Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 1036 ggr
LinaN
0

Hur ofta? Hopp/dressyr

Jag sitter här och försöker planera Harrys träning framöver.

Och att hoppa på regelbunden basis varje vecka känns litet väl häftigt på en 3½-åring av hans massa. Men jag funderar på om man ska hoppträna vartannan vecka och vartannan vecka markarbeta med bommar istället.

Vi har ju en debutering i hopp den 1e mars 30 eller 40 cm ska vi hoppa då i en träningstävling. Och tills dess vill jag ju gärna att man ska kunna tatt ett par språng.

Sen är ett-två pass dressyr i veckan att ta i överkant? och med Dressyr i detta fallet så menar jag att befästa övergångar, halter mm vardagssaker, vi har debut i dressyren också träningstävling den 17e maj inplanerat.

Annars så blir det skritt/travturer i skogen och longering/tömkörning däremellan när han inte står på vilodag. Oftast får han vilodag efter en dag med ridning och sen är det nån lugn aktivitet dagen efter vilan då en eventuell träningsvärk brukar vara som värst.

Jag är inte ute efter att spika ett stenhårt schema som ska följas till punkt och pricka, utan jag vill gärna ha ett schema som jag kan titta på för att hålla den röda tråden i träningen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

SofiaOfSweden
0

Jag har också en 3 åring (f 2005) som ligger långt före i utbildningsprocessen. Men trots det får jag hålla igen på träningen av naturliga skäl (undvika skador, behålla träningsglädjen etc.). Dock brukar det bli två dressyrpass i veckan där det tränas sidförande och övergångar, två uterittspass (klättra i skogen, kondition) och så försöker jag lägga in ett löshoppningspass. När de är så unga ska man ju inte hoppa så mycket uppsuttet eftersom att man i en så tidig ålder vill främja deras ryggaktivitet. Med en ryttare på ryggen finns det en risk att hästen inte orkar arbeta med ryggen över hindret och får i framtiden en sämre hoppteknik.

Därför tycker jag att du ska arbeta med löshoppning och dressyr (övergångar, svängar etc.) i stället för att hoppa uppsuttet till tävlingen för en bana på 30-40 cm kan vilken häst som helst hoppa utan träning.

Så två dressyrpass och två uteritter/ett löshoppningspass rekommenderar jag, antingen med varannan dags vila eller ridning två dar vila, ridning två dar, vila osv. max 30 min per pass för att undvika mjölksyrabildning.

Vad är det för häst du har? =)

Ahnna
0

Med en så pass tung unghäst tycker jag att en-gång-i-veckan-principen är absolut max. Det är inte skadligt för honom att hoppa eller markarbetas med bommar oftare, men eftersom han fortfarande växer och lägger på sig stora mängder vikt så är det kanske onödigt att överdriva. Dessutom antar jag att han inte rids mer än några få dagar per vecka?

Men varför har du så bråttom att tävla? Menar inte frågan som kritik utan undrar bara i största allmänhet. Är det inte bättre att ta det lugnt hemma, befästa allt han behöver kunna och jobba upp en kondition där han orkar gå ett helt dressyrprogram och hoppa en hel bana utan att bli trött i huvudet? Det handlar inte om svårighetsgraden, utan om att han är så ung och oerfaren att han löper risk att bli förvirrad när han blir trött. Han är ju inte riden så länge, menar jag, det hade varit skillnad om du red in honom som blivande 3-åring förra våren och hade ridit och tränat sen dess.

Självklart får du tävla honom hur mycket du vill för min del, men jag har sett rätt många unghästar på tävling som har "stannat av" på tävlingsplatsen och kravlat sig över hinder på 40 cm med bommar flygandes åt alla håll och som har skyggat för publiken och så vidare - det är ju inte så vidare schysst att ge en orutinerad häst en sån otrevlig start i tävlingskarriären. Första gången vill man ju att allt ska gå perfekt så att hästen slipper prestationsångest och så att den åker hem med ett trevlig minne. För att lyckas med det bör ju hästen vara så pass förberedd att den vet exakt vad den ska göra och att den vet att den klarar av det utan att behöver prestera till max.

När jag har sett dessa orutinerade ekipage så har jag undrat varför de inte stannade hemma och tränade lite till så att hästen i alla fall var säker på hinder och var van att hoppa bana. Åka till nya platser och miljöträna då och då är ju inte heller fel, men många gör inte det av olika anledningar. (Och då är det ju kanske inte så konstigt heller att hästarna flippar ur på första tävlingen.)

Det jag vill ha sagt är att du har massor med tid på dig att tävla honom i både dressyr och hoppning, du behöver inte börja direkt bara för att han har uppnått tävlingsbar ålder. Flört

Dressyrprogram är också krävande för en så pass ovan häst som är riden så lite som din är. Det går att genomföra, förstås, men vad vill du uppnå? Vad vill du uppnå på en tävling/träningstävling som du inte kan uppnå i ett ridhus på en vanlig träning till exempel? Om det är själva upplevelsen du vill att han ska få så blir det ju lugnare för honom om du lastar och åker till en tävlingsplats utan att delta, så att han får se tävlingen men slipper pressen att prestera.

Bara tankar, inte kritik! Kyss Lycka till med din heffaklump!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

Jag skulle rekomendera att du hoppar ett par gånger uppsuttet innan tävlingen som egentligen är en träning för honom…

arbeta över bommar är bra men det viktigaste i detta skedet är att han tycker det är roligt att hoppa..

träningstävlingar brukar ju vara två tvåkombinationer och två enskilda hinder..

Tänk på att inte hoppa för många språng och är tävlingsbanan på många språng så kan du ju helt sonika korta av den.. det viktiga är ju att han tycker det är roligt och får en pos upplevelse..Glad

MEN jag har en liten fundering och det är att jag hört att man inte ska hoppa i bomlös sadel.. ska tydligen inte alls va bra…

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jag vill gärna löshoppa honom mer, men att ensam springa omkring på ridbanan känns inte så skoj, man ska ju iaf vara 2, en vid släppet och en vid mottaget. Men han älskar att löshoppa, och den gången han hoppade med ryttare för första gången han tyckte det var hellajbans annars hade jag aldrig funderat ens på att hopptävla honom ^^

Och som svar på din fråga, han är en liten Shire/ardennerkorsning som är av nordsvensk modell kan man väl säga så får du en hum om kroppsbyggnad ^^ Lägger in en bild så du får kika på honom :D

#2 jag kikade i min kalender/dagbok och på 12 dagar har han ridits 5 dar. Vilket jag inte tycker är så överdrivet mkt.

Och bråttom att tävla. Detta är ju träningstävlingar. Om man tar sig runt banan utan fel eller slutför dressyrprogrammet kan man få köpa en rosett för 20kr. Det är som clear roundklasser för orutinerade hästar och ryttare. Det är många som åker på dessa bara för att få rutinen och att hästen vänjer sig vid att åka iväg. Prestera något och sen åka hem igen. Om vi bara tar oss över första hindret så är jag nöjd ^^

Detta är en morot för mig att komma iväg o "träna/tävla" men känner jag att han dör efter tredje hindret så bryter vi, inte mer med det. Det viktiga för mig är att han kommer ut och får prova på så att han slipper få en chock första gången han kommer till en tävlingsplats. Och bara åka till en tävling utom tävlan och titta på med honom känns inte alls lika skoj. Han måste iaf in på banan och se hur det ser ut där. ;)

Men jag förstår hur du resonerar, och samtidigt så känner jag att just de här träningstävlingarna är väldigt bra för mina nerver och för att han ska se hur det ser ut. Och som sagt, träningstävlingarna skiljer sig inte så mkt från en träning, förutom att man är ensam på banan och det inte är någon instruktör. Detta är tävlingar för orutinerade som får lära sig och har utrymme för att göra fel.

*undrar i mitt stilla sinne om nån begrep vad jag dillar om ^^*

#3 *fniss* där satte du huvudet på spiken, jag har inte hoppat honom själv utan det är en tjej i stallet som gjort det åt mig, och det är nog dags att jag börjar hoppa honom själv för jag är så sjukt "rädd" för att hoppa, men han gör det med sån glädje och utan att stanna eller bryta ut så han blir nog bra o hoppträna för lilla rädda mig på.

I hinderväg så hade jag tänkt mig träna på en liten oxer och sen tvåkombinationer, inget mer avancerat. På 40 cm tar man ju sig runt rätt lätt ^^ Ska höra med damen som håller i gröna-kortet-kursen hurlånga banorna brukar vara på 30-40 cm höjd.

