Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 1300 ggr
Micky
0

Tömkörning/longering

Har longerad men endast med sadel men tänkte nu köpa longerings tömkörnings gjord och börja jobba mer i töm men vilken gjord är bra?

exitingsvillemo
0

Dom flesta longergjordar fungerar utmärkt till "vardags-longering".

Ju fler ringar du har på gjorden desto fler lägen kan du spänna in din häst (högre-lägre form)

En tömkörningsgjord är ju ett bättre alternativ, tycker jag, eftersom du kan använda den till både arbete på töm samt longering.

Samma sak där, ju fler ringar desto fler alternativ till inspänning och tömsättning.

Micky
0

Okej tack!

Jag har bara använt halsförlängare när jag longerat innan men de inspänningarna man brukar ha (vet inte vad de heter men är en gummiring på dem) har man någon "regel" på hur spänd det ska vara?

Primee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en i läder från Globus - helt kanon. (vet inte om den syns så bra på bilden dock..) I början är det bra att ha många ringar längre ner för att bygga upp hästen nerifrån o uppåt.

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju shettis.. Så där finns det inte så mkt å välja på=) Men har iaf hittat en i nylon som fungerar bra. Men när jag tävlar använder jag dock min däckel från min gigsele.

Hade inte så jättebra bilder på denna datorn men kanske ni ser något=)

exitingsvillemo
0

#2 inspänningstygel, kort och gott heter det =)

personligen tycker jag att halsförlängaren är snällast. Inspänningstygeln blir lätt stum.

Halsförlängaren kan du även fästa mellan frambenen på hästen och fästa i gjorden, för absolut lägst form.

Tänk på att longering sliter ganska mycket på hästens ben så longera inte mer än 30 minuter och max 2 ggr i veckan.

Tömkörning kan du arbeta mer med, varje dag om du så vill. Eftersom du kan variera arbetet med både böjda och raka spår.

joooossan
0

Jag använder mig av min travsele som stjärnfall sparkade sönder en gång. Nu funkar den inte som travsele så vissa saker fattas men perfekt till tömkörning och longering! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se