Letar efter en bestämmelse
Jag och en väninna har läst någonstans att en häst får inte gå utan mat ute. eller att de får vara utan mat i ett visst antal timmar under utevistelsen. Vi har en knepig situation där ett gäng hästar går utan mat mellan kl 8-17 om dagarna… De får kanske ett par kilo hö vid utsläppningen om morgonen men det är knappast tillräckligt för att de ska kunna hållas sysselsatta en längre stund.
Är det någon som hittar eller vet var det finns?
I djurskyddslagen står det följande:
"Varje dag ska du ge hästarna foder av lämplig struktur. Fodret ska vara lämpligt och fodergivan ska garantera att hästarna får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Fodret ska vara anpassat för hästen och du ska ge grovfoder i tillräcklig mängd så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att behovet av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig."
Det är vad jag hittar… Måste ha mer konkret hänvisning…. för som det är nu kan man få kommentaren "men hästarna pillar ändå i det gräs som är" och vi ser ju gärna att hästarna kan få det så bra som möjligt i hagarna.
Men djupfryst gräs är inte bra för deras magar och kan ju ge upphov till kolik bland annat, samt så tillfredsställs ju inte hästarnas tuggbehov.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag har aldrig läst nåt om ett visst antal timmar, tyvärr. (Lusläste reglerna 2006 när jag flyttade till min gård.) Det enda som finns, som jag känner till, är experiment som bland annat SLU (?) har gjort där de har gett hästarna fri tillgång på grovfoder och/eller gräs och sen har de tittat på hur ofta hästarna åt och hur länge i taget. De längsta uppehållen som dokumenterades var på 4 timmar har jag för mig och allt som allt åt hästarna under 16-20 timmar per dygn. (Alltså effektiv tuggtid.)
Att ha hästar utan mat i 9 timmar är förkastligt, tycker jag, även om det finns fruset gräs. Det är möjligt att vissa hästar klarar sig - huvudsaken är ju att magen hålls igång med någonting - men det kan väl knappats räknas som "foder"? Såhär års behöver de ju extra mycket mat i magen för att hålla värmen också.
Om nån vet att det finns ett visst antal timmar i lagen så vore det ju super om man fick läsa det, men jag har inte sett nåt sånt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Nej jag har heller inget hört om det…tyvärr!
Förr tror jag det var vanligare med morgon och kvällsfodring men nu vet man ju så mycket mer så det är väl ytterst få som gör sådär fortfarande..
Vet att när jag hade min första häst så var vi bland de första med fyra utfodringar…
Nu är det extra viktigt att de har att äta hela tiden helst med tanke på kolikrisken vid fruset och gammelt gräs.. Bökar de och äter för mycket rötter så har vi risken för sandkolik..
Min donna hade ju en magkänning TROTS fri tillgång så det är superviktigt..
Det som oroar oss är ju att det är en gammal häst som börjar falla ur och hon brukar gå utan täcke om det är torrt ute, sen en unghäst som går naken, samt en mellangammel en som brukar frysa bara det regnar på honom om sommaren. Samt en översocial unghäst som springer mkt och håller reda på alla andra…
Jag känner ju det att unghästar ska ju verkligen inte gå utan foder så länge. Men vi måste få ägaren att fatta att det de gör är farligt…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#3 Låter inte som någon bra kombination för någon av hästarna. Gamlingen är den jag skulle vara mest orolig för, eftersom gamla hästar ofta inte återhämtar sig om de väl har fallit ur riktigt ordentligt. Unghästar ska naturligtvis också ha rätt mängd foder, precis som alla andra. Tråkig sits, minst sagt! Varför är inte ägaren mer mån om sina hästars hälsa?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se