Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 9660 ggr
Cilla89a
0

skitsadlar!

ja, idag var det den stora dagen då sadelutprovaren kom hit och slutade i en enorm besvikelse, vill så gärna kunna börja rida ordentligt.
ALLA sadlar la an på manken, inte direkt i framvalvet, men nån dm in under framvlavet la sig sadlarna på manken :/ Vi provade både Albion, Jermy Rudge, Stubben, Frank Baines.
Fanns dock en Albion, värsting, stod "Albion G" som hon tyckte låg bäst och ville stoppa upp den framtill.. Problemet är bara att den är specialgjord åt en annan häst, begagnad, 25.000!! Inte en chans!!

Så nu står jag här, återigen utan sadel :( Vad ska jag ta mig till?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

exitingsvillemo
0

Oj, vilken otur. Det är inte kul med häst som kräver special-sadel.

Hoppas att du hittar något

Ahnna
0

Trist. Kontakta en annan sadelutprovare som har andra modeller att välja på är nog mitt bästa tips! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cilla89a
0

#1 nääe, himmla tråkigt detta :/ hon skulle ringa tillbaka i eftermiddag och så får vi se om vi hittar en lösning! ska ta och ringa gammla ägaren också och fråga vad hon hade för sadel och om den passade bra.. hoppas vi hittar en lösning till detta dumma problem alltså :(

Cilla89a
0

#2 bara det att de andra har 1-2 månaders väntetid! så länge kan jag inte vänta..

Lindbygarden
0

Neeej va synd och jag förstår att du är jätte besviken:o(

Men som du själv skriver, den gamal ägaren måste ju veta vilken sadel du ska kunna använda. Du kanske tom skulle kunna få köpa den?

Lina
0

Jag hade samma problem med min fux. Sadlarna la an längre inunder framvalvet. Men jag hittade en Knights som passa honom jättebra. Väldigt rymlig vid manken. Värt att testa kanske ?

Cilla89a
0

#5 precis, tyvärr tror jag inte att jag kan få köpa den :/ hon har andra hästar, så hon använder säkert den till nån av dem med.. men jag kan ju alltid fråga.. hon är förövrigt väldigt hjälpsam, så hon kanske kan hjälpa mig att hitta något..

#6 låter absolut intressant.. ska kolla upp mer om Knights sadlarna! Är dem för raka ryggar? Brimad har spikrak rygg uder arbete..

Lina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att den är rak men jag vet inte om den är spikrak Obestämd Fördelen men den sadeln är att man kan byta bom. Det är en eva marion jag har, Den är något smal på bilden men fick det fixat innan sadeln blev utprovad till honom. Men den är värd att prova. Jag trivs med den än så länge, han dock baraa rida i den 5-6 ggr Rynkar på näsan

Cilla89a
0

#8. Har du nån bild på ryggen utan sadeln?

Lina
0

Ja, men inte på denna datorn. Ska fixa så fort brossan överger den stationära

Cilla89a
0

Har pratat med gammla ägaren nu, och det är en röösli Pilatus hon haft, precis som jag anade, och enligt henne passade den, han protesteratde inte alla fall ;)

Så frågan är, ska man chansa och köpa en Rööseli pilatus? Givetvis begagnad. Frågan är bara om om dem skiljer sig från modell till modell.. Hon trpdde även dte var en normal mot vid hon hade.

Cilla89a
0

Förresten, är det någon skillnad på nya och äldre röösli?

Ahnna
0

#11 Du bör nog prova en Röösli först, köp den inte förrän du vet att den passar! Flört Ta hem en Röösli och en sadelutprovare, alternativt åk till en utprovare som har en Röösli hemma. 1-2 månaders väntetid är givetvis tråkigt, men väl värt det eftersom du då förhoppningsvis får en sadel som verkligen passar.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

Du får helt enkelt rida barbacka medans du väntar Skrattande

[slo]
0

#14 En häst som har så rejäl manke att det är svårt att hitta sadel skulle nog inte jag vilja rida barbacka på allt för mycket ;)

Tömkörning kanske kan vara något? Annars är det väl inte fel med lite vintervila :)

joooossan
0

hmm, var bor du för ngn stanns i sverige? :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Cilla89a
0

#13 jag ska leta igen efter sadelutprovare här i trakterna..

#14 rida barbacka är med risk för livet ;) Dels för han är extremt laddad nu, och vill gärna hitta på en massa bus, men håller sig i skinnet (ännu i alla fall), så barbacka är helt utesllutet ;)

#16 bor i nord östra skåne.

[slo]
0

http://www.hastohalsa.se/ kanske kan vara något? Har själv anlitat henne både till sadelutprovning och som equiterapeut och det har funkat bra :) Vet inte riktigt vart Ljungby ligger, men hon verkar i hela södra Sverige!

exitingsvillemo
0

men använd en barbacka gjord, tillfälligt då.

Eller tömkör som slo säger. Eller ställ av över vintern, inte så kul kanske med tanke på att du precis köpt honom.

Men har du inget val så har du inget val. Har han en så pass krånglig rygg så skulle jag nog vänta på en sadelutprovare så du är säker på att sadeln ligger som den ska.

Cilla89a
0

#19 tömkör det gör jag :)

Lina
1

Här är en bild på hans rygg. Han är lite omusklad bara, bilden är tagen för 1,5 år sedan

Wippen
0

Hej Jag har en begagnad Röösli till salu för 5000;.

MVH
Ann-Karin

MiaMaria
0

Tråkigt med de, va de ingdams som va ut? Jag skulle satsa på en äldre röösli om jag vore du, ligger runt 10000-12000 på prislappen. kolla sadelmagasinet.se, hon har öppet köp just för att amn ska kunna testa och hon brukar ha mkt röösli och hon är MKT bra att ha o göra med!

Cilla89a
0

#23 Indams har inte hört av sig! Pratade med dem mitten av dec, och hon trodde dem skulle hit 1 veckan i Jan, men skulle ringa ett tag innan, och hon har inte hört av sig och jag får inte tag på dem!

Har ringt till en annan sadelutprovare, där vi kunde komma på måndag med hästen och hela köret. Bra täkte jag, men nu har vi snart fått 1 dm snö och är det inte borta till måndag, vill mamma inte köra. SÅ JÄVLA TYPISKT, det är aldrig vinter i skåne, men just nu ska det bara det!.. Är så jävla trött på att saker och ting ska gå emot mig hela tiden.. Har bara lust att sälja hästen och slippa alla problem..

fridak
0

#24 inte får du sälja nu när det varit så mkt trubbel med att hitta häst:) se det som så att det inte är så roligt att rida när det faller äckelsnö så det gör inte så mkt att du är utan sadel;)

Lindbygarden
0

Kolla #22 Kanske en god räddning!!!Glad

exitingsvillemo
0

1 dm snö är väl inget Flört vägarna är väl plogade?

Cilla89a
0

#26 ska åka till sadelutprovare först, jag är inte helt 100 på att Röösli passar helt, även om förra ägaren hade Röösli.

#27 tillräckligt för vi inte ska komma iväg :/ vår väg ut till stora vägen plogas aldrig och det är rent livsfarligt att köra bil ut till stora vägen, så jag kan helt klart förstå att mamma inte vill, men det är ju bara så typiskt. brukar alltid ha +10 här när det är vinter och ända sedan jag hämtade Brimad har det varit kallt och jävligt, frusen mark, inte kunnat tömköra ordentligt, inte haft sadel så har inte kännats lönt att åak till ridhus+att man måste ha ridhus kort och hon som har hand om det svarar inte :/
och nu är det snö med, och då går det inte alls (inga broddhål eller snösulor)
och jag kan säga att han är LADDAD till tuusen!! det är inte kul att stå på marken och ha en 1.80 häst i tömmarna, TUR att han inte drar järnet utan "bara" står och hoppar på stället..

längtar enormt mycket till våren och sommaren!!! slippa denna kylan!!!

Lindbygarden
0

#28 Jag förstår att du känner dig less.. först leta häst i egeivhet och massa motgångar där och när du väl hittar "drömhästen" så kan du inte rida pga av detta..

Jag hade blivit nipprig!.o)

Ahnna
0

1 dm snö påverkar ju inte ens bilen! Flört Här är det ibland 50+ cm nysnö men det går att köra ändå. Säg det till mamma, vettja! Skrattande

www.stuteriprecious.se

Wippen
0

Hej Igen

Som sagt jag har en Röösli  som jag har köpt av en tjej som har haft den till sitt halvblod med hög manke, den vart tyvätt lite liten för hennes egen bak då det är en 16,5 tum hon köpte den från Schweiz

för 27000:-, vi har haft den på flera olika häst och pnnyraser men den är för stor för min dotters bak.

