Halmpellets
Någon som strör med halmpellets och kan berätta vad ni tycker?
Kan tyvärr inte hjälpa dig där.

Aldrig ens hört talas om tyvärr

Har inte heller hört talas om det, vad är det för något?
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag tänker att det är väl som kattsanden som heter pee-wee som är av papper/spån och när det blir fuktigt så smular det sönder….
Tror inte halmpellets är så vanligt i sverige… vet att det finns i england iaf.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det är en ganska ny produkt på marknaden.
#5 Synd att det var ganska dåliga bilder.. Hade gärna velat se lite närbilder!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
använder man det som enda strömedel, eller kombinerar man det med vanlig halm?
Blir det som sågspån när hästarna trampat runt i det ett tag?
Är det lätt att mocka i?
Behöver man inte ganska mycket för att få till ett "liggvänligt" lager?
#8 ma nskulle tydligen lägga in 125kg första dagen…
#8 Kan användas som enda strömedel eller komplettera med annat. Jag använder det ihop med halm.
Ser ut som "fint spån" när det är färdigt
Lättmockat 
Man behöver 15 kg/kvadratmeter om manbörjar på ett kalt betonggolv och sedan 15-20 kg/vecka att fylla på med
#10 ja precis min tanke, att det såg lättmockat ut.
i fick ju byta ut spånet till torv för att ngn bonde skulle ta emot våran dynga, så detta skulle kunna vara ett mkt bra alterbativ för oss. Torven blir så mörk, ser trevligare ut med ljust.
Eftersom torven innehåller en del fukt så blev det asfaltshårt när det blev så där jättekallt. Så nu har vi hlm över för tillfället och det är inte kul att mocka i.
#11 halm är tungt och genomtrist att mocka i…. men det där såg ju ändå relativt lätt ut… dock ser jag fram emot att byta till torv iom att vi har ju varmstall så då fryser det ju aldrig, vilket det visserligen aldrig gjorde i kallstallet jag hade torv i heller…. hade en tjock fin bädd som brände i bottnen så den avgav ju värme men bajsasrna överst vart alltid djupfrysta mitt i vintern :D
Hur smidigt som helst, djupfryst bajs, bara att skyffla upp och ut på stacken.

Är det bara jag som inte upplever halm som tungmockat? Har haft halm de senaste 4½ åren och trivs jättebra med det. Hade spån eller torv innan vilket var både dyrt och otrevligt på vintern när det var -20 grader och allt frös. Håller man bara sin halm torr och fräsch (inte bädd) så är det inte jobbigare att mocka i än nåt annat, tycker jag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#13 Kan bara hålla med! Vi har halm te alla hästarna i stallet. Det är lättmockat! Tycker det är bättre än spån för när jag har haft spån te min så har det inte vrit kul! Han drar runt allt i hela boxen då han är som en elvisp! Men när jag har halm hos honom så verkar han inte kunna dra runt att! Så halmen skulle jag aldrig byta ut=) Inte ett dugg tungt å mocka i tycker jag=)
Torvmix är bäst ;)
Jag tycker spån är jättejobbigt att mocka i och vanlig torv är så hårt och tråkigt..
Halm har jag aldrig mockat i
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag gillar halm, de ska va ett tjock luftigt lager av bra halm då är de aldrig några problem att mocka. Ska de vara spån så ska de vara råspån, hatar kutter, de fastnar överallt, blåser bort, tungmockat osv.

Ja det tål ju att man håller det ordentligt halmat å sen tar ut om det skulle bli pissigt å dant! Men håller man den bara välfylld å fluffig som sagt så är det absolut inte jobbigare än spån!
Jag har ju så klart spån i botten med då.. Å pisset tar jag ut en gång i veckan ca. Funkar kanon i vårat stall.. Det håller sig torrt och fint å hästarna har alltid nåt att pilla med!
Halmbädd är kalas tycker jag MEN då vi har vrålfuktigt här så är det svårt att hålla en god hygienisk kvalité hela säsongen samt det är storbal som ibland fått stå ute innan de tar in osv..
Men dessa pellets verkar jätte bra!

