Hjälp med foderstaten
Hö-analysen.
g/kg foder.
Ts- 65%
energi- 7,2
Ca- 1,9
P- 1,3
Mg- 0,5
K 12,0
---------------------
g/kg torrsubstans.
Rp- 101
Smrp- 64
Energi- 11.1
Ca- 2.9 P- 2.1
Mg- 0,8
K- 18,5
Funkar det så ska han hellst bara käka hö, betfor, havre och vitafor solid.
Jag fick ihopa.
10kg hösilage
o,5 kg havre
0,5 kg betfor
0,5 kg krafft groov 125
50g Solid
Kan tillägga att han står på halm, är 4 år och ska sättas igång efter vila ( reds in i sommras och har stått sedan oktober) han är 170cm, valack.

Hur räknar man om smrp/kg TS till smrp/kg foder? 
10 kg hösilage låter väldigt lite till en så stor häst, tycker jag. Jämför med mitt fullblod på cirka 162-164 cm som äter 15 kg hösilage med 77% TS, alltså mycket torrare än ditt.
Anna Lundin, var är du? *spanar* 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Vad får du får kvot på kalcium/fosfor?
Jag troor att man räknar ut det genom att helt sonika multiplicera kg/TS med den procent man har.. I detta fall kg/TS med 0.65
Det ger på energi
11.1 x 0.65= 7.215
smrp
64 x 0.65 = 41.
Jag tycker också att grovfodergivan kan höjas istället för att ge havre. Men se över kvoten på kalcium/fosfor!

Okej, om smrp/kg foder är 41… räcker verkligen proteinet då? (Jag har inte räknat alltså, bara frågar.) Han är ju en stor kille som fortfarande växer och dessutom ska börja ridas ordentligt och muskla på sig.
www.stuteriprecious.se
Ja en vuxenvikt mellan 650-700 kg bör nog vara rimligt?
Här har jag räknat på dina siffror och du ser att 13 kg ensilage vore kalas för honom att få. Går in här och beräkna!
Sen kan du ge tillskott av selen.. tokosel är kalas- ger man en gång i veckan. Sen skadar det inte heller med ett e-vitamin tillskott!
Men med 13 kg ensilage täcker du hans behov och sen får du hålla koll med ditt öga..Jag räknade på 15 minuters trav och skritt samt 35 minuter skritt per dag samt vuxenvikt på 650 kg. Nu rider man ju inte 4 åringar varje dag så du får se hur han tar sig..

jag räknade nytt igårkväll
12kg hö
0,5kg betfor
0,3kg havre
0,4kg groov 125
50g solid
vad tycker ni om de? Då är allt ok förutom att han får för mycket energi och protein men det kan väl inte skada?

Jag tycker fortfarande att det är för lite grovfoder. Varför vill du ha havre, groov och betfor?
www.stuteriprecious.se

Nu har jag inte orkat räkna på det, men är det inte bättre att öka grovfodergivan så du kanske slipper ge krafftfoder överhuvudtaget och bara i så fall miniralfoder?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag har svarat på samma fråga på ridsport.
#1 - 10 kg hösilage med ts-halt på 65% innebär 6,5 kg torrsubstans och det är i minsta laget för en såpass stor häst.

#9 Ja, det var ungefär det jag misstänkte.
(Tur att man har LITE koll!)
www.stuteriprecious.se

Han äter inte upp sitt hö därför ser jag ingen anledning till att öka givan och då måste jag forda med annat så han får i sig allt vad han behöver.
Vad är det som är fel att lägga inlägget på två sidor? Det finns folk där som inte finns här och tvärt om.
jag hade nog lagt på lusern eller soja om han inte vill äta upp höet. fr står han på halm gör det inte VÄRLDENS skillnad, då kan haan få fibrer därifrån och hålla igång magen. havren är bra för lysin och lusern/soja för lite extra proteiner som inte ger FÖR mkt överskottsenergi. och om du inte rider mkt behöver du inte ha så mycket betfor eftersomn det i princip bara är energi. betfor kan du kanske ha nån dl per mål för smaken bara. detta är mina tips och jag har jobbat med unghästar i flera år =)
#12 Bra tips!
#12 ang betfor. Det innehåller mycket energi, precis som du skriver, men det är väl snabb energi? Alltså det kommer som en "sockerkick" men går över lika fort igen ungefär som druvsocker för oss.
Det är väl därför man kan fodra betfor på tävling t ex, mellan två klasser, för att snabbt få upp energin på hästen.

#12 men när jag räknade så får han redan för mycket protein, ska han ha ännu för mycket mer menar du?
Betforen ger alltså inget annat än en sockerkick?
Betfor innehåller också mycket fibrer samt främjar en god matsmältning..
#11 Äter han inte upp höet i hagen heller? För 10 kg hösilage är inte mycket.. Kan jämföra med mitt sto som proppar i sig mellan 20-25 kg hö om dagen..

#15 Betfor innehåller som sagt nyttiga fibrer och det är i alla fall därför som jag i första hand ger betfor. Om jag förstår rätt så innehåller betfor mindre socker än gräs och gräs får de ju inga sockerkickar av direkt. Socker ger snabb energi, men inte lika mycket energi som en glad mage tack vare fibrerna. 
www.stuteriprecious.se
#17 Nej betforen är väl det som blir kvar efter sockerframställningen så det är ju egentligen urlakat.. Sen smaksätts det väl med lite melass??

#18 Om jag har fattat rätt så är det fortfarande socker i det, men troligen främst från melassen. Vill man inte ha någon socker-effekt så kan man hälla bort vattnet efter svällningen och ge betforen som "bara fibrer" i princip.
www.stuteriprecious.se

Han får 12 kilo hö.
Får han onödigt mycket betfor så ni tycker jag ska minska den ?
Ja just det ja! Du hade ju höjt det..
Vill han inte ha mer grovfoder så är det inte mycket att göra med det..