Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 2431 ggr
exitingsvillemo
0

Hjälm eller inte? ;o)

Japp låt oss ventilera lite ;)

Vi har ju inget hjälmtvång här på sajten, för vi är av den uppfattningen att var och än får avgöra själv.

Men jag är intresserad av att veta om det finns någon speciell anledning till att man inte väljer att ha hjälm?

Om man tittar på de "stora" ryttarna så är de flesta hjälmlösa… Varför?

Är det för att det ska se snyggt ut på bild/film?

Jag har suttit upp utan hjälm, när man ska knäppa kort och så, men har suttit av lika fort igen eller knäppt på mig en hjälm om jag ska rida.

När jag kör är jag däremot väldigt slarvig med hjälmen.

Använder Ni hjälm? Om ni inte gör det motivera gärna varför.

Lindbygarden
0

Jag använder alltid hjälm då jag är rädd om min knopp och skulle aldrig ta de riskerna det innebär om inte annat av hänsyn till min familj..Glad

MiaMaria
0

Jag har varit en riktig hjälmanvändare men när jag jobbade med hästar o red uppemot 6 hästar varje dag så blev de mkt av o på med hårnät o hjälm samt att de blev så rysligt varmt så av ren lathet använde jag sällan hjälm, trots att jag senast i mars åkte i backen o fick en ordentlig hjärnskakning och då hade jag hjälm. När jag red ut hade jag oftast hjälm och på nya hästar som jag inte kände samt på vissa vildingar hade jag jämt hjälm

Ung o dum?? ja antagligen ;-)

Lina
0

Alltid hjälm! Och det är därför jag är rädd om mig själv, det är snyggare och för att vara ett bra föredöme för de små.

IsaHolm
0

Jag har alltid hjälm, det är krav att rida med hjälm både på ridklubben och skolan. Men jag skulle ha haft hjälm även om det inte var tvång på det!
Jag tycker det är fult att rida utan hjälm :S Undantaget hatt då xP

Marija
0

Jag använder alltid hjälm, känns tomt och konstigt utan den. Och sen tror jag inte att mamma och pappa låter mig rida om jag inte använder den ;) För mig känns det i alla fall som en självklarhet att ha hjälm.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Peppe
0

Jag har alltid hjälm, inbillar mig att om jag struntar i det en endaste gång så är det den gångern jag kommer drutta i backen. samma sak med mobilen, har bara ridit utan mobil en endaste gång och det var i förrgår. då höll jag mig bara till skritt och trav. hehe

Har suttit på en häst utan hjälm 2 ggr, ena gången för fototillfälle och andra gången när hästarna var längst bort i hagen och vi orkade inte gå hela vägen upp. (det var en enorm hage). båda gångerna på samma lilla shettis som jag själv ridit in och som var för fet för att kunna bocka eller springa fortare än mig =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

HannaDahl
0

Jag har någon gång råkat suttit upp utan hjälm men har direkt hoppat av, jag tyckte att det kändes kostigt utan hjälmen. Men annars rider jag ALLTID med hjälm, det är tyång på det på klubben. :)

Fiona
0

Jag rider med hjälm och har alltid gjort, i för sig är jag 16 Obestämd Aja jag väljer en billig försäkring helt enkelt. Jag tycker att det är oansvarslöst av "topp"ryttarna att rida utan hjälm på tv, tänk vad många barn som kollar. "Men gud kolla oj han rider utan hjälm vad tufft, det ska jag också göra så blir jag lika cool som han!"Kanske inte exakt så här små kid tänker men det är nog inte omöjligt att dom tänker i sådana banor  Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

LinaN
0

Jag använder alltid hjälm, men det finns undantag.

den enda gången jag medvetet strunta i det, då åkte jag i backen och fick en hjärnskakning samt sönderslagen armbåge.

De gånger jag haft mössa på mig och vart så stressad att komma iväg att jag glömt hjälmen.

Sen är det de planerade gångerna i framtiden när vi kommer göra AR uppvisningar och rida tornerspel, då passar det sig inte med modern hjälm.

Men till vardags anser jag att man ska skydda knoppen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[slo]
0

Just nu är det hjälm på, ung och oinriden häst så känns det bättre. Men på hästar som är inridna och jag känner är det väl lite si och så… På sommarn är det alldeles för varmt och på vintern fryser man öronen av sig, inte ok!

Dom som använder argumentet att "yngre kan ta efter dåliga förebilder"… Uppenbarligen inte, för toppryttare har ridit utan hjälm sålänge jag kommer ihåg, och dom flesta av oss som ridit sen vi var små resonerar precis tvärt om, eller hur?

