Allt om bruksprovet
Nu har de börjat, årets stora avelsevenemang, har samlat lite information här så ni lätt ska hitta de ni söker.
Equipe kommer även ha filmsnuttar från Fas II, häst för häst får sin egen snutt som kommer gå att ladda hem. Länk kommer så fort de finns.
Anmälda hingstar
Bilder på samtliga hingstar (uppdateras eftersom)
Startlistor och resultat (Equipe)
Asvh's bruksprovssida
Fröken Fux Funderingar bloggar från bruksprovet
**Testryttare 2009
**Hoppning:
Helena Persson, Sverige
Henrik Lannér, Sverige
Gästdomare: Rob Ehrens, Holland
Gångarter:
Hella Kuntz, Tyskland
Heiner Sudowe, Tyskland
Gästdomare: Reinhard Baumgart, Tyskland
**ASVH ordnar föreläsning och pubkväll fredagen den 13 februari på Flyinge!
**Plats: Aulan i Undervisningshuset på Flyinge kl. 18-20
Tema:
"Hur vet jag att mitt föl har rätt föräldrar?" Sofia Mikko (Husdjursgenetiska laboratoriet)
"Så undviker Du smittspridning i stall och stuteri!" Görel Nyman (stuteriveterinär)
Preliminärt dagsprogram 2009:
Fas I
Lördag 7/2
08.00 Besiktning 4-åringar
13.30 Besiktning 5-åringar
Söndag 8/2
08.00 Gångarter 4-åringr
Gångarter 5-åringar
Måndag 9/2
Exteriörbedömning 4- o 5-åriga hingstar
Tisdag 10/2
Löshoppning 4-åriga dressyrhingstar
Uppsutten hoppning 4- och 5-åriga hingstar
Fas II
Onsdag 11/2
Veterinärbesiktning o löshoppning 3-åriga hingstar
Torsdag 12/2
Veterinärbesiktning o exteriörbedömning prestationshingstar.
Gångarter 3-åriga hingstar.
Gångarter i avdelning 4- o 5-åriga dressyrhingstar.
Gångarter prestationshingstar, egen ryttare
Fredag 13/2
Exteriörbedömning 3-åriga hingstar.
Uppsutten hoppning 4- och 5-åriga hopphingstar samt prestationshingstar, egen ryttare
Lördag 14/2
Testryttare dressyr och hoppning , 4- och 5-åriga hingstar samt prestationshingstar.
Söndag 15/2
Premiering av nygodkända hingstar.

Tyvärr är min lilla älskling Cavallo struken, han rullade fast i boxen för ett atg sen o sträckte sig och antagligen inte hämtat sig ordentligt
Jag bugar ock bockar Mia! Flera av de jag var nyfiken på är strukna tyvärr
Då är det klart vilka hingstar som går vidare av fyraåringarna och femåringarna.
Mina favoriter än så läge är gångartshingsten Diomedes samt hopphingstarna Baltimore och Digital VT

Jag har bara kikat igenom några bilder men den 4åriga hingsten Mr. Gold G , herrejesus vilken snygging!!!
Jätte snygg färg & teckning & ser väldigt lugn & snäll ut i ögonen på bilden, mums
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Idag är de dax för 3-åringarna o visas för första gången, spännande!

Här är dommen för 4 och 5 åriga hingtsrna
**Rekommenderas till fas II:
**Avon
Baltimore
Careme 1153
Chipollini S
Contant
Dahlwhinnie
Damido 157
Digital
Diomedes
Extender
Mr Gold
Santiago
Zambucca
Rekommenderas ej:
Aberdeen
Apollon
Augustinus
Caribo
Contendo da Carma
Cornelius
Couleur Rose
Cous Cous Que
Detroit
Don Gayble
Eccelente
Franz Ferdinand
Gallardo
Isac
Lill Cotte Hästak
Monopol Hästak
Right Man
Sparkling
Tellus
Wexel
Zaretano
Till kvartssamtal:
Camello Field Farm
Colmar
Firenze
Flash Dancer
Leon
Optic
Top of the Hill
Zatara
Med kvartsamtal menas att hingsten kanske inte är riktigt redo för fas II så då får ägarna välja själv efter att fått veta vad som kanske saknas osv
**Brutit/strukits under provet:
**Flower Song har tagits ur provet efter att småsår i karleden har gått upp. Även Z har brutit. Arandasj bröt under hoppningsprovet. Corlensky G II har avbrutit sedan han skadat sig lätt på ett framben. Maserati bröt också före exteriörbedömningen.
Någon favorit Mia?

#7 nä inte riktigt
Nu går de att börja kolla på film på hingstarna. Äns å länge bara prestationshingstarnas exteriörbedömning men de tycker jag e kul, ser lite mentalitet på dom

2 st 3åriga hingstar har ni blivit godkända, Common Sense och JJ RayBan
Fortsättning följer
JJ RayBan är verkligen en komplett hingst, skulle tydligen hoppa lika bra som hopphingstarna också! Honom ska jag hålla ett extra öga på och Rascalino som är far tillhör en av mina stora favoriter!
Jag har i alla fall hittat en favorit när jag tittade på länkarna ovan, Baltimore! Gud vilken fin hingst…
Med vänliga hälsningar
Chess

tråkigt att inte Mr Gold blev godkänd
Hoppas dom sparar honom tills nästa gång & visar han igen !
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#11 Ja Baltimore var verkligen superfin! Min favorit bland gångarshingstarna gick inte heller igenom tyvärr.

Ja då va de över för i år, vi har fått många nya fina hingstar! kul!
Funderar på o göra en artikel emd dom nygodkända dressyrhingstarna, så de kanske kommer snart
Med tanke på min tidigare tråd om släpande bakhovar, så måste jag säja att det glädjer mig att av de hingstar som följde med provet fram till testryttarna var det "bara" två som faktiskt hade tå-släpar-tendenser, varav den som det sprätte spån runt hovarna på inte heller blev godkänd.

Nu finns artikeln upplagd om dom nygodkända dressyrhingstarna.
Ev kommer intervjuer senare