Stärkande övningar
jag har börjat bli riktigt irriterad på migsjälv nu, jag har haft ett kortare uppehåll ifrån hästar och nu när jag har satt igång igen så har jag helt tappat bort både min sists och hållning. suck.
Som tur är börjar bitarna falla på plats men jag har ingen kraft i avsaktningen från galopp till trav. Och han är en stark häst och han bär sig fint utan att det blir någon slängtrav eller liknande men min fråga är om ni har några tips på hur Jag kan träna upp mig, gärna övningar både på och av hästryggen ;)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Situps och armhävningar är bra. Och övningen där du lägger dig platt på mage med händerna under hakan (armbågarna rakt ut) och sakta lyfter överkroppen från golvet och tillbaka ner. Du ska INTE ta i golvet med händerna/hakan innan du lyfter överkroppen igen. Dessa tre övningar kan du variera och upprepa 20 gånger, vila 1-2 minuter, upprepa 20 gånger till och håll på så 3-4 omgångar. Hellre långsamt och väl utförda rörelser än förhastat.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
tackar ! :)
Vänligen
Sofia

Gör dem varannan dag, 3-4 omgångar för varje övning, så ska du se att din mage och rygg blir smidigare och starkare. Kombinera gärna med jogging eller cykling.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Ahnna har gett dig mkt bra övningar. Sen kan du även tänka på när du galopperar att du verkligen rider med i galoppen, tänk dig att du har en tennis boll i magen och magen är i sin tur en torktumlare så bollen rullar runt runt i magen. Det är en tanke jag brukar tänka extra på när hästarna blir starka eller har mkt stor galopp (de kommer från Lotta Månsson som är instruktör i Centrerad ridning) för då får jag en starkare sits och drivning som gör att jag orkar rida på ett helt annat sätt. Vet att de låter skumt men testa, de fungerar!
#4 Den var ny med tennisbollen i torktumlaren :) Min förra tränare tyckte "en gammal kanonkula av gjutjärn" var vad man skulle ha i magen :P
Plankan och statisk mage är två jättebra magövningar, jobbiga är dom!
Plankan - lägg dej på mage på golvet, ta stöd med underarmarna i golvet så att mage/överkropp lyfts från golvet, och lyft benen med tårna. Som armhävningar fast du bara "står där", du ska vara rak som en planka i hela kroppen ;) JÄTTEjobbigt men otroligt givande.
Statisk mage - lägg dej på rygg och lyft benen 1 dm från backen. Armarna ska ligga längs med kroppen.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Gud jag blir trött bara av att läsa ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#7 håller med dig Peppe :D
Sen glöm inte av att stretcha, Ligg på mage (gärna efter dessa övningar ovan när du är uppvärmd) pressa dig upp med händerna som du har i brösthöjd som såhär på bilden men du ska ha raka armar och titta uppåt/bakåt, böj ryggen men bäckenet ska fortfrande ligga i golvet. Det ska sträcka från bröstkorgen ner till nedre magmusklerna.
När du gjort den första övningen så gör en sån hära, du skjuter rygg som en katt. Det får magmusklerna att dra ihopa sig, växla mellan dessa två varianterna.
Denna är bra för att få upp styrka i axlar och stretchar baksidan av benen ruskigt bra.
Och här är plankan som nämndes högre upp.
Statisk magträning som verkligen ger en hel del :D
Det är väl de jag har o bjuda på som jag vet är bra….
Ta det lugnt, andas djupt och stretcha så det spänner men inte gör ont. För var gång du gör detta så kommer kroppen orka mer o mer :D Till sist slår du knut på dig själv :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack alla ni sötnosar för tipsen! Jag har kört igenom kroppen rejält nu ikv och även gjort alla stretchövningarna! *duktigt jag är*
TACK för tipsen!
Vänligen
Sofia
#9 Jätte duktig!
Jag läser och mina magmuskler får kramp innan jag börjat ens.. 
OH FY F*N! Jag tycker det borde vara varning på att träna magmusklerna. jag kan knappt stå rakt idag! hahah, det är illa detta! ;)
Vänligen
Sofia
#11 Haha ;) Jag ska testa alla övningarna som ni föreslagit ikväll efter ridningen hade jag tänkt. Jag lär få skaplig träningsvärk eftersom jag inte tränat sedan… euhm.. ja, väldigt länge sedan XD
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus