Hjälp!
Hallå, jag har en varmblodsvalack på 4 år som travtävlar. Han är inriden men jag skulle vilja utbilda honom lite mer just för att han ska få rörligheten som han inte får när han har vagnen bakom sig. Lite dressyrprogram skulle nog vara guldvärt för honom men jag vet inte vad man ska göra för övningar just för att börja bygga upp hans muskler och kanske självförtroendet lite:D Har ni nån övning som kanske kan funka? är i desperat behov av hjälp:S
vad kan han i daxläget? Hur är han att rida?

Min spontana tanke är att ridning och travtävlingar kanske inte riktigt går hand i hand… Dressyr är ju inte skadligt, tvärt om, men det innebär ju en helt annan muskling än den han behöver för att dra sulkyn i loppen. Frågan är om det går att muskla om honom så pass mycket att han kan bära sig i dressyr och samtidigt bibehålla de muskler han behöver för att prestera bra på travovalen…?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Eftersom han fortfarande är i slutstadiet av själva inridningen har vi inte kommit så långt ännu, vi har börjat på halvhalterna och jag jobbar mkt med att rida mycket på volter just för att han ska få rörligheten, men sen har jag inte kommit mycket längre. så det är övningar som tar oss därifrån jag behöver, men även hur man kanske ska longera han vore kanon.

Han har presterat mycket bättre i traven sen han börjades rida.

Jag har ridit mkr travare tidigare, både att skola om och ridträning under tiden dom fortfarande går på travet. De jag gjort är att hästen har jobbat i ändamålsenlig form (lång och låg i h*n fall) och rida mkt sidvärtsövningar (för att få mjukhet) och klätter träning (för ryggmusklerna). Med sidvärts menar jag inte en skarp skänkelvikning utan mer lättare sidvärts till att börja med, fram och tillbaka över vägen eller att du tänker lite öppna. Lika mkt i båda varven. Travarna brukar ju va väldigt stum i ena varvet o betydligt mjukare i andra, nu minns jag inte på rak arm vilken sida som är vilken dock, va ett tag sen 
Lycka till!!

Okej, det ska jag komma ihåg, har oxå jobbat mycket så just för att dom är så stela i nackpartiet. Men jag skulle vilja få honom att kunna sänka sig och arbeta på det viset men jag har inte riktigt lyckats.
Tack så mycket:D