Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettannonstorget
Läst 2323 ggr
LinaN
0

Köpes: Wintec cair

Letar nu efter en wintec cair, allround strl 17½ samt med minimum vid bom helst XXvid, då min bomlösa inte längre fyller behoven för träning.

Nu är inridningen avklarad och vi ska börja jobba på riktigt framöver.

fräsch och välskött Wintec sökes, luftstoppad, pris diskuteras.

Kontakt via här eller via PM

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

Kollat runt på annonser? Lagt ut köpes annonser på dom olika sajterna?

LinaN
0

#1 jupp, kollar hastannonser, blocket, buke, hastnet etc och lagt ut på iaf ridsport o här. ska lägga in på ridtravare också tror jag.

silvery
0

i de sadlarna kan du ändra bomvidd, så det spelar egentligen ingen roll vilken bomvidd de säljer med…

LinaN
0

#3 det vet jag, men jag funderar på om vitt järn räcker på min pojke eller om jag måste skaffa en wintec cair wide som bara har 3 järn men som däremot är supervida.

ska åka till sadelutprovare inom den närmsta framtiden och prova och se vad hon säger. så vet jag mer vad jag ska leta efter på begagnatmarknaden.

Lina
0

jag hade vitt gärn till mitt halvblod och han var inte speciellt kraftig över ryggen.

LinaN
0

#5 det vita är ju det vidaste. Så jag vill gärna åka o prova o se vad för en sadel/järn det är han ska ha isf.

Peppe
0

#6 jag har vitt järn till Blacky, har för mig det är 125 grader? Det finns ju 2 järn till, ljuslila och mörklila som är bredare men dom finns inte i butik utan du får leta på typ tradera. man får med dom om man köper en viss modell av wintec (den du nämde tidigare kanske? ). du kan ju även försöka banka ut ett vitt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

#7 nackdelen med de lila järnen är att de INTE passar till några andra sadlar än jsut den extravida wintecen… vilket är synd.

Peppe
0

#8 jodå de går att klämma i med lite våld harr jag hört ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

silvery
0

finn sju att låna sån viddmätare hos återförsäljare, som en flexicurve, fast bara för wintec/bates =)

Ahnna
0

Mitt slanka fullblod har den vidaste sadelmodellen från Griffins Flatbackutbud. (Utprovad av sadelmakare.) Så jag skulle inte tro att ett vitt järn går på din kuse, LinaN.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

silvery
0

min breda häst har det näst största koppjärnet på wintec, griffin och wintec är inte samma så det kan mkt väl funka…

LinaN
0

#11 som sagt, blir en tur till sadelutprovaren, så jag vet vad jag ska leta efter om jag itne köper direkt av henne….. hon hade både helnytt o begagnat i gott skick.

får se vad hon säger. inte mer med det ^^

LinaN
0

#12 som du säger, en XXvid sadel i ena märket behöver inte var större än en vid i ett annat märke…

fick ju erfara det när jag köpte en bomsadel förrförra året, den var XXvid och satt som en klädnypa på honom o då vart han inte lika fint i hull som idag.

Fast jag är nog fånig när det gäller det här med sadlar, även om han inte har nån direkt jättemanke vill jag ändå ha normal cutback. vet inte varför men kan ha nått med att göra att de vida manklösa sadlarna är så fula ^^

MiaMaria
0

#9 Tror inte de är så hälsosamt för sadeln och då indirekt för hästen, tyvärr

Ahnna
0

#12 Inte samma, nej, men en vid sadel är en vid sadel även om graderna inte är exakt demsamma. Min poäng i #11 var att om mitt fullblod har en vid bom så är det inte så troligt att en kallblodskorsning som Harry kan ha en liknande bomvidd.

www.stuteriprecious.se

silvery
0

jo men det går absolut, mitt förra fullblod hade en större vidd i sadeln än min första häst som var mkt bredare. det är felr saker att väga in än hur smäckra de är. ett arabsto i mitt stall tex har samma storlek i sadel som mitt grova varmblod. LinaN's häst kan ha smal manke trots att han är en kallblodskorsning eller ha ett smalt "sadelläge" sadelstorlekar har sällan mkt att göra med själva rasen, ofta så gör många ägare felet att söka på google efter tex sadlar till fjording och får fram att en del har en viss typ av sadel men en sadel ska alltid vara utprovad så är det bara. detta var inte menat som ett påhopp, men det måste förklaras noga, då sadel är den viktigaste utrustningen på hästen…och det här med vidder borde egentligen mätas i gradder och inte i "vid" och "normal" för då hade det blivit annorlunda, och inte sånna här missförstånd.

LinaN
0

#16 jag förstår hur du tänker men samtidigt så känner jag att denna sadelutprövaren hon har en väletablerad kundkrets, bra service och många olika människor runtomkring som håller på med hästar här säger att hon är bra. Då litar jag på att hon kan ta fram en sadel oavsett märke som kommer passa på min häst.

Jag hoppas ju att wintecen kommer passa, o som sagt det finns i storleken Wide med som är ännu vidare.

Själva inpassningen överlämnar jag till henne. Hon har utbildning på det och är sadelmakare så jag tror att hon är kapabel till detta. OAvsett om han hade vart shettis, shire eller arabiskt fullblod.

Ahnna
0

#18 Men jag har väl inte sagt nåt om att din sadelutprovare inte kan sitt jobb? Flört Jag bara påpekade att det inte är så troligt att en viss bredd passar Harry.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#17 Jag har sett bilder på Harry och jämfört med min häst, slank eller ej, så har han mycket bredare sadelläge. Du har helt rätt i att många felaktigt söker efter vilken sadel som passar till en viss ras, men det jag menade var att om en väldigt smal häst (med smalt sadelläge) inte kan ha smala bomvidder utan måste ha "storlek vid", så är det inte så troligt att en häst med markant mycket bredare sadelläge kan ha samma eller liknande vidd i sin sadel. Det kanske går, men sannolikheten är inte så stor.

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

#19 o 20 jag kritiserar inte dig alls ^^ jag säger bara att jag litar på att hon kan plocka fram en sadel som passar min häst, jag hoppas att en wintec ska passa honom eftersom de är lättskötta och utbytbara.

Jag är tex. mer skeptisk till en thorowgood med fish-inlägg, känns som om mycket kan gå fel om man ska pilla med det själv… samt så tycker ajg att de ser klumpigare ut än wintecen.

fridak
0

#21 de nya TW har koppjärn och fish, men mina fish ligger och skräpar någonstans… de minskar vidden genom att iläggen kommer mellan koppjärn och häst om man skulle ha en häst som ligger mellan två storlekar.

silvery
0

tycker att du gör rätt i att lyssna på din sadelutprovare, det r ju faktiskt hon som kan bäst :P ch #20, som jag sa så har ett smalt arabsto på 155 cm i stallet samma storlek som mitt grova varmblod på 168, så jag tycker vi lämnar den här diskussionen då den börjar bli meningslös. men LinaN, uppdatera gärna när du har en sadel så får vi se vad det blev fö rnågot =)