Dressyrsadel
Jag vill ha tips på bra dressyrsadlar
- 16 - 16½ "
- djupt säte med mycket stöd så man "sitter där man sitter"
- mjuk sits
pris spelar inte så stor roll, finns ju alltid begagnat
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

wintec cair sadlarna ska vara bra, har jag hört.
Har aldrig provat ngn själv, men vet folk som är mycket nöjda med dom.

Han har en bates hoppsadel nu (med luft??) som har legat bra andra fram till i somras, nu ligger den bara "okej". Men har ändå tänkt spara den och köpa en dressyrsadel, kommer rida mest i dressyren så gör nog inget om hoppsadeln inte ligger perfekt om den bara används nån gång ibland
För att då komma till poängen, om vi säger att en globis clic hoppsadel skulle passa bra, är chansen då stor att en globus clic dressyr skulle funka bra?
Det går givetvis bra att säga sadlar som vi inte ska köpa =)
Har du någon bild där han står uppställd?

#4 det var väldigt dåligt med sånna bilder… letade igenom datorn förut. ska ta en titt på USB't

Haha vilken imponerande bild jag hittade XD den är 1,5 år gammal, men han ser likadan ut i ryggen nu, typ det enda som inte har förändrats

Det är svårt att ge råd så där utefter bild då man inte kan se hästen.
Jag hade en ..hmm.. var det Olympic Jessica den hette?
Underbart skön! Man satt "rätt" i den och den gav skapligt stöd.

Du kan inte ta ut/åka iväg till sadelutrpovare?
Lyssnar man på namnen på Globus Clic hoppsadel och Clic dressyrsadel så låter de ju lika, men tittar man på bilder så ser de lite olika ut i utformningen? Låter inte särskilt smart eller logiskt ifrån tillverkarn :/ Hintar ju på just att de bör ha något gemensamt, men ser inte ut att vara bommen utan yttre utseéndet snarare…
Han ser hyffsat böjd ut? Så jag skulle luta mer åt att kolla på Prestige, County, Jaguar, Amerigo, Dominus osv. Skulle föreslagit Butet med, men kan inte komma på om de har någon djupare model…
Jag skulle Inte titta på rakare sadlar så som Wintec/Bates, Globus, de flesta syntetsadlarna, Kentaur, Kieffer, Albion, Anky, J. Rudge, M&N osv som oftast har raka bommar och stora kilbossor.

Jag har en Globus Clic dressyrsadel, har aldrig haft en sadel som har legat så bra på så många hästar. Helt underbart skön att rida i och som sagt, min passar på det mesta 

#10 Vad för typ utav häst är det du anser att den passar på? För du håller väll med om att det är en sadel med rättså rak bom, hur tycker du att det går att få på de flesta hästar?
För det är ju som så att det ALLTID är bättre att köpa för BÖJD sadel än för RAK, då en för rak sadel lägger sig som en planka över hästens rygg och därför trycker ner den så fort hästen är det minsta för böjd i ryggen för just den sadeln. Medans en för böjd sadel för hästen iofs ofta börjar röra på sig, men inte alltid behöver göra det ens, utan kan ligga stilla fastän den släpper lite fram och bak till, vilket annars går att justera med paddar.
En böjdarre sadel passar alltså bättre om man vill rida med samma sadel på många hästar, då man på rakare ryggar bara behöver stoppa in en handuk bak och framtill, medans man inte bör lägga på en rakare sadel alls på sina hästar med mer böjda ryggar.

#9 det är dåligt med sadelutprovare här =( Funderar på att åka till sharpman men det tar några timmar dit, eller försöka få tag på ingdams men jag vet inte hur det går till. det står ju att dom kommer till småland ibland men ja, det känns rörigt
tack för tipsen =D

Har föresten testat en Prestige en gång och den låg inte bra. vet inte vilken modell, men den var ganska gammal tror jag. betyder det att förmodligen alla Prestige kommer ligga dåligt?

