Tömkörningsdressyrtävlingar!
Då ämnet kom upp i en annan tråd så får ni en egen att följa upp i
09-01-11
11:06
#20 Det finns det!
Till shetland i alla fall. (www.klubbenshetland.se till exempel.) Har inte hört talas om några andra officiella tömkörningstävlingar, för andra raser, bara "klubbtävlingar" och liknande.
09-01-11
13:24
#20 Vi har ju Rappestad med! Däe är det väl tillåtet att va med med alla PONNYER! Tror det iaf=)
#20 Tycker absolut att du ska ställa upp i det! För det behövs verkligen flera ekipage på shettistävlingarna=)
09-01-11
16:24
#23 Det verkar väldigt roligt iallafall. Om jag nu lyckas tömköra honom x) Han är väldigt vild av sig. ;)
Hur ofta brukar det vara tävlingar? Oskarshamn är väl det närmaste för mig.
09-01-12
21:46
#24 Vart bor du? Brukar vara tävlingar genom RKS i Dövestad bland annat!
09-01-13
13:02
#25 Vart ligger Dövestad? Geografi är ju verkligen min starkaste sida ;)
09-01-13
15:16
Dövestad ligger precis utanför Oskarshamn=)
09-01-13
19:26
Jasså =) Finns det ingen hemsida eller så man kan kolla på?
Det är väl bara att börja träna antar jag ;)
09-01-15
12:22
Jo Nina å dem har en hemsida men vet inte om det står så mkt om tävlingarna där. Kanske! Du får kika=)
#29 Tack =) Nä det stod inget. Men jag får väl se om jag kommer igång och träna överhuvudtaget ;) Hur är det med utrustning? Går det bra med vilken tömkörningsgjord som helst? :) Hehe ursäkta utfrågning

Misstänkte det! Men jag tror och hoppas att dom kommer ha någon tävling där i år med!
Bara fråga på! Inga frågor är dumma=)
Ja du kan ha vilken tömkörningsgjord som helst! Bara det finns tömringar på den! När jag tränar har jag en tömkörningsgjord som är en hel del ringar på. Men när jag tävlar använder jag min däckel från min sele! Anledningen till att jag gör dt är för att jag tycker det ser snyggare ut=)
På bild: Däckel från selen!

Måste bara återigen säga att han är så fin din lille kille!
#Vart hittade du träninggjorden i passande storlek?

#3 Undrar detsamma, var hittade du en träningsgjord som passar shetland? Hööks har ju en i stl Cob, men den blir nog för lång…?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Ja jag kommer beställa en direkt om jag vet vart jag hittar en!

#4 Tack så mkt=D
Jag köpte min i en hästaffär i Vimmerby. Den var i storlek 1= typ ponny. Gjorden under magen var lite lång till min shettis! Men passade syrrans däremot! Iaf så köpte jag bara en dressyrgjord som var 40 cm eller nåt. Så nu passar den perfekt på mina shettisar! Kostade väl 300 så inte så farligt heller. Men ska kolla vad det är för märke på den nu när ja ska te stallet. Men tror att det kanske hette Cap eller nåt! Men ska kolla det så ska jag meddela er det sen=) Den är iaf väldigt bra tytcker jag! När det är ett par ringar å välja på med=)
Globus har en gjord passande shetland, som jag hade tänkt köpa.
I syntet, med många ringar 
www.globussport.se där kan man även kolla återförsäljare. Vet att det finns en på shetlandsponny iFokus som säljer sådana, minns inte vem dock, men det går väl att efterlysa där inne.

#8 Ponnybutiken säljer sådana ja=)
Men det jag tycker är dumt med den gjorden från globus är att den är så smal! Jag vill gärna ha den lite bredare! Men alla är vi ju olika=)

Har ju glömt skriva vad det var för märke på tömkörningsgjorden! Men det var iaf en Capriati..
Riktigt snyggt med däckeln :)
Har en gammal gjord som inte är riktigt bra. Ringarna är för små.
Ska se om jag hittar en bättre :)
Provade att tömköra förra veckan lite. Det tyckte han var sååå jobbigt xD Jag är inte så duktig jag heller. hehe ;)
#9 jasså är den smal? Jag som tyckte den såg bred och fin ut på bilden. Vilken synd, för jag gillade den. Många ringar och grejjer
Nu tänkte jag ställa en fråga också angående dressyrtömkörning men jag hoppas att den passar här ^^,
Vilket bett föredrar ni när ni tömkör? För alla bett är väl tillåtna?
Jag har oxå en shettis som jag tänkte vara med i Strömsholm med så jag ska börja träna nu :D Har en bröstsele och har tagit bort bröstan, så har en gjort och tömmar och så. Men jag funderar på vad jag ska ha för bett. Jag har ett tvådelat tränsbett och ett rakt eggbett. Är ett stångbett att föredra? Tacksam för svar :)

#11 Tack=) Det är bara å träna=D
#12 Ja jag tycker den är smal. Den är inte många cm! Har sett två i verkligheten=D

#13 Jag tömkör oftast på rakt vanligt tränsbett. Men när jag tävlar och kör med vagn så har jag nästan jämt liverpoolstången.
Jag tycker att du ska använda ett bett som fungerar bra på din häst. Funkar det bra med vanligt tränsbett så kör på de! För det finns ingen anledning till å betsla upp med stång i onödan.
Så kör du på vanligt tredelat rakt eller något vanligt=)
Lycka till!
Jag brukar ha tredelat med fasta ringar. Funkar bra :) Har inte testat något annat. Fast han skulle behöva ett nytt träns xD haha
Undra om det skulle funka med den stora tömkörningsgjorden vi har, fast med dressyrgjord under? Måste prova det.

#13 Vilka bett som är tillåtna beror på vem som anordnar tävlingen. I Rid och Körklubben Shetland tillåter vi än så länge bara tränsbett och de körbett som är tillåtna enligt TR.
www.stuteriprecious.se

På vissa tävlingar har dom ju även olika klasser där det ät tillåtet med t ex bara vanliga tränsbett i ena klassen å körbett i de andra.
Skulle inte RKS göra något sånt med? Har för mig ja hörde nåt om de=)
jag använder antingen rakt eller 3-delat bett när vi skogsmulle-tömkör. Men vi ska träna på ett liverpool eller postkandar, då jag tycker att det är snyggast vid tävling.

#19 Vi har diskuterat och kommit fram till att vi vill diskutera det med medlemmarna på årsmötet.
#20 Är du fortfarande intresserad av mitt postkandar? Ska jag skicka det?
www.stuteriprecious.se

#20 Ja det ser faktiskt lite prydligare ut!
Sixton verkar trivas med sin stång med. Blir så tjaffsig med vanligt bett! Men jag försöker variera lite. Känns inte så bra å bara tömköra å köra på stången. Samtidigt som det blir så mkt tjaffs med vanligt tränsbett.

#21 Okej! Jag tycker det skulle vara en bra idé faktiskt! Känns lite som att det blir lite mer "rättvist" då.
Provade den stora gjorden idag. Var stor skillnad mot den gamla. Men den är ju alldeles för stor och glider runt för mycket. Men en gjord i ponnystrl. skulle nog funka. :)

ponnybutiken.com har tömkörningsgjordar för en billig peng som passar de allra minsta =)
#25 Ska kolla in där :)