Jag tycker det gäller på många saker… Att vi som är äldre ofta resonerar som så att "barn är små och korkade, dom vet inte sitt eget bästa" och liknande. Jag hoppas inte jag var ensam om att tycka det var irriterande när vuxna pratade över huvudet på mig när jag var liten?!

Förlåt, jag spårade visst ur lite :)

exitingsvillemo
0

#10 håller med där. Tror inte heller att barn tar efter sådana saker.

Det finns inte en ridskola som godkänner ryttarae utan hjälm.

Men jag kan fortfarande inte förstå ditt argument om "för svettigt" och "för kallt". Även om hästen är inriden och utbildad kan det fortfarande hända olyckor ;o)

Du kan vara med om en trafikolycka, hästen kan snubbla/gå omkull, bli rädd för farliga löv mm mm.

Att man kan glömma ibland, det kan jag köpa, det har jag också gjort. Typ varje gång jag ska köra häst…OskyldigSkäms

[Grabbarna-A]
0

Jag har hjälm på huvudet både när jag rider och kör häst.

#10 Det finns jättebra sk "rånarluvor" att ha under hjälmen på vintern, då fryser man inte Flört.

fridak
0

jag har alltid hjälm. känns konstigt att rida utan. använder sällan mössa så jag kan inte glömma den för att jag har ngåot annat på huvudet redan. däremot är jag väldigt dålig på att använda hjälm när jag står på backen…

de flesta i stallet har rätt roligt åt en i grannstallet som sällan rider med hjälm men på vintern kan hon ha mössa för att det är kallt. hjälmen värmer en hel del även om öronen kan vara lite utsatta, och då finns det ju "earbags" att köpa;)

exitingsvillemo
0

Vill bara påminna alla (inklusive mig själv) att även denna tråd ska hållas på en mogen nivå. Åsikter får man ha men man behöver inte vara elak. Än så länge har alla skött detta mycket bra tycker jag.

Lindbygarden
0

#10 Tror att de nyare hjälmarna som finns på marknaden nu kan fungera bra då de har inbyggd ventilation etc.

RC70
0

Hjälm, hjälm, hjälm, hjälm …

Jag har tidigare tävlat trav i flera år och åker ALDRIG ut utan hjälmen, det är en sååå billig livförsäkring.

Även proffsen som rider utan hjälm får ligga på sjukhus med hjärnskakning när hästen inte riktigt ville vara med på noterna idag..

Hellre benbrott än avbrott !!!

Ahnna
0

Jag har alltid hjälm när jag rider - förutom i tornerspel. Där hör inte en ridhjälm hemma, helt enkelt. Genom regelbundna träningar och observanta ryttmästare som plockar bort olämpliga ekipage så har  vi inte haft en enda olycka i mitt lag där någon skadat sig på ett sätt som kunnat undvikas med hjälm. Däremot tandskydd och hockeyskydd på lår, knän och armbågar hade nog inte varit så fel på vissa! Tungan ute (Jag har klarat mig hittills.)

När jag kör har jag bara hjälm på tävling. (För att man måste ha nåt på huvudet och jag saknar snygga hattar.) Jag har fallit ur en vagn en gång, när vi körde på en sten i låååångsaaaaam skritt och hela vagnen krängde åt sidan och jag satt lite halvsovande på kuskbocken. Det enda som hände var att jag sträckt nacken lite (det knakade lite, om vi säger så) och hade svårt att vrida huvudet i några dagar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Nesslan]
0

Jag använder hjälm vid ridning, tömkörning, longering och löshoppning. Också alltid säkerthetsväst vid ridning. Både hjälm och väst är bekväma och sitter bra så då ser jag ingen anledning till att inte använda. Ser väl inte så jättesnyggt ut på dressyrtävlingarna med västen utanpå kavajen men men, jag tänker ha det detta året iaf, tills pållan har fått tävlingsrutin, hon är 4,5 år.

Kan också tipsa om "ridluvor" som säker finns att köpa, min är från pollux från den tiden jag var medlem :) Den är väl 10 år nu minst, Men den är tunn i tyget längst uppe på huvudet och knäpps sedan under hakan så det blir nästan som både mössa och halsduk utan att hjälmen sitter ovanpå huvudet :) Annars kan säkert den händiga sy en egen. Kan lägga in bild senare om det är någon som vill se hur den ser ut.

Lindbygarden
0

#18 Ser gärna bild på huvan!

