Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 4047 ggr
LinaN
0

Brodda fram eller bak?

Jag funderar en del på att skaffa easyboots åt Harry så jag kan välja att ha dem på när man ska rida ut o det är halt o så. För bootsen går ju att brodda.

då är min fundering, de kostar ju en del per styck, så jag funderar litet på om jag tar o köper ett par nu o ett par till hösten sen.

Vad är bäst då, att sätta brodden fram eller bak?

För när jag rider så känns det som om det är bak han halkar, inte fram… vad tror ni?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Marija
0

Hmm.. Jag skulle nog brodda fram.

Har ingen egentlig anledning till varför jag tycker så. Har alltid tänkt mej att frambenen är hästens "grepp" och att det är lättare att få tillbaka balansen om frambenen har något fäste. Nä, jag vet inte faktiskt ^^

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

MiaMaria
1

Hästen bär ju naturligt mer vikt på framdelen och jag antar att Harry gör de fortfarande nu när du precis börjat rida honom igen och han inte är riden så länge så han antagligen inte vet vad bära sig betyder? Isf skulle jag sätta brodden fram.

Men halkar han mer bak så sätt dom där, du får helt enkelt testa dig fram.

Varför skor du honom inte?

LinaN
0

#1 o 2

hade han halkat fram så hade jag nog satt brodden där, men nu är det ju bara bakkärran som glider undan på blankisen. Får se vilken storlek han ska ha.

känner verkligen inte att det finns några behov alls för att sko honom. Han har så bra hovkvalité att han inte behöver ha skor, samt att jag inte är så himla sugen på att betala extra för extra broddhål, extra tjocka skor som han sliter på dygnet runt sålänge han står upp.  Inte när bara verkningen kostar mig 620kr/gång…att sätta skor på, halvskoning skulle kosta 1200 enl min hovis… så nej tack, sålänge han inte MÅSTE ha skor så undviker jag dem så långt det bara går.

Easybootsen går han ju bara med när jag rider, och de slits ju inte alls på samma sätt. speciellt om man inte ska ha dem mer än vid isridning.

AnnaLundin
0

Jag anser att om man ska brodda så ska man göra det runt om…

LinaN
0

#4 jo, det är du inte ensam om. men jag har itne råd att lägga 2400 på easyboots med brodd just nu. ett par har jag råd med nu o sen till hösten får jag köpa ytterligare ett par.

Varför är du av den bestämda åsikten? nyfiken.

[Grabbarna-A]
0

Jag skulle oxå brodda runt om. Eller då välja att ha easybootsen med brodd fram och låta han vara barfota bak. När man halvskor så skor man ju fram och låter dom vara barfota bak. Det är ju på framfötterna dom lägger mest vikt.

Lindbygarden
0

Fast under vintern kanske han "måste" skos för att du ska kunna brodda honom.. Fläkskador är inte att leka med.

LinaN
0

#7 då ställer jag hellre av honom eller sätter på easyboots runt om. Men som ekonomin är just nu så har jag bara råd att köpa ett set. Brodden kostar ju en del också.

Jag ser ju ingen mening med att sko bara för att kunna brodda när det finns alternativ. Han kan ju fläka sig lika mycket i hagen som när man rider. Men hästarna får inte ha brodd i hagen pga skaderisken. Det finns många olika mer eller mindre konstiga regler i mitt stall men detta är en de bättre. Sparkskador med brodd är ofta fula… Harry klara sig förra vintern men andra hästar i det stallet hade en del skador…

tittar främst på de easybootsen med neoprene"karledsskydd" som sitter bättre. iom att man låser den både om hoven och om karleden o just den modellen ska tåla en hel del stryk.

Lindbygarden
0

Ja fyra boots fungerar ju också bra.

MiaMaria
0

Inga broddar i hagen?? Oj!!! Här uppe där vi har snö halva året så är broddar en självklarhet dynget runt, jag brukar btw även ha de året runt, vanlliga isbroddar på sommaren. Visst kan de blir fula skador men den risken tar jag hellre

LinaN
0

#10 jag kan förstå att folk vill brodda ute i hagen med, men JAG är emot det, jag har sett Harry kicka shettisarna i hagen och skulle han vart skodd med brodd så skulle det kunna kosta en shettis ett öga… Det vill inte jag ha på mitt samvete. Visst hästar är hästar men man vill inte riskera förmycket…

Jag är väl för rädd för vetrinären helt enkelt, eller snarare hans räkningar… Obestämd

Lindbygarden
0

Har man hästar som man vet är lätta bak så skulle jag inte ha brodd bak.

När jag stått inackorderad har vi fått ha brodd fram på de hästar som inte slår med frambenen. Men inte bak då det lätt kan komma en kick vid bus eller fodring.

Den enda jag skulle vågat ha brodd bak på är Fenita om hon går med bara Tjalle, inte annars.

[Grabbarna-A]
0

Om man har sin häst skodd bak och inte får ha broddat så kan man ha blindbroddar bak, det är bättre än att få fläkskador Flört.

Jag har alltid haft Tunabrodd till mina men sen fick jag tips av hovslagaren att byta till Elitbrodd då mina busar så mkt med varandra. Tunabrodden blir spetsig när den slits och gör långa fula revor om oturen är framme medans elitbrodden blir mer rund när den slits och gör "bara" hål inga revor.