Hur är bettet placerat?
Vart placerar ni bettet i hästens mun?
Högt eller lågt? Och av vilken anledning?
Jag placerar bettet ganska långt ner. Oftast brukar jag spänna ner det så lågt att det bara håller sig i munnen, sen får hästen själv plocka upp bettet. Efter en stund placerar hästen själv bettet där den tycker att det är mest behagligt, då spänner jag upp dit.
Ser ingen anledning till att spänna upp rynkor i mungipan på hästen. Varför ge en förhållning innan du ens tar i tygeln?
Kan ju ta och passa på att svara på Lina som skrev till mig i bildtråden =)
Det är inte min häst och inte mitt träns, jag har inte spänt det utan det är ägarna som gjort. Litar på att de själva vet hur det ska sitta. Och det kan stämma att det sitter lite snett också, det är fortfarande ganska stelt i lädret då det inte är alltför gammalt, så det sitter ofta lite konstigt, men jag smörjer det så mycket jag kan så det mjuknar mer och mer nu.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ja vad ska man svara på de, jag anpassar efter vad de är för häst, de märks ju väldigt fort vad som passra och inte passar med tanke på laner, tänder o vad hästen gillar
#4 Huvudet på spiken!
På Shannon sätter jag det hellre lite lägre än för högt, mest för att om hon krånglar över tungan ska det finnas en enkel utväg när det blir obekvämt - att lägga tillbaka den. Och det verkar funka bra :)

på Blacky har jag ett hål högre än optimalt för att bettet inte ska slå mot hans "betar"
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

I regel två fingrar under käktänderna, sedan måste man ju titta i munnen oxå hur det ligger anpassat till resten av tandsingarna.
Det är jätte olika, beror helt på vilket bett jag använder men jag har det nog i regel ganska så löst.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Det beror på vilken häst det är. Sixton sitter ganska högt upp för han har så mkt hyss för sig annars. Kör över tungan å lite av varje. Men sen jag spände upp det ett hål så har han skött sig alldeles utmärkt!
Dutchess däremot kan jag inte spänna upp det för hårt på. Så hennes sitter lite längre ner.
Våra har sina bett väldigt olika. Då vi börjar vänja dem vid bett och träns ligger bettet väldigt lågt. Efter ett tag lyfter hästen själv upp bettet och lägger det där den vill ha det. I allmänhet lägre än var många andra hästar har sina bett då många fortfarande går efter den gamla ridskoleläran med två rynkor i mungipan. Gräsligt!!!