Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrhästen
Läst 3988 ggr
LinaN
2009-01-08 00:04
0

Bra mineralfoder?

Jag letar nu efter ett bättre mineralfoder än det jag har till Harry, är trött på det här "grusiga" mineralfodret som KAN leda till sandkolik, så jag vill dels förhindra det (genom att mota olle i grind) och samtidigt så blir det så söligt i vattenkopp mm med detta grusiga…. Detta är då kraftts produkt miner blå.

Vill som sagt ha nått annat bra. Någon som har tips på ett peletterat/flytande mineralfoder som är bra och håller vad det lovar med mycket och bra mineraler?

Vi har ingen mineralanalys av vårt hö i stallet, fråga mig inte varför det inte tas men det tas inte helt enkelt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

AnnaLundin
2009-01-08 01:23
0

Varför skulle mineraler leda till sandkolik?

Jag använder Kvarnbyfoders mineraler, de finns både som granulat och pelletterat.

Ahnna
2009-01-08 10:25
0

Jag använder Kraffts pelleterade mineraler, det blir aldrig kvarlämnat eller söligt. Blöter dem tillsammans med betfor och lusern.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Nesslan]
2009-01-08 10:29
0

Jag har använd Emins Multi Vimin alltså flytande. Alla vitaminer och mineraler ska finnas med förtutom fosfor och kalcium. Dikalciumfosfat kan köpas i pulverform.

Hade detta för att min ponny ratar både pellets mineraler och samma som du nämner, också musil. Nu har jag dock Krafft Groov 60 som ända kraftfoder och jag hon verkar klara sig fint på det :) har heller inte analyserat hö. Lycka till!

exitingsvillemo
2009-01-08 11:17
0

Kan man överdosera mineraler?

LinaN
2009-01-08 12:15
0

#1 iom att dessa mineralerna lägger sig längst ner i vattenkoppen och i krubban så säger min logik att de även borde kunna lägga sig i botten av magen och tarmarna. Och en i stallet har haft en unghäst som fick sandkolik när hon fodrade med sådant för många år sedan, så hon använder andra grejor men det tycker jag verkar för komplicerat. Men jag känner det att kan jag undvika att ge detta mineralfodret så ska jag ju göra det.

#3 var köper man Dikalciumfosfat (för det är både kalk o fosfor i det va?) och vad kostar det?

#4 de flesta mineraler är svåra för hästen att få i sig på naturlig väg iom att de inte lever så naturligt som i det vilda. Som tex magnesium får de ytterst sällan i sig av sitt dagsbehov av bara den vanliga maten. HAR FÖR MIG att oanvända mineraler inte alltid lagras i kroppen utan även utsöndras precis som överskott med vitaminer men jag är inte säker.

exitingsvillemo
2009-01-08 12:23
0

Fast en del vitaminer är ju direkt skadliga att överdosera, som E-vitamin t ex

B-vitamin kan du ju inte överdosera.

Men hur är det med mineraler? Har för mig att det är skadligt att överdosera vissa mineraler också.

Eftersom en del fodrar med sånt som innehåller många mineraler så undrar jag om det inte finns risk för överdosering av ngn mineral vid sådan utfodring?

[Nesslan]
2009-01-08 13:11
0

#5: Biofarmab säljer det. återförsäljare finns på hemsidan http://www.eclipsebiofarmab.se/

Pris vet jag inte.

Lindbygarden
2009-01-08 15:35
0

#5 Stora skillnaden är väl att det är vatten det blandas med i koppen och krubban alltså inte stark magsyra..

MEN jag har också hört ngt liknande men tycker de borde slutat sälja den formen av mineraler om det vore farligt för hästarna..

LinaN
2009-01-08 15:46
0

#8 jo, men samtidigt ett grusigt mineralfoder sliter ju också på tänderna när det blandas i tex betforen o klibbar fast i det… Så hellre pulveform, pellets eller som flytande…

Kikar nu på länken i #7, funderar på deras kombinationsmineralfoder med fosfor, kalk, magnesium och nått till var det, alternativt chevinal plus… Men har jag bara chevinal plus så behövs det den här fosfor/kalk-blandningen.

Maliiin
2009-01-08 16:09
0

I vårat stall ger vi Eggersamanns mineraler, Horse Vital Plus. Fungerar bra för våra hästar och dom lämnar inte kvar dem. Allt åker ner=) Är i pelletsform! Inte så farligt dyr heller. Innehåller även kalcium och fosfor.

Jag körde ett tag på Eggersmanns mineralbricks. Det var var en smidig lösning faktiskt. Tre bricks om dagen för våra shettisar. Perfekt när dom går på bete tex!

Så där har du två alternativ kanske=)

[slo]
2009-01-08 17:58
0

#5 Lagras i kroppen eller följer med ut den naturliga vägen beror på om dom är vattenlösliga eller inte. Ska se om jag kan rota fram förra numret equilibris, har för mig det var vitaminspecial där :)

[slo]
2009-01-08 18:12
0

Nope… Den verkar borta :( Ska in till pappa senare, får leta där också!

Tusen
2009-01-08 22:16
0

Våra har fri tillgång på mineraler och får äta så mycket de behöver. Alla hästar har ju inte samma behov. Men för att de inte ska äta mer än de behöver kan jag inte använda pelleterat mineralfoder. De tror det är godis (eftersom det innehåller socker)och äter tills det tar slut. Använder därför granulat.

Maliiin
2009-01-08 23:11
0

#13 Våra shettisar sorterar ibland ut mineralerna när dom ätit dem en tid. De borde ju vara tecken på att dom kanske får för mkt.. Men alla hästar kanske inte gör det=)

exitingsvillemo
2009-01-08 23:21
0

frågar igen, kan man alltså inte överdosera mineraler? Kommer överskottet ut?

AnnaLundin
2009-01-09 00:30
0

#15 - jo, man kan överdosera mineraler. Vissa mineraler är ofarliga att ge för mycket av medan andra kan orsaka förgiftningssymptom.

Lagom är bäst…

exitingsvillemo
2009-01-09 00:43
0

#16 tack för svar =) Är det ngn speciell mineral man ska akta sig för att överdosera?

RC70
2009-01-09 09:55
0

" iom att dessa mineralerna lägger sig längst ner i vattenkoppen och i krubban så säger min logik att de även borde kunna lägga sig i botten av magen och tarmarna"

Jag är väl ingen expert, men mineraler bryts ju ner o fördelas i kroppen… och jag tror inte att det finns magsyra i varken vattenhinken eller vattenkoppen.. Tror alltså rent spontant att du inte behöver oroa dig för sandkolik med mineraler, vore väldigt svårt o sälja om det orsakade det pga sin "grusighet".. Glad

Min ponny äter Krafft Miner Grön just nu, pga dräktighet. Hade mina tävlingshästar på Kraft Miner Röd eller Blå, funkade utmärkt.