Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettgod-morgon-trådar
Läst 2495 ggr
MiaMaria
2009-01-21 06:44
0

Gomorgon 21/1

Gomorgon på er!

Sitter på jobbet nu i denna hemska tidiga morgon. Va uppe före 4 o va ut o gick med Henke o knata sen på jobbet strax efter 5, nyss börjat jobba nu, men lugnt o skönt nu på morgonen, mkt väckningar men dom e ju lite kul Glad

Jobbar fram till 9 o sen ska jag åka på gubbens jobb o hämta Henke som ska få vara där i 2 timmar nu på morgonen, hoppas de går bra. Sen blir e nog sova en stund o sen mitt på dagen ska vi åka o rasta hela högen med vovvar, tänkte promenera med dom över myrarna, är så härligt o se när dom, 4 totalt olika hundar, springer ikapp o busar, alla på sitt vis Flört

Får sen se vad som händer resten av dagen, både jag o karln e lediga i eftermiddag, skönt!

Så vad ska ni göra idag?? Dax för er o vakna tycker jag så jag har nå sällskap här, latmaskar Tungan ute

Hoppas ni får en toppendag!!

exitingsvillemo
2009-01-21 07:53
0

god morgon!

vad förv¨nad jag blev att någon faktiskt var in här före migTungan ute

Idag ska jag tvätta och försöka plocka undan lite. Städa sonens rum så det finns plats att vara där inne *suck*  det ser ut som en supertornado dragit fram därinne.

Ikväll ska gubben åka och hämta hö.

Hästarna ska få sig en omgång med ryktborsten också. Dags att toppa Ideals svans igen då han kliver på den igen. Där kan man verkligen snacka tagelväxt.

MiaMaria
2009-01-21 09:38
0

#1 inte ofta jag är vaken så tidigt, bara om jag verkligen måste.

Huuum, Henke hade inte varit så gla när jag gick, han glömde nog att husse låg kvar o sov o ställde till med ett himla liv. Får se hur de går nu, han verkar inte klara av att vara själv, han kan ju inte ens låta oss gå på toa utan att börja gnälla o gnyla. Följer oss vart vi än går inne, fram o tillbaka, överallt. Synd om stackaren, han har hela sitt liv levt i stor flock o nu är jag o Niklas hans flock o så försvinner vi plötsligt… För oss gör de inget men när vi är i stan i lägenheten så blir nog inte grannarna så glada o sen är de viktigste ju att han mår bra o de gör han ju inte om han ska gråta. Hade vi haft möjlighet så hade vi skaffat en hund till enbart för o kunna ha kvar Henke men de har vi inte möjlighet till nu. Får se om de löser sig på nått sätt Obestämd

exitingsvillemo
2009-01-21 10:08
0

#2 ojsan, stackars lille killen. Våran tik var också väldigt ledsen när hon blev lämnad hemma, men det blev bättre när vi skaffade en till.

Sen bor vi ju mitt ute i skogen så hon stör ingenFlört

Men det kanske ger sig när ni har haft honom ett tag! Han kanske fortfarande känner sig lite otrygg i sitt nya hem.

Ni har inte möjlighet att få en filt eller nåt från förra hemmet? Med kända dofter på, t ex hans gamla flock.

Något som också kan fungera är att begränsa hans område när han lämnas hemma. Vi köpte en bur till våran pudelpuff, det är hans stora trygghet, han går in och lägger sig där när han vill vara ifred.

Hoppas det löser sig

LinaN
2009-01-21 12:14
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

morrn, svärmor och svägerskan är här på kaffebesök.

ska ut till Harry senare och vice versa. Ska försöka få litet gjort både hemma och i stallet….

men nu måste jag vara trevlig igen ^^

---------------------

Fick provsvaren på mitt "kolla bajset" som jag skicka in igår. Han hade 350 EPG av blodmask, men jag kryssa i för ytterligare odling så jag vet vad som växer i min pojke… Så under v6 skulle jag få besked om vilken mask det är. stora eller lilla. Sen ska det ta mig tusan avmaskas! Men inga rundmaskar iaf :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ahnna
2009-01-21 14:24
0

#4 Om jag har förstått rätt så kan man inte få ett rättvist provresultat såhär års, eftersom blodmasken "börjar om" sin livscykel i slutet på april/början på maj. Det kan alltså finnas långt mycket fler ägg i hästen än vad som syns på provet. Om jag har fattat rätt, alltså.

(Har haft blodmask på mina hästar den senaste tiden och har fått rekommenderat att ta nya träckprov i böjan på maj för att vara på den säkra sidan.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
2009-01-21 16:42
0

Go dagens!

Har idag annoserat efter en liten hingst/valack samt avelssto till! Vi blir numer kvar här nere då det sket sig med nya huset.

Så vi gör en satsning här nere på att få igång stallet och huset.. ska också fundera på lite mer kring företagsutveckling etc..

Idag flyttade en av kaninungarna från första kullen, hon var tingad av uppfödare, så nu är de som skulle säljas från den kullen utflyttadeGlad

LinaN
2009-01-21 17:22
0

#5 jo, jag läste ju det efter att jag skicka bajspaketet. men om där är 350 eller 850 eller mer skiter jag i, är det stora blodmasken så vill jag veta det nu…

Menmen, man lär av sina misstag Skäms, men framöver kommer jag ju garanterat använda mig av bajspaketen o kolla av före och efter varje betesgång… så jäkla smidigt! Flört

MiaMaria
2009-01-21 19:49
0

#3 Jo de kan ju fortfarande vara så att han är otrygg, men så länge han är med oss är han ju trygg. Har oxå köpt en bur, vilket han är van vid men de fungerar inte heller, har prövat att kortare stunder lämna honom i den och vi går till andra delar av boendet men han gäller då med. Men är jag i köket så går han gärna o lägger sig i den frivilligt men lämna honom där då säger han nej. Har utökat stunderna han varit där eftersom. Han gnäller o gnäller, emellanåt blir han tyst men börjar snart igen, har varit noga med att passa på o bara släppa ut honom när han varit tyst samt berömt honom. Har även både testat att säga åt honom att vara tyst samt även ignorerat honom o inget hjälper, tyvärr.

Så vi avvaktar några dagar till o ser o så får vi ta en ordentlig diskussion om de, just nu är vi överrens om att han kommer få åka tillbaka Gråter Vill verkligen inte köra tillbaka honom, han är ju en ultimat hund för oss på alla sätt och vis, frånsett detta då. Men hans bästa kommer i första hand och ensamhund är han inte dessvärre och då får de gå före såklart.  Även pratat med ägaren om de såklart.

LovisaJacobsson
2009-01-21 20:19
0

God kväll!

Var ett tag sedan jag var här inne…

dagen har inte bestått av annat än skolan och rida :)
Just nu har jag precis ätit lite cheesekake (stavning????) och funderar på att plugga matte… men det är så GRYMT tråkigt, eller så ska jag blogga… (www.hastkusinerna.blogg.se) hmmm får se..

[slo]
2009-01-21 20:43
0

När vi ändå pratar avmaskning, är det någon mening att avmaska i nästa månadsskifte? Jag ska byta stall, och har för mig att jag läst att man gärna ska avmaska vid stallbyte… Är nästan 100 på att hon har mask, så träckprov bryr jag mig inte om denna gången.

MiaMaria
2009-01-21 21:33
0

Ja de tycker jag du ska göra, men senast 3 dagar innan flytt.

exitingsvillemo
2009-01-22 01:15
0

Fast jag har hört att om en häst ska avmaskas så måste hela stallet avmaskas (eller åtminstonne de som går i samma hage) avmaskas samtidigt för att få någon effekt.

Fast har även varit med om att 2 veterinärer, från samma station, har sagt olika.Obestämd

LinaN
2009-01-22 02:02
0

Slo, tao maska mot rund/spolmask och vänta med resten till betessläppet men å andra sidan är det itne bra o maska förmycket heller.

[slo]
2009-01-22 22:53
0

#12 Ja, men jag ska ju flytta… Och dom tre sista dagarna tänkte jag fixa en "sjukhage" som mockas ett par-tre gånger om dagen. Tror jag har ett par ivermektinsprutor kvar, dom tar både rund och spolmask :)

Lindbygarden
2009-01-22 23:00
0

#14 Jag skulle då inte avmaska. Misstänkte jag mask skulle jag nog ta ett träckprov.. det är ju "bara" en pålla så det blir väl en hundring för det..

exitingsvillemo
2009-01-22 23:08
0

#15 jag håller med.

Ta ett träckprov. Hemskt onödigt att maska om det inte behövs.

Är hon vinteravmaskad med Ivomec? Eller hur länge sedan är det hon blev maskad?

Om du maskar henne innan flytten och det sen visar sig att de nya stallet har paraiter så har du maskat helt i onödan.

[slo]
2009-01-22 23:24
0

#16 Japp vi gav ivermektin efter betet i höstas, då konstaterades mask med träckprov.

Men grejen är den, att den hagen dom går i nu, gick dom i förra vintern också och en annan häst gick i den + en till i somras. När vi avmaskade i våras gick dom också här, så den har inte fått vila och är garanterat redan smittad, alltså tycker jag inte träckprov är nödvändigt för jag är säker på att hon har mask.

Dom har helt sjuka tankar om hur man avmaskar på det stället jag står nu, det och 100 grejer till har fått mig att tröttna… Synd, för flera av människorna är riktigt trevliga och anläggningen är kanonfin…

exitingsvillemo
2009-01-23 00:24
0

#17 jag tycker att du ska avvakta om hon fått vintermaskningen.

Att hästen har parasiter har du säkert rätt i, alla hästar har (och bör ha) en viss parasit-mängd.

Hur ser hon ut i hullet? Pälsen?

Om hon ser raggig ut (bortse från ev vinterpäls) eller mager så kan det ju vara dags.

Maskar du för ofta riskerar du att få resistenta parasiter istället.

Kontakta vet och rådfråga vad dom tycker. Just unghästar kan man ju få utskrivet recept utan träckprov. Det har ju kommit fram mycket nytt ang parasitangrepp och hur de förökar sig ch lever i värddjuret samt hur parasit-preparaten fungerar. Så kanske din veterinär kan råda bättre. Det är ju inte bättre att avmaska för mycket än att avmaska för lite.

exitingsvillemo
2009-01-23 00:31
0

HÄR kan man läsa om avmaskning.

Läste igenom det nu och tydligen har parasiterna "vintervila" alltså man behöver inte maska hästar under vintern om dom är äldre än 2 år.

Intressant läsning faktiskt =)