Hej!
Vi har haft halmpellets till vår "lättmockade" pålle i snart tre veckor. Det ahr fungerat superbra! Vi kombinerar det med lite halm på toppen, så att det blir lite mysigt, och så att han har något att pyssla med. Men vi har märkt att om man lägger in för mycket halm blir det tungjobbat att mocka ut.
Idag har vi lagt in halmpellets till vår "jobbiga" häst. Han rör omkring allting, så detta kan man se som ett test… Kan man ha det hos honom kan man ha det hos alla:)
Dock ringde min syster och sa att han ÅT pelletsen när han kom in. Det ska ju inte vara farligt. men har någon hört något annat?
Om intresse finns kan jag fixa fotografier på det i veckan.
Mvh Caroline Palm
Begagnat och nytt för dig och din häst
Halmen är svårmockad tycker jag iom att så mycket rent följer med ut när man plockar högar.
Jag får ite göra annat än att springa med skottkärran. Eller så har jag inte kommit på knepet ännu.
Tycker att halmen blir väldigt blöt också. Pinket sprider sig liksom och blöter ner större delen av boxen. Med torven blir det bara en liten pinkfläck, inte större än en pingisboll i diameter.
Annars tycker jag bra om halmen, den är mysig och det är helt ok att lägga sig i det och gosa ner sig med fölungen en stund

#20 Du har nog inte kommit på knepet än, låter det som.
Jag tycker inte att det följer med mycket rent, det är en fråga om snits.
www.stuteriprecious.se
eller så är det så att jag gärna tar ut mer än vad som är nödvändigt.
Det är ju inte hela världen om man missar några bollar i halmbädden…

Jag tillhör den petiga varianten! Ingen boll får va kvar
Men som sagt det tar ju ett tag innan man får in den rätta snitsen!
Bara å jobba på Anna;)

Jag har haft halm till och från och ja, det funkar väl så länge hästen är renlig och väljer att sova på annan plats än i bajshögarna… men nja, för tidskrävande för mig att gräva fram dessa mosade högar varje dag. jag föredrar sågspån (inte kutter), superlätt att mocka och flyger inte runt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#24 Sixton är världens skitgris! Å ja har halm! De e mer lättmockat efter en natt med halm än spån. Han är ju som en elvisp
För har han spån kan han bara dra runt allt hur som. Men i halmen fastnar det=)

#25 men sixton e ju liiten ;)

#26 Det kanske boxen också är, jämfört med en box för stor häst? 
www.stuteriprecious.se

#27 ja det har du ju rätt i förstås ;)
fast nu malin med era enorma boxar så borde det ju bli lättare! det såg ju jättelätt ut när jag var och tittade iaf ;)
min box brukar se rätt tråkig ut… kissigt i mitten (som han gräver upp av nån anledning) och bajsat i en halvcirkel runtom…
Vissa dagar följer alldeles förmycket rent med ut… andra dagar så är det inga problem alls… varierar så kraftigt…
Kul att ni verkar positiva! Jag lägger också lite halm över.
#30 synd att det inte finns nån leverantör i närheten av mig då…. tvivlar på att jag har råd att prova och ta hem en pall bara sådär…
Hur ska det förvaras?

Haha ja nu har ju våra hästar ganska stora boxar *host* Men de klagar dom inte på! Dom kan galoppera runt där
Men vi vet ju hur det såg ut i Hägelåkra i hans box
Å den va ju inte jätteliten.
Men du har rätt i att han är rätt okej nu! Oftast! Vissa nätter är han en elvisp, andra lägger han allt på ett ställe å rör det inte! Man kan aldrig veta

Den erfarenhet jag har är att ju mer halm o ju större box, desstomer lätt mockat är de, men de e jag de ;-)
Mina boxar är på 11 kvm och halmar för glatta livet, men tycker fortfarande att det är svårmockat
jag har provat alla typer av underlag, och halm är enligt mig överlägset =) dels för att det är fräscht och lättmockat och även för att hästen mår bättre av att kunna pyssla med halm och få i sig lite extra fibrer =)

#31 var bor du?
#35 det tyckte jag också innan jag testade halmpellets. Nu har vår skitgris haft det 1 natt, och det var hur enkelt som helst att moka i. Och rent och snyggt blir d eockså, man får enkelt ut precis allt!
Jag är
!
hah aokej, min är mkt renlig valack, bajsar alla pluttar på exakt samma ställe och kissar på tre ställen haha
#36 i västra götaland mer exakt Trollhättan… Har världens sämsta geografikunskaper… ^^ Visst har jag familj i skåne men litet väl häftigt att de ska köpa o skicka upp ^^

Ja tyvärr kostar det ju en del att frakta…
http://www.salsafoder.se/ De säljer halmpellets, och jag tror att de har återförsäljare en bit upp i Sverige.