Och gällande bomlöst och hoppning. Man kan mycket väl hoppa i bomlöst, det finns inget skadligt i det alls, dock så ligger den ju inte lika stabilt som en hopp/allroundsadel. Men ska man inte hoppa högre än 60-70 (nångång i framtiden) så är det ingen fara. Många hoppar ju i skogen tex över trädstammar o dyl utan att det händer något… Man ska bara komma ihåg att spänna sadelgjorden! :D

Lindbygarden
0

Vilken typ av hinder har han hoppat?

exitingsvillemo
0

#4 haha ja du Lina… Du och Din sadelgjord Skrattande

LinaN
0

#5 änsålänge bom på marken, och sen rättuppstående på 20 cm med en bom, och sen rättuppstående med 2 bommaar 50 cm.

#6 kommer ju aldrig glömma spänna sadelgjorden på honom igen ^^

Lindbygarden
0

Hahaha.. ja det är ju bra om du hoppar honom själv om du ska tävla honom:o)

Ta en halsring som du kan grabba tag i den om du kommer ur balans eller han hoppar av för tidigt.. litet tips, tänker jag ha på mina unghästar när jag hoppar in dem:o)

Ahnna
0

Nu kommer ni hata mig, men… Cool Flört

Bara ett litet pekfinger; tvåkombination eller kombination överhuvudtaget är inte detsamma som det ni pratar om, vilket kallas för serier. I en kombination är det t.ex. 1 galoppsprång mellan två höga hinder, där första hindret kallas för a-hindret och andra hindret kallas för b-hindret. Men i serier med två hinder i följd är det oftast 2-5 galoppsprång emellan och inhoppet är oftast lite lägre än uthoppet som ofta är en oxer eller ett stigsprång. Dessa två hinder har olika nummer, till skillnad från kombinationer där hindren har samma nummer men med en bokstav, som jag skrev nyss.

Exempel;

Kombination med två hinder = hinder 5a + 5b.
Hinderserie med flera galoppsprång emellan = hinder 5 och 6.

Med unghästar hoppar man normalt inte kombinationer och dessa kommer heller inte på träningstävlingar och clear-rounder. Minns inte om de ens förekommer i de allra lättaste tävlingsklasserna. *funderar*

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#8 Halsringen hjälper inte om du inte redan håller 2 fingrar i den när du rider. Har du redan börjat tappa balansen och grabbar tag i halsringen så drattar du troligen i backen i alla fall. Halsringen är mer som en extra balansmuskel när du står i stigbyglarna. (Det är ytterst svårt att rida sittandes med fingrarna i halsringen och ganska onödigt.) Den hjälper dig att hålla balansen så att du inte tappar den och blir vinglig. Men har du redan börjat vingla, som sagt, så… marken nästa! Flört

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

#9 varför skulle man hata nån för att någon redar ut begrepp för? Nu är du allt litet knasig Ahnna, men jag förstår nu skillnaden mellan kombination och serie ^^

#8 och 10 jag rider ju redan med halsring som extra stöd dels när jag rider i fältsits så tar jag hellre stöd där än tjyvhåller på tyglarna, och likadant om jag rider och det är halt någonstans så länger jag tyglarna och håller i halsringen. Så den är mer eller mindre standardutrustning när jag rider ^^ Men jag har aldrig åkt av när han busat och jag håller i halsringen. Förutom den gången då jag hade dåligt spänd sadelgjord då förståss…. gah, den incidenten kommer förfölja mig i resten av livet…

Lindbygarden
0

#9 Hahahaha! det är lungt med det är nog serier isf för jag har då aldrig ridit lättare klasser med bara ett till två galoppsprång i..

Men två galoppsprång måste ju också klassas som kombination?

För det är ju inte helt ovanligt att det är ett mellan a och b och sen två till hinder c??

Gällande halsringen så tycker jag att det är bra att hålla en finger där i anridningen så att man inte stör i munnen.. Jag har då inga som helst problem med det om det skulle behövas…

Men när hästen är inhoppad så har jag inte använt halsringen utan det är just när de som ung iibland överhoppar sig..kan bli spännandeOskyldig

Ahnna
0

Jag tänkte att ni snart blir trötta på att jag är en sån messerschmitt! Flört

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

#13 Ingen fara för du har ju rätt i att det är en serie.. brukar ju var två stycken på långsidornaOskyldig

Tror inte jag varit på en enda clearround/ lätt klass utan det…