Så det är bara att höra av sig om intresse finns

MVH
A-K

joooossan
0

Hmm, jag är sämst på väst-öst-sönder och allt.. Men förstår att ni har en rätt bar bit till Ljungby? Obestämd

Jag ska dit med min häst den 30e januari och jag har fått jättebra bemötande av denna tjejen. Du kan ju kolla hennes hemsida, hon kanske har utprovningar längre ner också. Men som sagt, jag tycker hon verkar super!
www.hastohalsa.se

Lindbygarden
0

#31 vad är det för bomvidd på den?

Peppe
0

#31 bild och årsmodell? skick?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

#30 du förstår, att för oss i Skåne, när det kommer snö (även om det bara är lite) utbryter kaos ;)
och jag vill i vilket fall som helst inte lasta Brimad om det är halt och jävligt. nej, då får det faktiskt vänta tills det smält..

#31 tyvärr är 16,5 tum för litet för mig. Behöver ha 17.

[slo]
0

#32 Se mitt inlägg högre upp ;) Du kommer säkert inte bli besviken, jag tycker Sophie är en pärla Skrattande Hon åker bland annat till norra halland, så jag tror hon rör sig rätt friskt :)

joooossan
0

#36 Ojdå, måste helt missat det :) Jag hoppas inte jag blir det heller, ska som sagt till henne den 30e.

Vet du några priser hon tar för massage, equiterapeut m.m om du har haft henne för det?Foten i munnen Jag har inte fått några priser nämnligen :)

Wippen
0

#33 och #34 Jag tar kort så fort sadeln kommer hem jag har lånat ut den till en kompis

#35 det är ingen fara

MVH
Ann-Karin

Cilla89a
0

Har ringt och avbokat tiden idag, jag vågar inte lasta helt enkelt! stallplanen är fullständigt glashal, och skulle han få för sig att fjanta, och halkar, usch nej! men hon förstod, 2 till som avbokat idag! nästa måndag har vi ny tid, om det nu tiinat så snön och isen är borta! men det verkar så, på torsdag ska det bli varmare, hoppas nu det stämmer också!

exitingsvillemo
0

Det är större skillnader än man tror på olika delar av detta land =D

Här åker snösulor och brodd på senast November och 10 dm nysnö kör man i med sommardäck.

Har ni verkligen så dåligt med snö där nere? Visst har jag förstått att det är lite varmare i skåne, men inte att det var en så stor skillnad.

Man blir liksom insnöad (HAHA) på sitt eget område

Lina
0

# 40 Jag kan ta mig själv som exempel. Nu i helgen skulle jag hem till en polare som fyllde år sen vidare till stan och ut på krogen. Det var kanske -6-7 grader, ingen snö men man så att det glittrade på vägarna. Fruktansvärt otäckt var det och jag körde inte fortare än 40  km/h på landsvägarna men i stan vågade jag gasa på till 60 km/h. Kan tillägga att jag inte är rädd för fart i vanliga fall.
Det var knappt att morsan ville låna ut bilen till mig för att hon hört på nyheterna att nio bilar hamnat i diket. Jag bor i nordvästra skåne. Så ja det är stor skillnad. Förra vintern hade vi 1cm snö här i två dagar, det var allt!

joooossan
0

#40 Här bor man i småland. Jag är superglad att vi ens har knappa 3-5 cm snö! ;)

Peppe
0

#40 ojdå det var en jäkla massa snö ni får hos er, 10 decimeter Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Scandi
0

bor du i närheten av vet. kliniken Hunley?? Ligger i hjärnarp. Där provade jag ut min och jag är jätte nöjd :) första gnågen provade jag  här hemma i laholm..men det var som att kasta pengarna i sjön………………… rekomenderar inte dem eller rättare sagt den som provade ut.

[slo]
0

#37 Vågar inte skriva något, det var några år sedan och minnet är suddigt… Ring och fråga? :)

exitingsvillemo
0

#43 *fniss* blidde lite fel, hihi…Men ni förstår vad jag menar=)

Cilla89a
0

#44 vet att Huntley har, men där kan man väl inte provrida i sadlarna?
vart i Laholm? det är nämligen dit vi ska :O eller ja, kanske inte samma ställe, men nånstans i Laholm ligger det..

#40 så dåligt med snö? ;) att se vitt här, är chockerande ;) ungefär lika ovanligt som om ni aldrig skulle få nån snö där uppe ;) och varje gång det kommer lite snö och is så utbryter kaos :P det enda positiva jag kan se med detta är att hagen inte slits, annars brukar vi ju ha gyttjehagar här vintertid pga det milda vädret! usch, nej. just nu är det -13, fullständigt vansinnigt! Vilken vargavinter :O Hoppas verkligen plusgraderna dyker upp illa kvickt!

Scandi
0

#47 jag har för mig att hon kan komma hem och prova ut :S

ligger det i tjärby? pma mig om vad hon heter som ska göra utprovningen.. du kanske inte får samma.

exitingsvillemo
0

#47 HAHAHA Skrattande Ja jisses. Får ni aldrig tjäle i marken då?

Vi har faktiskt haft dåligt med kyla under de 2 senaste vintrarna så man är ju lite ovan själv nu också.

Cilla89a
0

Jag är jäkligt kluven, nu visade det sig att det är intro i vissa kurser på måndag när vi ska iväg på sadelutprovning, och fick nu höra att dem kanske inte är så bra som det står på hemsidan..
Har fått höra av mängder med folk att Kieffer kan vara något, och igår damp det in en annons på blocket, en Keiffer master dressyr till salu i stan!!!! Ska ta kontakt med henne och se om jag kan låna hem den..

Lina
0

jag har hört att kieffer är skitsadlar som placerar ryttaren fel i sadelnObestämd

Cilla89a
0

#51 okej, konstigt, på buke är många väldigt positiva till Keiffer, men å andra sidan tycker endel att en sak är skitbra, andra tycker det är skräp, så är det ju alltid.

Lina
0

ja visst är det så, sen så är det något jag hört, kan ju vara fel. Och e de i stan så är de värt att prova i alla fall

Cilla89a
0

attans potäter..
hämtade Kieffer dressyren idag, låg bra mankmässigt i början, men efter 30 mins ridning hade den lagt sig närmare manken, inte direkt på, men inte mycket marginal, alltså den bästa vi provat hitintills mankmässigt, dock tror jag den var för smal, tycker den ligger lite i bakvikt..
ni kan ju själva ta en titt..
provred i den i alla fall, tyckte den var sköön, dock är jag inte alls kräsen vad gäller dressyrsadlar ;)

Cilla89a
0

MiaMaria
0

Ja den ser helt klart för smal ut, den kommer inte ner fram o hamnar då ist i bakvikt.

Har du kollat sadelmagasinet?

LinaN
0

Den såg ju klart skön ut…. tyvärr har itne ajg öga för att se om en sadel ligger bra eller inte så på bild, jag vet vad jag ska känna efter men har svårt att se vad som är fel…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
0

det är lättare att se på kort om du tar bort shabraket och fotar bakifrån och framifrån också, så man får en helbild =) Den ser aningen smal ut, men det kan jag tycka att dom flesta dressyrsadlar ser ut när man tittar från sidan.

Cilla89a
0

#56 mejlade sadelmagasinet, och visade bild på ryggen och hon trodde Crown, Keiffer och Passier..

men i vilket fall som helst ska jag efter 100 turer fram och tillbaka vänta på Ingdams, som ska vara här inom 2 veckor! skulle iväg på måndag till en sadelutprovare men nu har jag intro i skolan jag inte vill missa och hört att dem inte är så br.. och hon som var här i fredags, kändes inte alls proffsig, det enda hon gjorde vara att ta 1000 kr i betalt i princip :(

LinaN
0

#59 tusen spänn? jösses, vi har två sadlutprövare här…. de ena tar 500kr om man åker dit, och den andra hon tar 250kr. De som tar femhundra få man låna hem så många sadlar man behöver för att hitta den man trivs bäst med…. :S

Men 1000kr, det vart väääääldigt hutlöst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cilla89a
0

#60 ja, visst är det sjuukt! och hon lovade dessutom att ringa tillbaka på kvällen för att se om vi kunde lösa dte på annat sätt, men hon har inte ringt :S
och eftersom jag hört att dem vi skulle åkt till på måndag inte är så bra, så skiter jag i det, vill inte begå samma misstag igen, dessutom är det intro i skolan i 2 kurser jag inte vill missa.
Ingdams kommer ons, tors, eller fre nästa vecka :)

exitingsvillemo
0

Hoppas verkligen att du hittar rätt sadel då och att du får den hjälp du vill ha =)

Cilla89a
0

Då har jag haft Brimad nu sådär en månad och ridit ordentligt 3-4 gånger ;) Gud, vad det suger!
Ringde Ingdams idag, jag mejlade förra veckan och frågade när dem tänkt komma igentligen (när jag bokade i mitten av dec, sa dem först aveckan i Jan), och fick svar ons, tors eller fre denna veckan och inte hört av dem sedan dess.. Så ringde idag, och hon trodde på fredag, eftersom sadelutprovaren vart tvugnen att åka till Gylland och prova ut sadel till Helgestrands nya hingst.. Tack för den ;) Han gick alltså före mig ;)
Så nu hoppas jag bannemaj att han ser till att bli klar där borta och är här på fredag!

