäckt eller om hon har stoföl vid sidan som börjar bli intressant för grabbarna grus..

Så hur ser era planer ut?

Ahnna
0

#0 Antar att du vet det redan, men jag säger det i alla fall; en hingst kan betäcka ett dräktigt sto och döda fostret. Även ponnyhingstar kan hitta på ett sätt att komma till på en stor märr… Oskyldig De är påhittiga de små liven.

Planer, planer…

Tja, Miranda ska köras mer och börja tävla, är tanken. Det största problemet med henne är att hon går emot bettet rätt mycket, oberoende av vilket sorts bett hon har i munnen. Har provat både 2-delat-, 3-delat och stångbett.

Maiden ska vänjas av i februari, Lady i maj. Sen blir det väl kanske eventuellt lite tömkörning och kanske löshoppning med Maiden i vår när hon fyller 1.

Doddo ska hopptränas mer och med det kommer mer dressyrträning också, eftersom hennes största problem är att hon har väldigt bråttom och är tränad på häck, vilket innebär att hon har fått lära sig att man ska accelerera direkt i landningen och dra iväg i hundranittio knyck. Inte så användbart i banhoppning, dårå… Just nu ser det ut som att det kan bli ett fälttävlansläger i maj eller juni, och jag hoppas att det innefattar en del dressyrövningar så att jag får lite tips på hur man får i bromsen på en överhet häst. I terrängen går det väl an, men inte annars.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

#1 DET hade jag ingen aning om! Trodde de betäckte om stoet skulle brunsta, det kan de ju visserligen göra om man har otur.

Sen bör jag väl också korrigera, det blir ju inte förrän 2010 jag kan tävla med henne.. hon ska ju gå med föl fram tills dec/januari.. Ibland blir man snurrig..Skäms

Ahnna
0

#2 Jaså? Okej, såhär är det; (snabb genomgång av hästars blommor och bin) Hingstar i vilt tillstånd jagar ju rätt på så många ston de bara kan till sin flock. Hittar de ett sto som redan är dräktigt med en annan hingst så "våldtar" de henne och dödar därmed oftast hennes foster, så att han slipper vänta ett år på att få sprida sin egen säd. Han vill ju inte ta hand om ett sto som föder en annan hingsts avkomma. Därför är det inte särskilt riskfritt att släppa in en hingst till ett dräktigt sto i tron att det inte blir problem, för har man otur så kickar de där instinkterna in och hingsten våldför sig på stoet. Det är inte alltid det går våldsamt till heller, vissa dräktiga ston ställer villigt upp sig för nya hingstar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

#2 Uhhhh…

Jaha men då blir det till att pojkarna får gå själva såvida vi inte kastrerar till hösten när de är 1.5 år..

Marija
0

Planerna för 2009 är väl att fortsätta som vanligt, lydnadsövningar (uppsuttet) och kanske lite horsemanship =) Funderar också på att tömköra Chikina litegranna, tror att det kan hjälpa henne att komma loss också är det ju en rolig omväxling.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LinaN
0

Planeringen ser ut som följande att i mars-april debutera 30 eller 40 cm hoppning på träningstävling.

Sen så är planerna att delta i en träningstävling i dressyr LC för att bara få in lite rutin, om vi så ska skritta igenom programmet så ska vi delta ^^

Sen en lång sommarvila och sen långsam igångsättning och ev sporadisk ridning under vilan… typ rida till närmsta sjö o bada osv ^^ Annars så blir det väl 1-3 tävlingar under höstterminen sen, det också träningstävlingar så han vänjer sig vid miljön.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

Oj planer…

Till o börja med ska vi väl hitta jobba som vi båda trivs med. Niklas går ju bara på timma nu från årsskiftet o jag trivs inte riktigt med arbetstiderna jag har så jag letar annat jobb. Om vi lyckas med de blir de nog flytt från stan till nå hus förhoppningsvis. Hund står högt på prioriteringslistan, men de bara om vi flyttar, vill inte köpa valp när vi bor i stan, möjligtvis en omplacering men vi får se.

Annars har vi inte så mkt planer, jo just ja, jag ska börja rida lite smått igen, får se hur de går. Haha lite hemliga planer har vi oxå, får väl se vad de blir av de ;-)

Lindbygarden
0

#7 När jag hör det tänker jag barn eller förlovningOskyldig

exitingsvillemo
0

#8 precis min tanke Flört Jag tippar på barn och känslan jag har är dom redan har lyckats Cool

Flaxii
0

Jag ska rida Division 1 nu till våren, och sedan i sommar tävla lite på de programmen tills jag känner mig säker. Ska på träningsläger i sommar där jag ju får tillfälle att träna lite extra. Sen till hösten vet jag inte riktigt. Om jag ska tävla i lag blir det Eliten (ponnyallsvenskan) eftersom att jag inte får rida Division 2 när jag ridit Div. 1 samma säsong. Men jag vet inte om vi är redo för de programmen som går i Eliten. Så till våren/sommaren står det mesta rätt klart men till hösten får vi se.

petuina
0

Nu till de nya året ska vi försöka att köra in ArraQ och kanske prova att ställa ut honom. Han har otroligt bra stam och alla i den har varit champion. Han blir alltid så stressad på tävlingar så vi vill prova något annorlunda! :D Har massa kör folk i stallet också som ska hjälpa till. Om någon har något tips med vad man kan göra efter en massa töm körning så blir jag jätte glad! :D

Lina
0

plan nr 1 är att jag ska hitta en ny häst. Jag håller på att bli galen av att bara sitta hemma Skrikandes 
När det är fixat kan man börja planera på riktigt.

