Insperations bilder & filmer
För att jobba på lite positiva trådar ;)
Har ni någon bild eller filmklipp som ni brukar titta på för att bli glada och få lite insperation? Någon/något som ger er en bra känsla, något att sträva efter eller liknande?
Allt behöver självklart inte vara perfekt, men ni kanske får en bra känsla utav det, eller någon liten del är rätt osv. Skriv gärna lite varför eller vad som inspererar er med det ni tittar på! :)
Kanske en egen ritt som ni tittar tillbaka på att där gjorde ni själva rätt?

Jag blev riktigt glad över Jan Brink-filmen jag köpte förra veckan. Trevlig riding med lugn och metodisk ryttare och hästar som jobbade på med riktig glädje, ingen stress eller hekt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Vilket trevligt initativ!
Jag blir så glad när jag ser.. nu står det still men den ryska lilla skimmeln piaffera.. han har en fantastisk piaff och sitter ordentligt.. Då känner jag bara "wow"!
Ska se om jag hittar honom, en fd cirkushäst och orlovtravare med en kanonpiaff! Blev belönad med 10 för den under OS!!!
Sen så blir jag glad av att höra om Ulla håkanssson som arbetar sina hästar ute i skog och mark samt av att hon fortfarande är aktiv och tävlar..
#3 Ja precis! Vilken underbar häst och vilken piaff och passage!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte för att detta är en film med hästar, men är jag riktigt ledsen så är detta vad jag tittar på för att bli glad igen…. Det är ofelbart! Och som kattägare så flinar jag med hela huvudet.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag har en hel samling med hemsparade bilder och filmklipp, saker som jag stött på på nätet som jag gillar, försöker hitta vart jag hittat lite olika saker för att kunna visa upp, men visade sig inte vara det lättaste, ggrrrrrrr. En del är sådant som jag desutom fått skickat till mig, underlättar inte mer :/ grub grub…
Spanska Ridskolan iallafall, lugna små hästar som utför saker stillsamt även om det ibland kanske inte ska kollas så mycket på detaljerna… Jag älskar ordningen och redan, hur fint uppklätt allting är, jag är hemskt svag för det 
Jag har alltid gillat det här videoklippet på Donnherall & Donnerschlag även om ridningen inte är särskilt exemplarisk hela tiden så är hästarna underbara och det är för mig så dressyrhästar ska se ut, stora och biffiga, köttbullehästar :)
Jag är nu inne i en period där jag tittar en del på klipp på tjurfäktnigshästar och cuttinghästar, att dressyren annvänds till något passar mig just nu.
Igen, det är inte den perfekta ridningen som jag blir inspererad av, utan arbetsglada hästar, kvicka ben och att de gör ett riktigt arbete. Filmklipp med tre olika tjurfäktningshästar
#6 dendär palominon! är så jäkla läcker! snacka cow-sense och att han vet vart han gör av benen! helt suverän häst.
Även om jag inte är något fan av tjurfäktning så måste man ändå beundra HÄSTENS MOD.
#6 Jag kan dessvärre inte beundra ngt i tjurfäktningsklippen. ycker att det är bedrövligt att sånt överhuvudtaget existerar
Skulle jag se en häst utföra det dessa hästar gör, men utan en stackars tjur eller kalv som lider, så kanske.
Jag ser inte hästens mod, jag ser människans dumhet. Hur man kan utsätta djur för sånt är för mig helt ofattbart, både tjuren/kalven och hästen utsetts för risker.
Vet nte ens om jag vill kalla hästen arbetsglad… Livrädd för att bli spetsad på hornen isåfall.
Kvick i benen? Ja tacka f*n för det, det skulle jag också vara om jag hade en arg tjur efter mig… Usch!!!!
Förstår faktiskt inte tnken, med att sånna filmer skulle vara inspirerande?!?
Möjligtvis att dom inspirerar mig till att åka dit och banka skiten ur idioterna som sysslar med det.