Ska nog ta och sitta upp imorgon i skräpsadeln och stämma av lite, så han inte hittar på en massa skit på fredag ;)
Red honom förra onsdagen, när jag lånade hem Keiffer dressyren, trotts att den inte låg helt bra, red jag ett tag ändå, och han är ganska taggad ;) precis i galoppfattningen, studsar han lite, men inte mer än så :P och han vill gärna hitta på egna saker, och strunta i mig, så han lägger sig gärna i handen, tills han blir trött.. Men det ska vi nog få buckt med när jag har en passande sadel och kan åka och träna!

Lindbygarden
0

Asch va drygt!

Hoppas nu du hittar sadel så du får börja rida din nya häst ngn gång!!

Cilla89a
0

Sådär.
Nu är jag dressyr-sadel ägare :)
Blev en Prestige Modena, ny, svider lite, men fick lite rabatt och så, så jag överlever ;) Himmla nöjd, utprovaren verkade kunna sin sak, för en gångs skull! Har ju blivit alldeles mörkrädd av alla dessa utprovare :O Känns som man många gånger skulle kunna göra det bättre själv!
Men i alla fall, får vänta 2 veckor till, han skulle justera bomvidden och stoppa lite där det behövdes..
Så det får bli 2 lata veckor till, men jag och Brimad är vana nu ;) Han tror väl han kommit till något förtidspensions hem ;)

Lindbygarden
0

Men det är bara att gratulera till ditt sadelinköpGlad

Cilla89a
0

#66 jaaa, tack. HIMMLA skönt att ha sadelbeskymmret överstökat nu! :D

exitingsvillemo
0

Grattis Skrattande Äntligen! Nu får du hålla oss uppdaterade när ni börjat träna

MiaMaria
0

Åhh grattis!! Dom är jätte sköna =)

Cilla89a
0

#69 låter ju lovande ;) är faktiskt inte alls kräsen när det gäller dressyrsadlar, tycker i princip allt är skönt att rida i :P dock är det annorlunda på hoppsadlar, vet inte varför..

men det stod mellan Prestige Modena och Keiffer Athen, och Prestige tyckte jag var lite mjukare, så det blev den :)

AnnaB
0

Råkade läsa den här tråden,

och tänkte bara skriva några ord för att jag inte ska bli sammanblandad med den sk. sadelutprovare som finns i tjärby utanför Laholm, vilken har samma namn som mig…

Jag heter alltså anna också o är sadelmakare bor strax söder om Laholm, i Vallberga där jag har mitt sadelmakeri. Jag är även utbildad sadelutprovare men jag säljer inga sadlar för jag vill vara neutral och inte bunden till vissa märken som en försäljare blir.

Detta är inte menat som någon reklam, bara att jag inte vill bli inblandad i den ridsportbutikens rykte. Jag arbetar helt fristående…

MVH Anna

Lindbygarden
0

Det förstår jag att du vill skriva, helt ok.Glad

Scandi
0

#71 oki jag skrev inga namn eller gjorde jag det uppe i texten eller du forstod vem jag menade ändå? Jag har varit hos den personen och fått provat ut sadlar men jag gör aldrig om det igen.. Har du också hört saker om dem?

Åker du runt och provar ut sadlar hemma hos folk, sadlar som personerna själva har hemma eller du har några med dig? Heter det bombi bitt?

AnnaB
0

#73 Ja, det heter det…

Har haft problem med dem/deras sadelmakare, detaljer behöver vi inte gå in på.

Jag provar ut sadlar "hemma hos" -det är lättare att se hur hästen ser ut /rör sig i sin hemmiljö, då den är avslappnad. Ofta har de jag är hos lånat sadlar av butiker el. begagnade..

mailar dig mitt tel.nr om du har frågor…   /Anna