Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettövrig-dressyr
Läst 2965 ggr
Cilla89a
0

linje avel.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan :)
hovis var här igår och skodde Brimad och verkade lille Japp, och han själv håller på med dressyravel så han var ganska impad över Brimad och sa att han att det var lite linje avel? vad innebär det igentligen?

hans stam finns här:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/146067-brimad-swb

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Smex
0

Är det inte för att han har bara blivit avlad just för dressyr? att han inte skall kunna hoppa så bra.

jag vet inte men man förstod direkt att det var en Briar avkomma =P

Cilla89a
0

#1 mkt möjligt. men jag har för mig att det har något med släktet att göra? att en häst är avlad efter ett slags blod? men jag är väldigt osäker..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

Linjeavel betyder inavel ("kontrollerad" inavel)

Är han inte typ efter Briar och ue. Martini eller nåt?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

Hm host nej nu förväxlade jag visst Martini och Magini XD

Det ska väl vara Utrillo han är linjeavlad på då?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

exitingsvillemo
0

#4 japp Utrillo finns ju i både 3:e och 4:e led.

MiaMaria
0

Jag har för mig att linjeavel är ok om de finns i 3e led o bakåt, finns de närmare blir de inavel. Linjeavel är bara ett "finare" namn skulle man kunna säga.

Linjeavel används för att främja vissa egenskaper som man vill ha fram, men de kan ju även plocka fram dom sämre

Lindbygarden
0

Du har fått bra förklaringar redan. Din kille har dock Utrillo tre gånger i stammen så han är rejält linjeavlad på honom.

exitingsvillemo
0

Brimads mamma har ju Utrillo i både 2:a och 3:e led… Räknas det som inavel då Maria? Vet du?

MiaMaria
0

Man kan räkna på de där, hans mamma har Utrillo i andra och tredje led, dvs 2+3 o då blir de 5 o de ska va 6 om jag minns rätt för att klassas som linjeavel

Alex
0

#9 Men man måste ju börja någonstans? Om Brimads mamma har Utrillo i 2:a och 3:e led så är hon alltså inavlad? Men så får hon en avkomma, Brimad, som då får Utrillo i 3:e och 4:e led, och då är det helt plötsligt linjeavel? Låter fel för mig…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lindbygarden
0

Det finns ett par hästar framförallt inom travet som är riktiga fantomer. De har ren inavel.

Har läst om just inavel att om det är som i det här fallet 2+3 så är det ingen fara MEN om man sen fortsätter så riskerar man att individen dels far illa och dels får men av inaveln.

Bla Flyinges Etrusco mamma är också hårt linjeavlad/inavlad.

Sen är det också viktigt att outcrossa dvs använda nytt blod.

Jag hade inte varit rädd för 2+3 om det ärätt individ det linjeavlats på. Men inte det ideala.

Lauth
0

Angående inavel och linjeavel så finns det en rätt krass definition.

Linjeavel är det när din individ är planerad och blev som du tänkte dig, annars är det inavel..

MiaMaria
0

#10 Hans mamma är de inavel i, med ett nytt led i stammen (dvs han blir ju yttligare ett led) blir de då linjeavel efter som han får 3+4.

Helt rätt som Jasmine säger, inom travet är de väldigt vanligt med inavel, dvs linje avel på väldigt nära håll. Naturen styr ju sen oxå, blir de för mkt inavel så minskar fertiliteten för att de inte ska bli för knasigt. Så i usa (där de är extremt mkt inavel) så är väldigt många travhingstar lägre i sin fertilitet

Alex
0

#13 Tycker jag låter konstigt. Men men, det är jag.

Jag har väl min egen definition av linjeavel, för jag anser att linjeavel är när det ligger mycket planering och kunskap bakom det man gör, att man använder en bra individ att linjeavla på (ja, samt även resten då, men det ska man ju alltid i avel), som inte har många nackdelar, och de få som finns är såpass små att det inte gör något om det blir lite extra av det, om man säger så. Och ser till att övriga blodlinjer inblandade är sånt som fungerar ihop, stärker och kompletterar och vara väl medveten om både chanserna och riskerna. Helt enkelt ha koll på vad man sysslar med…

När det gäller islandshästavel så är linjeavel inte alltför ovanligt, åtminstone inte på vissa individer. Just en blodslinje (som innehåller en hel hög med riktiga kanonhästar) är väldigt vanlig med linjeavel på, och i vissa fall sånt ni skulle kalla inavel. Och såna hästar finns det en hel hög av i toppklass. Sen så vet man ju dock inte hur många som gått åt helvete…

Sen så fanns det en hingst på Island, vars föräldrar var helsyskon… Han var inte världens snyggaste, men hade fantastiska ridegenskaper, och är en av de mest använda hingstarna inom islandshästaveln. Den linjen undviker man väl dock att linjeavla på, eftersom det var såpass kraftig inavel redan i honom. Och ja, han har gett ett gäng kanonhästar han med…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst