Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 5081 ggr
IsaHolm
0

OT Snöstyltor...

Snö kan vara härligt, men när hästen får en decimeter styltor under hovarna är det inte lika kuligt…

Har ni några tips på hur man undviker styltor? (Förutom snösulor då)

Lindbygarden
0

Hmmmm.. var så längesedan, tror nordborna kan svara bättre på det.. Men jag har för mig att vi tog olja i hovarna.

LinaN
0

Man kan också gör halm-sulor med halm och tjock tråd som man sedan kilar in i håligheten mellan skon så att säga. så gjordes det för iaf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

IsaHolm
0

# 1 funkar det med vanlig, typ matolja?

# 2 Det lät ju lite intressant men kanske lite för mkt jobb xD

Detta gäller riktig 0 gradig kramsnö, alltså inget att leka med Cool

MiaMaria
0

För mig har de alltid varit en självklarhet med snösulor från sept/okt till maj, även när jag bodde i Sthlm tvingade jag hovis att klippa o klistra med dom till samtliga 10-15 ridhästar Flört

Men vad du annars kan testa är att låta bli att kratsa hovarna innan du rider, låt spån o skit sitta kvar, de brukar hindra lite iaf. Samt håll igång, trava mest hela tiden då flyger styltorna samt de är svårt att bilda nya. Rid på hårt underlag som är plogat så brukar de oxå fastna mindre. Lycka till!

IsaHolm
0

# 4 grejen är den att "skiten" som sitter i hovarna är snö, från hagen hehe Oskyldig Så jag vet inte om det funkar så bra heller…

Suck…

Maliiin
0

Hovfett körde jag alltid med när ja körde två welshar utan snösulor. Det hjälpte lite iaf=)

Men som sagt här e snösulorna givna denna årstid med! Den som uppfann dem är guld värdTungan ute

Fiona
0

Har testat matolja men det funkade dessvärre inte så bra…Tungan ute Angående snösulor ökar inte risken för röta? Det borde bli gansk så tätt mellan sulan och hoven, eller?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Maliiin
0

#7 Håller man bara det rent så är det ingen fara! Varje dag när hästarna kommer in så borstar jag rent inunder sulorna! Så jag får bort all skit. Så så länge man sköter det ordentligt brukar det gå bra=)

MiaMaria
0

#5 aha ok. Men har du inte möjlighet o låta hästen gå in i boxen en stund innan du rider då?

exitingsvillemo
0

snösulorna är ju inte heltäckande, eller jo det finns heltäckande också, de jag använder sitter bara som en "list" på insidan av skon.

I år har inga hästar varkän skor, brodd eller snösulor pga ingen av dom hr arbetats så pass.

Men annars har jag snösulor på.

[Grabbarna-A]
0

Har snow grips på mina, inte heltäckande utan dom som är som en skoform, annars blir det styltor direkt när snön kommer. Förr innan dom fanns använde jag hovfett men det höll bara ungefär halva turen sen var det inget kvar i hovarna.

[chriistina]
0

Har snösulor på ponnyn men idag när vi red på banan fick vi trava hela tiden för när vi skritta bildades det snöstyltor ändå…
Det var djup snö och runt +0,5 kanske.

IsaHolm
0

det verkar som den bästa och enda (??) lösningen är snösulor? :P

LinaN
0

#13 ett annat alternativ är ju att ha hästen barfota, min får aldrig styltor ^^

Fiona
0

#14 Det vore de allra lättaste ju, men alla hästar kan ju inte gå barfota utan att bli ömma , synd det annars vore det en väldigt bra lösing Flört

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

LinaN
0

#15 jo det är synd… hoppas på att slippa sko min.

IsaHolm
0

# 14 jo, det hade vart bra ifall hon inte blev halt på alla fyra och fötterna blir helt upprivna? hihi Oskyldig

ElinH
0

#14 Men å andra sidan så kan man ju inte brodda då.. :/

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

IsaHolm
0

nää, men det är inte lika halt utan skor som med skor ^^

Fiona
0

Fast det är halare utan skor än med skor + broddar ^^

Jenny

IsaHolm
0

hahaha, ja det är svårt det där xD

[Grabbarna-A]
0

Min ena har fått vara ledig lite extra denna vecka, och vissa andra veckor oxå, pga isiga vägar. Han är bara skodd fram och han halkar omkring som en galning med sina barfotabakfötter. Nästa år blir det skor, broddar och snösulor runt om även för honom.

Anna
0

#14 Min medryttarhäst gick barfota och fick ordentliga snöstulor ändå! Likadant med Wilda som är 3 och inte rids, hon är barfota men får styltor iallafall… Fast de lossnar ju av sig själva, man slipper slita bort dem :P

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

LinaN
0

Visst en skodd häst med broddar påstås ha bättre grepp än en oskodd utan brodd, men sist vi var ute, jag o en väninna. Hon red sin skodda o broddade nordsvensk och jag min oskodda kallblodskorsning.

Nordisen hon halka mer eller mindre hela tiden trots fyra broddhål med brodd per sko, min gick stadigt och halkade bara till litet nu och då. Och ändå skritta vi på jämnt och fint.

Lindbygarden
0

#24 De inte bara påstås ha bättre grepp de Haaaar bättre grepp så din vänninas brodd måste varit helt kassa för fyra brodd per hov brukar ge supergrepp. Eller så kanske pållen hade styltor för då greppar ju inte brodden.

Red alla travhästar som vi hade i träning med fyra eller 6 brodd och kunde rida på blankis utan problem..

[Grabbarna-A]
0

Mitt russ har fyra broddar fram och två bak, han halkar aldrig och då har jag Elitbrodden som inte är så vass eftersom den blir rund när den slits.