[Nesslan]
0

#19 Fixar bild i dag eller i morgon! :)

Lauth
0

Hjälm vid all ridning, däremot inte markarbete, löshoppning (om inte vid visning då det är krav på hjälm på), körning eller dylikt. Då är det reklamkepsarnas underbara tid Skrattande

Rider alltid med hjälm för så ska det vara, annars utan hjälm för det är jag van och vanans makt är stor.

Förresten, hur många av er har hjälm på er vid lastning av häst? Det är faktiskt ett större riskmoment än många tror. Mycket farligare än tömkörning t.ex..

Zaphix
0

Rider alltid med hjälm, alltid hjälm när jag longerar och ofta hjälm när jag ska ta in hästen i hagen (han är liute speciell).

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

exitingsvillemo
0

#21 vid lastning glöms det bort Skäms däremot har jag ALLTID handskar vid både lastning och longering.

emelieeh
0

Alltid alltid hjälm. Känns som det är självklart, som någon tidigare sagt, en billig livsförsäkring. :p

Fiona
0

#21 jag har inprincip aldrig hjälm vi lastning, har inte tänkt på att det kan vara smart att ha Skäms

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[slo]
0

#15 Njae… Jag har faktiskt en fin hjälm med ventilation, tycker inte det hjälpte speciellt mycket :P

Rånarluvor… Ja, tanken är bra men jag kan inte ha tighta mössor pga piercingar. Så kan det va ibland :)

Peppe
0

#26 men dom här fleeceluvorna är inte tighta =) man kan även skippa att knäppa den över hakan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

#26 Hahaha det skulle ju vara rätt spännande att se när du ska ta av dig huvan sen då:o)

LinaN
0

Jag slarvar ofta med handskar när jag lastar min egna häst (men inte tävlingshästen i stallet, honom är det förenat med livsfara att inte ha handskar på sig om man lastar.) hjälm har jag bara vid ridning eller när jag longerar/tömkör hästar som jag inte känner ordentligt eller som har en historia av att vara kickare….

Men tekniskt sett så borde man ju alltid ha både skyddsväst, hjälm, handskar, och skor emd stålhätta oavsett vad man gör med hästarna. Men vem orkar ränna omkring med allt det på sig? inte jag iaf. har använt min skyddsväst 3-4 gånger.

Ahnna
0

#29 Dessutom, stålhätta skyddar bara tårna, inte resten av foten. En bruten tå kan man gå med, men ett krossat fotvalv är såklart värre. Obestämd (Och det är ofta där jag blir trampad av någon anledning, inte på tårna.)

Jag har hittills inte stött på en häst som man måste ha hjälm och handskar för att kunna lasta - jag menar inte att döma någon men personligen förstår jag inte varför man inte tränar såna hästar till att ta det lugnare om de är så pass farliga att lasta? Samma med hästar som sparkar vid tömkörning, varför tömkör man dem överhuvudtaget innan man befäst i dem att man inte får sparka mot människor? Bara mina funderingar, alltså.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Flaxii
0

Jag rider alltid med hjälm, undantag när jag då har badat med någon häst. Är för att rida med hjälm men har inga problem med folk som inte gör det, det är upp till var och en. Och jag har ju fått lära mig att man alltid ska ha hjälm, men hade vi vuxit upp när det inte fanns några hjälmar, eller när det kanske precis var nytt och bara ett fåtal använde det, hade vi säkert resonerat tvärtom, och hade argumenterat för att rida utan hjälm.
Hjälm är väl inte fult om man har en snygg sådan, men let's face it - det är faktiskt snyggare utan, enligt mig. Men inte såpass mycket snyggare att jag rider utan.

Och så det med huruvida barn tar efter hjälmlösa ryttare eller inte. Barn är inte dumma i huvudet. De tar inte efter bara för att de ser en duktigt ryttare på tv utan hjälm. Inte en ridskola skulle tillåta någon att rida utan hjälm - för guds skull, man får ju knappt vara utan hjälm i boxen! Dessutom, som någon påpekade - ryttare har ridit utan hjälm i århundraden. Men det är ju ingen av oss som resonerar så som några påstår att barn gör, right? Visst, det är ett snyggt föredöme att använda hjälm, men helt seriöst så tror jag inte att det gör mycket skillnad.

LinaN
0

#30 den hästen i vårt stall är iväg en gång i veckan (MINST) på träningar, sen tävlas han ett par gånger i månaden. Man måste vara minst 3 personer för att få på honom. och detta har ägaren ändå jobbat med i över ett halvår. Nu är det inte förenat med dödsfara att lasta honom, det är bara svårt. Jag har handskar när jag hjälper till och lasta honom. Men hjälm? näh, den är mest i vägen för mig….

Mitt mål med min egna är att man ska kunna lasta honom ensam ^^

LovisaJacobsson
0

Har alltid hjälm!

Förutom dom två gånger jag suttit upp kommit på jag jag inte har någon hjälm på mig och sedan hoppat av. xD

Skulle tycka att det känns konstigt att rida utan hjälm, tänk aom man ramlar av?

exitingsvillemo
0

Jag har en teori Skrattande

Ang de större Dressyrryttarna som rider utan hjälm.

Dom få ggr när jag har suttt upp utan hjälm (vid t ex foto-tillfällen) så har jag spänt mig bara för att jag vet att jag inte har hjälmen på, vilket resulterar i att hästen beter sig helt annorlunda, blir rädd för ALLT eller "dummar" sig på annat vis.

Kanske är det därför de större ryttarna rider utan hjälm då och då, för att vänja sig inför tävling, då de rider med hatt?!?

För att det inte ska bli ngt annorlunda på tävling liksom…

Vore ju illa om hästen beter sig som ett monster på tävling bara för att ryttaren är spänd.

Hihi, förstår ni?

Flaxii
0

#34 Det låter faktiskt ganska logiskt :) En tjej på stallet där jag står, hon har ridit med hatten på några få gånger innan hon skulle ut och tävla med den, innan hon hade vant sig. Så din teori kan faktiskt stämma ;)

Kattapult
0

Alltid hjälm. Riskerar inte att få hjärnskada bara för att det är varmt eller att jag är lat.

exitingsvillemo
0

#35 Åh vilken tur att det var ngn mer än jag som tyckte att det kunde vara en förklaring =) Vi kan iallafall hoppas att det är på det viset.

Lindbygarden
0

Men nu undrar jag om det inte är så att man faktiskt fåååår lov att rida med hjälm istället för med hatt????? Fast jag kan ha drömt..

Även tävlingsryttarna och de som ridit drabbas av olyckor..

Jag vet en kvinna som ådrog sig skallskador då hennes häst stegrade sig under framridning på tävlingsplats och hon for i backen.. sen har vi IW som föll av De Niro som skadade sig rejält.. Hon har också ridit x antal hästar under åren..

Rent krasst sett så skulle det vara säkrare att åka moppe eller motorcykel utan hjälm än att rida utan..

exitingsvillemo
0

Fast det är faktiskt snyggt med hatt ;o) Och vill man verkligen tävla i hatt, så kanske, kanske, kanske att man vill "öva" lite först.Cool

Jag försöker ursäkta alla ryttare som envisas med att rida utan hjälm.

Lindbygarden
0

det är ju som sagt upp till var och en huruvida man vill rida med hjälm eller ej:O)

MiaMaria
0

#38 klart du får tävla i hjälm om du inte vill ha hatt. Frånoch med MSV A är de öppet för att ha hatt.

Lindbygarden
0

#41 Ja jag tänkte väl det:o)

Flaxii
0

#41 Inte för att det spelar någon större roll, men det är tillåtet med hatt från MSV:B3 ;)

MiaMaria
0

#43 Helt rätt, fel av mig, jag tänker på frack jag ;-)

Flaxii
0

#44 :) Sen det där med att man få ha hjälm om man vill, är det inte så att från MSV:B3 är det valfritt om man vill ha hatt eller hjälm, men från MSV:A så är det krav på hatt?

MiaMaria
0

Nej aldrig ett krav att man inte får ha hjälm, de är alltid valfritt

[slo]
0

#34 Du är inte så dum som du ser ut jämt Flört Det där lät hyffsat vettigt ju :P

exitingsvillemo
0

#47 FlörtSkrattande

Flaxii
0

#46 Helt rätt, fel av mig ;) Blandade ihop det med frack-regeln.

ElinH
0

Jag har alltid hjälm, känns väldigt tomt att sitta upp utan den xD
När jag höll på med voltige var man ju utan och det kändes bra konstigt de första gångerna, haha :P

Men jag menar, det är så himla enkelt att dra på sig hjälmen och det känns helt naturligt att göra det så varför inte?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

hestellen
0

Ibland har jag hjälm ibland inte=)

Hovgarden
0

Alltid hjälm när jag rider, inga undantag. Däremot har jag blivit sämre med hjälmen när jag kör shettisarna…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan