Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 801 ggr
annamajh
2009-01-24 13:41
0

Undersökning

Hejsan alla iFokus medlemmar!
Har ni lust att hjälpa mig med en liten undersökning?

Läs igenom frågorna och svara gärna med så mycket information som möjligt. Jag funderar på att utbilda mig inom ett av dessa områden (hemligt vilket område ) och vill kolla lite hur marknaden ser ut.

Vad har du för typ av häst och hur många? ex. travhäst, dressyrhäst, hopphäst, och i vilken nivå du tävlar eller tränar osv.

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? ex. massör, sadelutprovare, eqiterapeut, tandläkare, akupunktör, chiropraktor etc,?

Hur ofta? Vad betalar du för en behandling?

Varför anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

Varför anlitar du INTE någon?

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? ex. att det finns nån på närmare ort, att det var billigare, eller att det först måste bli ett "fel" på min häst. eller du kanske är utbildad själv?

Berätta gärna vad du har för erfarenheter av personen och behandlingen du använt dig av.

Nu väntar jag på svar från alla medlemmar här! Tack på förhand!Glad

Lindbygarden
2009-01-24 14:28
0

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? ex. massör, sadelutprovare, eqiterapeut, tandläkare, akupunktör, chiropraktor etc,?

Brukar gör jag inte men jag kommer anlita tandläkare till min ponny med bettfel regelbundet, sadelutprovare när det blir dax för ny sadel till unghästarna. När det gäller alternativa behandlingar så masserar jag själv samt går alltid via veterinär innan annat alternativ..

Jag betaltar det pris som är satt om jag anser det rimligt.

Varför anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

Alltid bekräftat fel av veterinär först.. Skulle ALDRIG låta en person som gått lite kurser diagnostisera min häst för veterinär som har mångårig högskoleutbildning.

Jag har ett problem med alt behandlare och det är att det finns så många kruser idag och de utbildningar som finns kontrolleras inte hos något statligt eller oberoende organ. Det finns alltså massageutbildningar som man kan ta via brevkursFörvånad. sen går de ut och kallar sig för massörer eller EQ terapeuter eller vad det nu månne vara. Likaså med homeopati.. Skulle jag anlita en djurhomoepat ska han minst vara utbildad på arkanum i göteborg INTE via ngn brevkurs!!!!

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? ex. att det finns nån på närmare ort, att det var billigare, eller att det först måste bli ett "fel" på min häst. eller du kanske är utbildad själv?

Då jag masserar själv så anlitar jag någon när jag känner till ett problem. Givetvis anlitar jag sadelutprovare för att hitta rätt sadel.. när det kommer till tandläkare så vänder jag mig till Anders Eriksson för rekomendation.

Berätta gärna vad du har för erfarenheter av personen och behandlingen du använt dig av.

Jag har använt mig av två olika behandlare.. en som var utbildad på Axelssons och själv hade arbetat under längre tid med hästar. Mkt duktig och proffsig.. Sen har jag använt ngn hemmalärd "nisse" som läst allt själv.. tror han var enhänt och arbetade i gbgområdet.. Nej den ger jag inte många slantar för och skulle inte anlita nu när jag själv kan och vet mer..

Ett tips är att alltid kräva något som stärker att personen är utbildad. Kolla också upp instansen som utfärdat diplom så det inte är ngn "brevkurs"!!

Cilla89a
2009-01-24 14:40
0

Sadelutprovare, tandläkare.. (Equiterapeut)

**Sadelutprovare brukar jag ta ut när hästen är ny, så jag får en passande sadel från början, sen beror det på om hästen är ung eller färdig i kroppen, hur ofta jag tar ut sadelutprovare. Så det är olika. Japp, som var 16 när vi köpte honom, han var ju helt färdig i kroppen, och han har jag bara haft sadelutprovare till en gång! Och den sadeln ligger bar än idag, men nu är han pensionär.
Medans Brimad, som jag precis fått sadel utprovad till kommer komma om 6 månader igen, för att stämma av, för han är ung och omusklad.

Sadelutprovaren som var här tog inget, för jag köpte en ny sadel..  Och då ingick körning, utprovning och justering av bom och stoppning,
Hade jag köpt en begagnad, hade det kostat 1600 kr + ev jusetring i bom och stoppning.

Tandläkare, tar jag ut årligen. Kostar drygt 800 kr per häst.

Equiterapeut, har jag aldrig haft här än, men letar, vet inte vad det kostar men mellan 500-900 kr verkar ganska vanligt..**

**Sadelutprovare är i förebyggande syfte, eftersom en felaktig sadel kan ge stora problem i längden..

Tandläkare är också i förebyggande syfte, inte kul om hästen går och har vassa kanter i munnen..

Equiterapeut, har jag ingen erfarenhet av, men det kommer bli i förebyggande syfte..**

Jag måste säga att det många gånger känns som bortslängda pengar, många har diplom inom något, t.ex, sadelutprovning, men är helt värdelös, har råkat på måånga sadelutprovare, som jag anser att jag själv kunnat göra ett bättre jobb! Så jag är väldigt noga innan jag anlitar sånna människor, även et, massör o.s.v. Numera hör jag mig omkring vilka som är duktiga, och hellre betalar jag lite extra och får det ordentligt gjort, av en som jag hört är duktig!

Anlednigen till jag anlitar är dels för att förebygga framtida skador, och se till så hästen mår bra, många hästar kan ju gå med en felaktig sadel, spänningar, låsningar och ha ont utan att visa något.. Så jag vill gärna att någon stämmer av ibland, och ja, jag är nojjig ;)

**Har erfarenhet av 3 sadelutprovare, varav 2 är helt värdelösa, typiskt sånna "köpa det dyraste" varav, den jag hade senaste till Brimad, var verkligen toppen! Men å andra sidan provar han ut sadlar till kända hästar, så jag antog att han var bra, vilket han också var, även om jag fick vänta länge! 

Tandläkare, är min gammla tränares man, han är jätteduktig, och hjälper även till att prova ut bett.

ET, håller jag på att jaga efter, men är kräsen eftersom det är så lätt att få kalla sig för ET/massör o.s.v.**

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maliiin
2009-01-26 12:30
0

Vad har du för typ av häst och hur många? ex. travhäst, dressyrhäst, hopphäst, och i vilken nivå du tävlar eller tränar osv.

Jag har 2 st shettisar. Den ena tävlar jag med och den andra ska användas till lite avel. Vallacken är unghäst och vi tävlade mest klubbtävlingar i körning, dressyrtömkörning och agility förra året. I år blir det bl a. lagserien.

Ja vi har en tandläkare till hästarna en gång om året. Massör och en som kör laser anlitar vi om det skulle behövas på någon utav hästarna.

Tandläkare en gång om året. Pris varierar. Men grundavgiften är 400 har jag för mig! Sen om det skulle behövas göra mera än bara raspa så får man åka in till klinik då och fixa det.

Med tanke på att hästens tänder är en viktig del så har jag valt att anlita en tandläkare en gång om året. Tycker det är bra! Vet man hur det står till i hästens mun.

Min vallack har aldrig haft något fel på sina tänder. Å stoet är nyinköpt så vad jag vet har hon inte haft några fel på sina tänder heller. Men jag kollar dem regelbundet för att jag tycker att man ska det. Lika viktigt som med hovarna. Å jag har fått känna på hur vassa tänderna är på hästen innan de raspas! Å det är så man kan skära sig! Vallacken brukar även få lite tandsten på ett par av sina tänder. Men tandläkaren sa att eftersom ag når de tänderna så kan jag använda en ån tandskrapa som man har till hund å ta bort det själv. Så så gör vi. Funkar bra för oss!

MiaMaria
2009-01-26 13:56
0

Har ingen häst i dagsläget men tar för mig överlag

Vad har du för typ av häst och hur många? Framförallt dressyr, alla nivåer, från föl till svårklass

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? Vår kiropraktor gjorde de mesta för oss, vanlig kiropraktik, massage, sadelutprovning. Men använder även tandläkare, andra massörer o sadelutprovare. Även testat laser, någon "heeling" osv Men i första hand kommer ju självklart veterinär.

Hur ofta? Vad betalar du för en behandling? Vid behov, tror kirop kostade 750 kr.

Varför anlitar denne person? Har alltid kommat upp mina hästar på vintern för att dom ska va fräscha o må bra men samt även vid behov, om en sadel inte passar, ny häst som är sne osv.

Varför anlitar du INTE någon? Jag är mkt kräsen och bara rätt människa kommer i närheten av hästarna. Skulle aldrig anliga någon som inte är utbildad och med i resp förening, dom ska även vara försökriade o köra vitt.

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? Se ovanstående. Är själv utb sadeltillpassare, gått kurser med Peter men ej gjort provet då jag vill lära mig mer först, därav att jag anlitar andra