Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrhästen
Läst 3332 ggr
Ahnna
0

Grinig vid galoppfattning

Jag blir inte riktigt klok på min primadonna. Den senaste veckan har hon varit skitgrinig vid galoppfattningar i höger varv, vilket för mig låter som en låsning eller smärta någonstans, troligen i bakdelen/ryggen/korset. Jag kan vara fel ute, men det är min spontana tanke.

Hon kör upp huvudet med öronen bakåt, slår mot skänkeln och ser allmänt ogillande ut. Jag har experimenterat med att bara smacka, sitta helt still, skänkla med bara inner, bara ytter, och så vidare. Samma sak ändå. (Så det verkar inte vara min balans eller skänkel hon är irriterad på.)

Nån som varit med om liknande? Vad berodde det på, hur fick ni bukt med det? Var det smärta eller bara attityd? (Min tjej är inte alls lika grinig i vänster varv, men liiite mer än vanligt kanske.)

Hon rids cirka 4 dagar per vecka, varav två i ridhus; Hoppning i någon form ena gången, "naken" dressyr och/eller markbommar andra gången. Uteritterna blir mest skritt och trav utan så mycket krav på form, men däremot försöker jag hålla henne ifrån att dra iväg i full fart.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

Jag tror att du är rätt ute och att det handlar om obehag av någon art.

Börja med att palpera ordentligt.. hon behöver inte ragera med att gå undan utan också med att trycka sig emot dig om du kommer på ett ställe med spänningar..

MiaMaria
0

Kanske dax för en koll hos farbror veterinären? Jag tänkte när jag såg rubriken att hon byter ju päls o att hon blir känslig därför men om de även är när du smackar igång henne så stämmer ju inte de heller. En bra veterniär som ser hela hästen, inte som skärmare av o bara ser benen, är nog något för henne.

ElinH
0

Du kanske ska kolla med en equiterapeut eller liknande? Hittar han/hon inget så kan du i alla fall utesluta att hon har ont.
Mammas häst brukar också bli grinig vid galoppfattningar men han har inte ont utan blir det eftersom han tycker det är jobbigt att hålla ihop sig vid själva fattningen. Han brukar dock sparka bakut (högt dessutom..) vilket absolut inte är bra! Det värsta är att det inte går att förutse närhan tänker göra det. Lathäst, han är inte van vid höga krav.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinaN
0

Det kan ju vara som ElinH säger att det är en sorts protest. Att hon ogillar det "arbetskrav" som blir på henne i fattningen… Men kläm o känn och se om det är något som inte står rätt till…

Hur känner du i kroppen själv? vad är dina misstankar och din magkänsla?

Är det kanske brunst på gång? För då kan en del damer bli litet lustiga.

Min han bockar ju i galoppfattningarna men de bockserierna rider jag ut så att säga. Han bockar av glädje, det är ju bara bus och pin kiv för han tycker det är skoj att få springa. Men jag hoppas han växer ifrån det efter vilan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
0

Min spontana tanke är den samma som du själv beskriver i #0, smärta eller annat obehag. Iallafall om detta är ngt som har dykt upp plötsligt.

Är det bara vid själva fattningen? Hur funkar det att rida på volt och ställa henne åt olika håll? Ingen skillnad beroende på varv/ställning?

Konstigt om det bara är vid just galoppfattningen…

ElinH
0

#5 För Tellman är det också bara i galoppfattningen.. lite samma "symptom" haha ;)
Men kan det bero på lathet? Fast å andra sidan vore det konstigt om det bara kom sådär pang på. Hm.

/ ElinH

Ahnna
0

Tack för tipsen!

Idag var vi iväg på tornerträning och det innefattar ju en del galopp med många nya fattningar och galopp från stillastående och så vidare. Konstigt nog var hon knappt grinig alls helt plötsligt, utan sprang gladeligen i full fart fram och tillbaka, samt på volter. Hon har lite attityd för sig ibland, med skutt, bock, hopp och småstegringar, så också idag. Men så snart hon var lösgjord och den värsta överskottsenergin var ur systemet så var hon kanonfin att rida. (Vid ett tillfälle kastade hon så dant med huvudet att båda tyglarna hamnade över på höger sida i full galopp - klå det om ni kan! Cool Tungan ute)

Det är ju både pälsfällning och säkerligen brunst på gång, såklart. Obestämd Sadeln hade gnuggat lite mot ryggen igår - det har aldrig hänt förut - så jag vet inte om det i kombination med allt annat har gjort henne lite extra lynnig. Men hon var ju lika grinig tidigare i veckan och då såg jag inget gnugg av sadeln. *fundersam*

Jag har klämt och känt överallt men hon reagerar inte på nåt. Imorgon ska hon få vila, då tänkte jag klämma igenom henne en gång extra och se om hon reagerar på nåt nytt.

Får se hur detta utvecklar sig i veckan som kommer.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

hihi, det har faktiskt hänt mig med, med fullblodet (vad annars) slängde med huvudet så tyglarna flög över.

Konstigt nog så skötte hon sig varje gång det skedde nåt extremt, så hon bara stannade tils jag hade fått till tyglarna igen, sen var det återigen fullrulle…

Ahnna
0

#8 Ja, de är finurliga de där hästarna! (Fullbloden, alltså.) Med en galoppör (hingst förstås) som jag red hos en tränare för några år sen så lyckades vi få martingalen snodd runt nosen när han bockade och lekte rövare med mig. Lyckligtvis var det en väldigt snäll hingst som inte blev rädd eller tog tillfället i akt att svansa efter några förbipasserande damer, så det redde ut sig. *Phew!*

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

#7 då vet jag varför du vart så off idag ^^

hoppas det gick bra på träningen idag i övrigt! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ahnna
0

#10 Ja, jag kom "nyss" hem, vid 16.30-tiden i alla fall. Man känner sig som sju svåra år just nu och huset är kallt och jäkligt också, men hästen skötte sig jättebra större delen av träningen så man har ju lite att vara glad för ändå! Glad

www.stuteriprecious.se

Marija
0

Jag är sugen på att se bilder på din pålla Flört

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Ahnna
0

#12 Jag med, höll jag på att säga. Tungan ute Skulle vara trevligt att bli fotad nån gång när hon går bra och inte är alltför grinig, men vad gör man när man jämnt tränar ensam?

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#13 vi får flytta närmare varandra Ahnna, vad säger du? Mötas på halva vägen… Gävle eller Valbo, vad passar dig bäst?Flört

ElinH
0

#13 Du får gå in på hästfoto och kika efter en hästfotograf i närheten! :))

/ ElinH

Ahnna
0

#14 Halva vägen blir väl runt Älvkarleby, väl? Eller Gävle Södra-avfarten… Obestämd

#15 Tvivlar starkt på att det finns nån här i krokarna som vill åka ut och fota gratis med min digitalkamera. *harkel*

www.stuteriprecious.se