Eli och jag
Första filmen jag visar så var snälla.. ;) det var i lördes.. vi longerade han först med longerhjälp tills han var lång o låg o sen satt jag upp. Och jag har aldrig kännt denna häst så mjuk och fin ngn gång :) Jag har en ovana att ta upp händerna när jag bromsar :S vet om det.. + en lite halvdålig sist. Eli är en piiiiiiiiiiiigg påg på snart 7år. Han har inte varit riden speciellt länge, sedan våren 07 ungefär påbörjades vintern 06. Blev skadad första gången vintern 07, sedan i maj 08 och sedan kom jag igång igen i augusti. Han har precis blivit klippt vilket gav ännu mer energi..:/
Har inte tränat för ngn ordentligt sedan jag slutade ridskolan för ett par år sedan så jag har nog en del ovanor..
Tänkte bara att jag skulle visa, för denna dagen var jag verkligen nöjd med honom, han har inte gått så bra ngn gång som han gjorde då.

Jag får tyvärr inte filmen att fungera…

Kan inte heller se den, den står bara och laddar hela tiden..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
inga problem för mig att titta på ;)
Jag tycker att rent generellt så ser det ju väldigt bra ut. Nu känner ju inte jag dig och din häst men det som slår mig är att han är väldigt framåt, trippig och nästan litet hetsig fast om det är pga klippningen eller ej kan man ju inte svara på
. Han kan inte riktigt slappna av och bara skritta på i samma tempo efter att du länger tyglarna, han blir litet "taktlös" på vissa ställen i traven och det ser itne så bekvämt ut för dig. Försök träna på att jobba kravlöst, dvs så han kan slappna av i skritt och trav och även sen kommer kunna stå still och bara slappna av. Att stå stilla är en belöning det med… Men exakt hur du ska bära dig åt för att få honom mindre på tårna vet jag inte, min är ju inte alls så framåt på det sättet, visst han kan gå framåt men han blir inte hetsig.
Och som din väninna/tränare säger, han vill inte stå still. Han protesterar också litet, de där små stegringsskutten, när du i slutet satt av direkt efter hans skutt när tjejen med kameran sa att han ser trött ut i ögat så enligt MIG så gör du inte helt rätt. Du ger honom en eftergift för att han småstegra genom att du satt av direkt. I det läget hade jag krävt något han kan. tex framdelsvändning åt andra hållet och sen suttit av.
Så att han inte sätter stegringen i samband med att du sitter av. För lär han sig stegra utan kommando så kan han bli farlig. Det var väl det som jag så direkt kan säga att jag såg. OCh jag hoppas du kan ta till dig det på ett positivt sätt och att jag inte är för hård 
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag har inte sett hela videon, men jag tror att lite av problemet med hans trippighet kommer ifrån din hand. Du bromsar med tygeln och inte med sitsen. Dessutom, som du redan vet, så höjer du ju handen väldigt mycket och det ser ut som att han ogillar det. Eftersom han saknar påskjut bakifrån så orkar han inte bromsa direkt när du tar i tygeln så istället ser det ut som att det blir en dragkamp tills han står still.
Det var det negativa som jag har hunnit se. 
Precis som din väninna säger så behöver han beröm när han söker sig neråt och slappnar av. Han ser väldigt fin ut när han tar det lugnare och för att bibehålla det tror jag att du behöver använda kroppen mer och handen mindre, om du förstår vad jag menar? Jag har lärt in ett röstkommando för "stanna" på min häst, så att jag helt slipper ta i tygeln när jag vill göra halt. Det gör att hästen kan behålla sin balans i kroppen genom halten istället för att streta emot bettet. (Men även med röstkommandot så "rider" jag in i halten med kroppen, men min hand gör inte motstånd i tygeln för hästen.)
Det blir nog bra med mer träning och lite mer muskling av hans bakdel. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

jag vill också se :/ kan du inte lägga ut den på youtube?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#3 jag hoppad inte av för att min kompis sa att han var trött utanför att jag var färdig och helt slut i hela korppen ;) han är vääääääääääääääldigt het på gröten..
#4 jag tycket jag använder sitsen när jag bromsar? Men avänder kanske handen för mkt.. vet det också en ovana.

#5 prova tryck på eli i vänstra hörnet och sen på filmen för då funkar det för mig, länken direkt funkade inte för mig just nu.. men prova!
#6 när du använder sätet, sätter du dig djupt och kniper med rumpmusklerna? Jag sitter till, kniper, ger röstkommando, kniiiper litet till och håller bara emot på tygeln. så fort hästen stannar så ger jag tydlig eftergift och slappnar av i rumpan.
Detta har jag tränat på ett antal gånger nu så allt som oftast räcker det med att knipa med rumpan och sitter ner. Prova och se om det fungerar för dig och Eli
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#8 ja jag har böjat mer och mer.. just så som du skriver med rumpan dem knapparna hittade jag först förra veckan
jag har liksom bara knipit med låren eller vad man ska säg.. men börjar hitta fler och fler knappar.
Ni kanske inte tycker att han står still länge men för mig och honom är det faktiskt ett stort framsteg, som jag ser först nu när jag tittat på filmen. :) samma traven för han har lätt för att komma i passgång men det börjar också försvinna.
Han vilade förrgår för att han hade lite träningsvärk efter helgen + att han var på bomträning på måndagen med en tjej vilket inte gick jätte bra då han hade alldeles för mkt energi.. Så jag tänkte jag att jag bara skulle ta ettl lugnt skrittpass igår och trodde att han skulle vara fullproppade med eneri men när jag kom till ridhuset så trodde jag att jag fått med mig en annan häst dit, han var så lugn och harmonisk och tjaffsade inte alls i halterna eller ngt trots att där var fullproppat med hinder. Så jag peovade att trava och han var mjuk och fin och sedan att galoppera o min och sedan var jag nöjd. Blev en liten tur på allts som allt 25. Sedan fick han behandling igår med laser och massage.
Jag tror jag har ändrat på min ridning och sits för jag får sådan hemsk träningsvärk numera :/ men jag ser det bara positivt!

#6 (och #9)
Ja, det är positivt att du får träningsvärk, men kanske inte så kul alla gånger. (Jag vet, jag känner mig också som en stel planka för det mesta nuförtiden. Men ridningen går ju bättre och bättre!) Men det gäller också att du använder kroppen på rätt sätt, inte bara att du använder den.
När du gör halt på filmen så börjar du med att spänna hela axelpartiet och armarna och då åker dina händer upp och du segdrar honom i munnen. Han ser ut att gå emot väldigt mycket och stretar för att fortsätta framåt, eftersom han missförstår vad du vill. Han bär sig heller inte med bakdelen vilket gör att han paddlar ännu mer med frambenen och försöker komma framåt istället för att skifta vikten bakåt och bromsa framdelen först. Det är vad jag kan se på filmen.
För att komma ifrån den onda cirkeln där ni båda drar åt olika håll så måste du slappna av i överkroppen och sänka axlarna. Ta ett djupt andetag innan du börjar bromsa och andas ut lååångsamt och låt utandningen sänka dig i sadeln, samtidigt som du spänner magmusklerna litegrann och rätar upp ditt bäcken. Hästen måste känna att du slutar driva med kroppen i halten. (När ni kommit lite längre kan vi börja prata om att driva in i halten så att alla fyra hovar står "rätt". Just nu behöver han bara lära sig att "stanna" betyder "stå still".)
Överhuvudtaget är det bra att "rida med magen" och alltså spänna och släppa i magmusklerna och ryggen för att låsa eller släppa efter bäckenets rörelser. (Ditt bäcken.) Ju mer avslappnad du kan bli i överkroppen (ovanför bålen) desto mer får din underkropp arbeta, men det är precis dit jag vill komma. Dina skänklar och höfter ska arbeta och visa hästen vägen, inte enbart handen. Du ska kunna ge full eftergift på tygeln utan att hästen drar iväg eller tappar formen helt.
Försök träna på att slappna av i överkroppen och att bromsa helt utan tyglar. Som jag skrev förut så är ett röstkommando för "stanna" väldigt bra att ha för att förstärka vad du vill så att ni slipper missförstånd.
Kämpa på! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Tack! :) Vi kämpar på! Och det är faktiskt en stor skillnad på hur han var för bara några månader sedan. Så jag är stolt över honom. och mig själv som inte har tappat modet.. för det har jag varit på väg att göra flera gånger. och det är jag glad över nu när man SER att han faktiskt har utvecklats.. svårt för er att veta då ni aldrig har sett honom förrrut.

Han är verkligen jättefin! Man ser inte många drag av att han är travare =)