#8 & #9 Håller med om att tjurfäktning är skittaskigt och hemskt, förstår inte nöjet som miljontals spanjorer ägnar sig åt varje år, men jag kan också se ridningen och hästarna som en egen del, som i sig är fantastisk. Har bara en önskan att de skulle använda den till nåt vettigare än att plåga tjurar till döds med svärd och spjut! Gör mig gråtfärdig och förbannad.
www.stuteriprecious.se

Jag gillar ju Jean Francois Pignon och hans frihetsdressyr.
http://www.youtube.com/watch?v=-VijWRNRp1U&feature=related (Kanske inget man bör prova hemma, men i alla fall!)
http://www.youtube.com/watch?v=rVMgl168cmA&feature=related (Observera att de andra hästarna bara står och glor!)
http://www.youtube.com/watch?v=YacvW-SC7Gw&NR=1 (Närmast militärisk precesion!)
www.stuteriprecious.se
Jag tycker att Merlin är helt sagolik! Hjälp vad jag vill ha en Lusitano så fort jag ser dessa hästar!

Jag vet en film på youtube som jag har kollat en hel del! Kan inte säga rakt ut varför jag gillar den men bara älskar pållen å titta på den=D Å jag vet att hästen inte går perfekt hela tiden! Men jag gillar många stunder i filmen=)
#10 som jag skrev, om det bara hade varit en häst med i filmen, som utfö dessa rörelser då hade det sett underbart ut, men tyvärr kan jag inte se förbi djurplågeriet.
Jag ser inte en arbetsgld häst, jg ser en rädd häst och framförallt en superstressad tjur.
#11 andra filmen var underbar, speciellt när han landade i hästbajjan =)
Men det är ju ERIK & GABRIELLE!!!!

#15 Inte en aning vilka dom e
Men står ju att nån Danile rider pållen?:O
#16 Hahahaha.. erik e min sambo och Gabrielle vår häst..
Det är inte de utan jag bara skojade då de på filmen var så lika mina älsklingar här hemma.. Tindra ( min dotter ) kom fram och sa "pappa rider på filmen!!!"

Hahahahha jasså XD Fick mig en funderare där
#17 men fy skräms på dig! så får du ju inte göra! :D
Fin häst finns här
Den framför även några rörelser liknande de hästar från tjurfäktnngar, fast utan tjurar. Som t ex sidvärtesgaloppen

Ska kolla lite i morgon på jobbet
Nu försöker ju thunder att lyfta fram något som är positivt och inspirerande. Hon hänvisar till filmer som hon finner inspirerande då kan man ju tycka att personen ifråga skall få lov att vara av denna åsikt utan att det ska bli en diskussion om just tjurfäktning.
Så håll er till ämnet och önskar man tråd om tjurfäktningens vara eller icke vara kan man starta en tråd om det istället.
Jag måste nämna Hidalgo här!
Ja, jag vet att det är hollywoodfilm i all ära, men att ens vara nära det sammarbete som Viggo och Hidalgo "har" genom större delen av filmen… JAG VILL!
#6 Palominon där var inte alls att leka med, han verkade veta precis vad det handlade om och det såg ut som han tog det med ro! Skitcool pålle :)
#22 just hästarnas prestationer och rörelser är helt sagolika och jag förundrar människor som kan se förbi filmens egentliga syfte, tyvärr kan jag inte det
vet inte varför.
Menae inte alls att starta diskussion om tjurfäktning och Thunder… Om du tog illa upp av det jag skrev så ber jag om ursäkt, det var inte alls min mening att klanka ner på Dig. Inte ens av valet på film. Kunde bara i låta bli att bli förbannad på folket på filmen bara, det hade inget med Dig att göra 
Det var mycket för min egen skull och andra som har lika svårt som jag att se skönheten i dessa filmer, som jag la ut "min" film.
Ska kika lite till om jag hittar ngn annan bra film där enbart en häst har huvudrollen, har för mig att jag sett ngn film där man tränar in dessa rörelser, med hästar som i framtiden ska användas till tjurfäktning.
#23 Ja men den är faktiskt bra! Samt den bygger ju på en verklig häst och person!

I så fall måste jag säga "Svarta Hingsten"-filmerna!
Maken till väldresserad häst har jag sällan sett och jag blir långt mycket inspirerad av de filmerna än av några andra. (Tycker att andra filmen är bättre än första.)
Först filmen, del 1. Sök vidare på de andra delarna, de finns där. http://www.youtube.com/watch?v=x4iBp8Q2SGI&feature=related
Andra filmen, del 1. Samma sak, de andra delarna finns också där. http://www.youtube.com/watch?v=Pkh7inWgeiw
www.stuteriprecious.se
Hur gör man för att jobba med filmhästar, någon som har koll…? 

#27 Precis som när man jobbar dem utan film, man tränar, tränar, tränar.
Det finns nog ingen (väldigt få?) som är anställd av filmbolagen och går in i någon annans stall och jobbar med deras hästar, utan man jobbar med sina egna hästar och anmäler sedan sitt intresse till olika filmbolag och säger "vi kan göra det här och det här". Sen får man se om någon nappar. Förr eller senare kommer ju en film eller serie som behöver välskolade hästar. I Sverige är det svårt att slå mynt av, men i te.x. England eller USA kan man ha det som yrke.
www.stuteriprecious.se
Ahnna- Nu har jag kollat första sv.hingsten filmen 1-5, men jag hittar inte 6:an… Ahh… Nu måste jag ju bara se klart denna film, har inte sett den på flera år.
Nu får du hjälpa mig att leta reda på fortsättningen…

#26 ah svarta hingsten! jag har aldrig sett dom filmerna faktiskt, jag är för liten… hehe
nån som vet vart man kan få tag i dom??
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#26 Jag har dem ju som sagt… nånstans! Haha! Men ska höra om dom kanske kan ligga hem hos mamma å dem så kan du få se dem imorn kväll kanske:D

#31 haha ah säkert ikväll, de vet vi ju hur de brukar va me de XD
men de e ingen brådska, leta på du =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#29 Är det inte den här då? http://www.youtube.com/watch?v=kxOEy1Ya8Qw
www.stuteriprecious.se
#33 Den funkar, hamnade mitt i ett avsnitt jag redan sett, men det gör inget. Den där personen har lagt ut alla delar iallafall.
Tack =D

#32 Hmm! Den fanns inte hos mamma så då måste den finnas hemma hos mig
Så ja får väl leta du

Jag bruker ibland titta på denna video med Camina's Maccoy. Det är aldrig fel att drömma sig bort ibland
puttar lite. Om det finns fler som vill visa lite inspirerande Dressyr
Den här tycker jag är väldigt inspirerande… Det är Alexander Nevzorovs haute ecole, fast utan alla otäcka bettbilder. Han rider och tränar helt utan andra redskap än en rem om halsen och en kvist som spö…
om man frånser hans ideer så är detta verkligen inspirerande.

Vilka inspirerande och fina klipp ni har länkat till! Jag älskar att titta på när någon rider i stallet, speciellt t.ex. min förra ridlärare då jag gillar hur hon arbetar med hästen. Och jag fotar mycket så jag gillar att titta på bilder också! :)
Den här bilden gillar jag, min förra sköthäst Rockyfeller under en programridning. :) Jag gillar hans smala hals och hur han håller huvudet. Den bilden tittar jag ofta på, och jag får lust att rida.
Jätte fin häst! Får man fråga om det är du som rider?
Så ska jag komma och vara lite udda… ;) Det här är en dansande häst för mig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#41 Nu förstår jag vart sägnen om Sleipner kommer ifrån!
De måste sett en islandshäst!!
Hjälp vilken aktion och mycket vacker häst!
#42 Klart det var en islandshäst! ;) Hihi ja vacker är han minsann…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#43 Vet du har "bra betalt" han fick för den ritten? Jag kan absolut ingenting om hur det ska se ut..
Kanske du kan skriva lite om form och dressyren kring gångartsridning på islandshästen i egen tråd eller kanske tom en artikel om du vill/orkar/kan? Vore kul att få lära sig lite mer
#41 ju mer udda desto roligare
vi har en väldigt blandad kompott med raser här inne.
#44 Just den ritten vet jag inte vad han fick för, mer än att han tog sig till A-final och där blev det en andraplats med 7,77 p. Om det nu säger dig nåt..? ;)
Kan absolut försöka skriva ihop nåt sånt. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag brukar se på klipp från fälttävlansbilder eller tävlingar, bara att se bilder på mäktiga hinder får det att pulsera inom mig att jag en dag SKA nå dit.
RGB brukar också fungera bra eftersom han symboliserar kämpen och viljan. Han har lyckats ta sig till världstoppen utan pengar att röra sig med men har kommit dit för sin vilja och sin fantastiska talang och känsla för hästar. Eftersom att jag befinner mig i samma sits och faktiskt (utan att låta dryg) fått höra samma ord och beröm så är han min största förebild, även om jag vill bli fälttävlansryttare inr. dressyr.
#47 gudars! sicket hinder!
hade ju aldrig vågat tävla fälttävlan även om min häst hoppar gödselstackar och inte räds vatten…

