Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 1188 ggr
Troj
0

I form/ På tygeln?

Hej! Jag har ett 6-åringt b-ponnysto som inte har blivit så mycket riden i sitt liv. mest bara gått i hagen. men hon är ändå så musklad i låren och typ vid bogen.( även resten av kroppen också) nu undrar jag (har inte ridit en ridlektion på typ 1,5 år) hur jag ska få henne att gå på tygeln. hon gör lydigt halt så fort jag "proar", sitter ner lite extra och gör en förhållning med tyglarna. skrittar vidare så fort jag smackar. Kan ibland styra henne med enbart benen. Hon är pigg och framåt. Undrar också hur jag lär henne skänkelvikning, framdelsvändning m.m. Undrar hur det känns/ser ut när hon går i form. Jobbar bara i skritt då jag rider barbacka och skumpar/glider så när jag travar och galopperar. Dessutom hinner jag inte med att tänka då :P Tacksam för svar!

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte jättebra på å lära ut via text!

Men mitt tips är att du kanske ska kontakta en tränare? Då blir det lättare för dig och hästen! Eftersom gå i rätt form är så mkt mer än å bara kröka på nacken. Har du en tränare som hjälper dig så kan även hon visa dig hur du ska lära dig själv och hästen skänkelvikning m.m.

Ett tips för att sedan jobba hästen i trav, om du inte vill rida, är att tömköra! Det är riktigt nyttigt för både dig och hästen! Tömkörning är något som nästan alla ryttare borde ta del av! För det ger en hel del och du ser själv hur hästen går.

Lycka till=)

Ahnna
0

Ta hjälp av en tränare! Man kan inte lära sig rida över internet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se