Lindbygarden
0

#12 Jag känner igen det där lite då jag bara har unghäst och avelssto.. Dvs ingen häst att rida på!

Så ridsugen så jag ska nog snart köpa mig en mula eller kamel eller något så jag får rida igenOskyldig

Lindbygarden
0

puttar upp denna och hör om någon har ngr planer!

Fiona
0

Har missat denna tråden men här kommer lite planer för mina två  ;

Fiona: Min lilla dam kommer hem i maj och då så ska hon köras sommaren, hösten & en del in på vintern också. Tänkte ge henne vintervila när det är som mörkast på kvällarna, hon har aldrig fått vila förut men om jag ska hinna med gymnasium + två hästar + resten av djuren kommer det bli behövligt. Är sugen på att vara med i lagserien igen men känns som det är lite lite tid att börja träna i maj Obestämd och den enda körtränaren som finns i klubben tål jag inte riktigt + att hon inte är någon "riktig" tränare så känns inte som vi kom någon vart förra sommaren. Hade även tänkt att starta lite agility om klubben drar igång det igen. Ska även försöka hitta en liten medryttare till Fiona som kommer och rider någon gång i veckan.

Dodde: Plan 1 med Doddiz är att hitta en tränare att träna för. Mammas kompis har erbjudit sig så måste bara stämma in datum! Så ska jag få ordning på honom, han ska musklas ordentligt och vi ska bli mer samspelata innom ridningen. Och såklart får ordning på "kamel"formen… Han ska även på att lasta själv, går efter cirka en kvart nu men det ska gå pang på. Har även som mål att starta lätt klass/cleround i både hopning & dressyr med honom i år.

Var nog allt jag kan komma på för tillfället, har säkert glömmt något viktigt Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Maliiin
0

Lite planer för mina pållar är att ja ska ut å tävla lagserien med Sixton. Sen får vi se om jag ska tävla några dressyrtömkörningar med honom kanske. Ett par agility med kanske för att han tycker det är lite kul.
Sen ska vi även börja träna körning i dressyr å lite maraton på Udden i Kalmar. Ska bli kul!

Planerna för Dutchess sprack.. Hade tänkt betäcka henne i år men det blir inte alltid som man tänkt sig tyvärr!
Så istället håller jag nu på att köra in henne. Å det går framåt! Hon är riktigt duktig. Men det är minsann en dam med stor vilja!
Har även tänkt att ställa henne i sommar. Så får hon nog följa med ut på någon dressyrtömkörning och agility med.

En annan tanke jag funderat på är att jag kanske kommer ta emot någon eller ett par shettisar på bete och inkörning i sommar. Vi har en hel del med mark som det kommer gå en stoflock på och en vallack och hingstflock på en annan. Så vi får se vart det tar vägen. Bara en liten tanke.

Ninnii
0

Mina planer för i år är:

Att försöka få ett BRUSCH på Bill. Det som fattas är en godkännd runda i precision och dressyr. Vi har klarat en runda i maraton och dressyr + att vi fick 39poäng på en utställning i somras. Det var det som krävdes. Den första tävlingen är den 28mars då i dressyr och precision, så jag hoppas att vi fixar det då.

Det kommer troligtvis inte bli någon lagserie i år i vårat distrikt, så då är målet att komma ut på lite tävlingar runt om i Sverige.

Sen är målet att vara med på några tävlingar för RKS(rid och kör klubben för shetlandsponnier) och kanske någon utställning.

Annars hoppas jag att vi får mycket roligt tillsammans jag och Bill och att vi får vara friska!

Flaxii
0

Har även som mål att kvala Nationellt i år och tävla lite Nationella tävlingar, så kanske det blir SM 2010 ;)

LovisaJacobsson
0

Målet för våren nu är att han ska bli helt igång (har varit halt) och att vi ska kunna komma ut och tävla Bohuscupen ponny dressyr förhoppningsvis.
Och kaaaaaanskeeee kan vi få möjlighet att starta någon La… (han är inte min så jag bestämmer inte, tyvärr)

Till hösten har jag förhoppningsvis kommit in på Hallands Ridgymnasium i Kungsbacka, och då vet jag inte om jag kan ha kvar honom på foder.
Men jag hoppas verkligen att det går att lösa på något sätt….

[Nesslan]
0

Mitt första mål för 2009 blir att avveckla aktiviteten på stallet, Råda RK, alltså hitta en fodervärd till Golden, säga upp spiltan och säga upp mig från jobbet som teorilärare för nybörjarbarnen.
Om jag gör det kan jag börja leta efter en medryttarhäst :)

Invisible
0

Min "plan" för 2009 är att mitt sto ska föla utan komplikationer och att fölis och mamma ska vara friska och krya! :)

Och så SKA jag ut på klubbtävlingar med Crackson och vi ska bannemej ha åtminstonde 1 CR rosett innan han åker här ifrån! Flört här är det ord och inga visor!