Haha, jag själv blir bara så pepp av att se den! Fälttävlan är det slutgiltiga beviset för kärleken och tilliten mellan häst och ryttare. Inte i någon annan gren går den att se så tydligt och det är därför som jag älskar den så mycket. Det är mitt sätt att visa min kärlek till min häst och veta att jag är lika älskad tillbaks.
My god vad pepp jag är nu! 

#40 Jaa, jag älskar honom. Han är Sv. Halvblod, och typ alla tror att såna inte kan se speciella ut eller ha någon personlighet, men Rocky är ett levande bevis! :P Nej, han är ganska svår att rida och jag är inte så bra på att rida. Nöjer mig med ponny dessutom. xD
#47 Det där skulle jag aldrig våga hoppa, tror jag! :o Jag är ju trots allt en dressyrflicka, mesig och vill sitta fint i sadeln istället. ;)

#47 Jag är också fälttävlanstokig (av det liiite mesigare slaget, nöjer mig om jag kommer till **-igt) och tittar gärna på fälttävlan på TV och film. Så länge det inte är de allra tuffaste klasserna där var och varannan häst haltar av banan… 
Såg på EuroSport (från England) för ett tag sen och det var verkligen inte roligt - massor med ryttare på backen och hästar som var så trötta att de kollapsade rakt över hindren under sista halvan av banan… Det är inte alls inspirerande, tycker jag, även om jag inte är emot fälttävlan som sport. Tycker som sagt bättre om de lite lättare klasserna där ryttarna och hästarna i alla fall kommer i mål! 
Kan titta på den där "barn-filmen" Rida Fälttävlan hur ofta som helst och bara drömma om framtiden! (Det är en introduktionsvideo för nybörjare inom fälttävlan och riktar sig mest till barn.) Har kontaktat fälttävlanslägret (3 dagar) i Hofors och hoppas få en plats där till våren. *håller tumme* 
www.stuteriprecious.se

#51 Kul med ännu en nörd! Håller med, är inte kul längre när det är fler skadade än ekipage som kommer i mål helskinnade. Då är det dags att man gör något åt hinderbyggena.
Vart ligger Hofors? Var på ett femdagars förra sommaren för Uffe Johansson (ja, det sved rejält i plånboken kan jag säga…) och de dagarna kan jag utan tvekan säga är bland de bästa i mitt liv. Jag älskade varenda sekund där och så mycket som jag lärde mig och fick vara med om så är det värt de pengarna. Ska spara ihop till en till lägeravgift i vår för jag är så himla sugen!

#52 Jag förstår egentligen inte varför banorna måste vara både jättelånga och svåra, med både höga och extremt tekniska hinder… Hade det inte räckt med hälften så många språng, t.ex.? För mig känns **-igt lite "humanare" eller hur man ska säga, eftersom både banans längd och hindrens svårigheter är i proportion till varandra på ett annat sätt. Det handlar inte om "survival of the fittest" i de klasserna. (Men visst kan man störta och skada sig illa i **-igt också…)
Hofors ligger på gränsen mellan Dalarna och Gävleborg, inte långt från Gävle/Sandviken. Jag bor några mil söder om Gävle och har ungefär en timme med släp till Hofors. Kursen kostar inte alls mycket jämfört med andra läger men jag har hört flera tala väl om den ändå, så kvaliteten ska det inte vara fel på. (Uffes läger är för dyrt för mig, men det hade varit skitskoj att kunna åka dit också!)
www.stuteriprecious.se