Jag var hos Sharpmans i sommras med min pålle, var mkt nöjd med den som hjälpte mig hitta sadel till honom och jag tror att jag iallafall är rätt petig, så rekommenderar dem helt klart :)
Du kan ju alltid ringa Ingdams och fråga hur ofta och vart de kommer upp i ditt område? Kostar ju inget och man behöver ju inte boka något för den delen heller, men då vet du ju om det finns chans med dem.
På vilket sätt låg den inte bra? (kan hjälpa mig att föreslå andra sadlar istället). De är rätt varierade i utformningen på olika modeler även om de vad jag känner till inte har någon som är vad som kan kallas rak i bommen.
# 13 Fina Blacky, hur går det för er Frida? Ska han bli dressyr ponny nu 
Jag kan mkt väl tänka mig att wintec inte passar honom så bra, bosserna är alldeles för platta o raka för honom. Globus kanju tänkas vara ett mkt bättre alt, spalding, keiffer ochså kanske.
Sköt om er
Kramar

#15 :S Wintec är utav de tre sadelmärken du nämnt den som gör de böjdare sadlar även om alla klassas som tillverkare utav rakare sadlar…Och bossorna skiljer sig ju ifrån model till model, är rätt stor skillnad på bossorna om du kollar på flera olika Wintec och Kieffer sadlar inom deras sortiment.

#14 kändes som att den prestigen inte kom ner på honom ordentligt. har inte testat nån annan bomvidd eller nåt, gjorde bara en snabb test eftersom det var en bekant som hade den här sadeln till salu. Sharpman har jag också hört bra erfarenheter av utav alla utom en =)
#15 han blir i huvudsak dressyrponny med mig, men vi kommer nog hoppa en del också =) Emma har tjatat till sig att få tävla honom i hoppning så han kommer nog ut där också =)
Kentaursadlarna är bra, men jag vet inte om dom passar på din häst.

Kommer den inte ner låter det som för smal bom eller att den var fel formad utåt sidorna för hur hästens revben är formade, dvs tex takigt formad sadel på rund platt rygg.

#19 antagligen det senare alternativet då sadeln var byggd för en spetsig rygg och Blacky är som ett litet fikabord =)

#19 vem provade ut sadel åt dig på sharpman? kan man välja själv vem man vill ska prova ut eller blir det den det blir?

Jag tror att Appalossa sadlarna/gold star/de billigare vad de nu heter är för mer takformade hästar, men är inte så säker, annars är de (dyrare modelerna iallafall) gjorda för typiska halvblodsryggar med mer rundade utåt revben, borde passa din pålle bättre.
Jag är sämst på namn tyvärr, men ska se om min chaufför eller sällskap minns. Tror man kan fråga efter en särskild person, jag ville däremot klämmas in medans jag var på semester i krokarna och fick en avbokning, var rättså fullbokat i sommras, gissar på att det är bättre nu på vintern.

Equipe slår allt jag testat, så en sån tycker jag Alla dressyrryttare borde ha! Otroligt mjuka och fint skinn, samt bra knästöd.
Lova att du testar en!!

#23 *host* priset :O har inte sett så många sånna begagnade?
Jobbar för fullt med att övertala mor & far om att en dressyrsadel vore den perfekt julklappen ;) jag vill helst ta mig iväg och prova ut sadel innan januari är slut
#22 kul att du tror dom dyrare modellerna passar 

#24 nej de e tyvärr svårt att hitta begagnade än så länge, då sadeln är relativt ny! men ring rose, numret finns på hemsidan, och be att dom hör av sig när dom får in en begagnad eller liknande.. =)

#25 men om den inte passar Blacky då? eller kan man låna hem?

#25 haha oj nu läste jag på lite, är det så att dom specialsyr sadeln efter häst/ryttare? hur funkar det med mått och så?

#24 Men de dyrare modelerna kostar ju inte alltid så väldigt mkt begagnat om man har tur. Är ju deras "ekonomi-varianter" om man säger så då (appalosa, star-sadlarna och vad de nu heter) som är billigare och de är det ibland tveksamt till om man vill rida i, provade själv en utav star-sadlarna i våras på min och den var hemsk i kvalitén på lädret, arbetet och hur den var uppbygd i sitsen, så var glad att de inte passar ;)

#27 jag vet inte… jag hade hästen med mig till rose och testade lite av vad hon hade hemma. Hade ju redan en innan så jag visste vilken modell jag ville ha, bara en lite smalare bom =)
lars sundin är fantastisk tycker jag….. horseman.se

#30 har redan köpt en sadel =)

#31 vad blev dte för någon? :D
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#32 en isabell werth i läder =)
bra val =) bates är UNDERBARA!!

#34 jag hade inte så mycket val, bara mellan syntet eller läder ;)
haha aa de är ju likadana i bommen så det är ju egentligen bara material och pris som skiljer… :P