Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 2249 ggr
ElinH
0

Enkla byten

Nu är jag superglaaad :))
Red på Filippa (hästen jag rider) idag och jag hade planerat att träna på enkla byten genom att använda tre olika övningar. Hoppades på att få vara ensam i ridhuset eftersom hon lätt tappar koncetrationen om det är mycket omkring henne. Men självklart ska precis alla ungar som hyr häst under lovet rida preciiiiiis då. *suck*. Överallt var de och de tycktes galoppera hela tiden när de inte skrittade fyra i brädd och tog upp halva ridhuset.
Meeeen, jag bestämde mig för att nej nu jädrar ska dethär gå och låstades att jag var på framridningen på en Ponny-lokalhopptävlingsframridning (alltid stökigt och hästar ÖVERALLT) och gisses vad bra det gick!

De enkla bytena gick såå mycket bättre än de brukar och tillslut när de gått försökte jag mig på att först bara ta ett litet stravsteg och sedan byta. Det gick så bra så jag vågade prova ett riktigt byte och det GICK. Kanske inte det bästa i världen men det gick bra mycket bättre än de brukar göra för oss! Hon höll verkligen balansen och orkade bära upp sig under hela bytet.

(skänkelvikningarna gick också suuuuper!)

YESSS! Nu är jag supertävlingssugen :)))

Någon som har bra tips på hur vi ska ta oss vidare med bytena? Lite övningar och tips vore super :)

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ahnna
0

Grattis!Glad Ska själv till ridhus nästa vecka och längtar redan. (Har inte haft tillgång till ridhus eller ridbana på flera år.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lindbygarden
0

Härligt!

Jag blir så ridsugen så jag nästan kreverar när jag läser om hur ni andra tränar osv:o)

LovisaJacobsson
0

Gud vad roligt :)

Blir oxå tränings sugen, men vad gör man när paddocken har blivit en isbana? :)

LinaN
0

Tänkte på det. Om en häst tappar bakbenen i enkla byten, vad ska man göra då?

En i stallet har det här bekymret, om han byter rent och att det inte blir korsgalopp så ser det ut som om han glömmer kvar bakbenen där bytet genomfördes. Tänkte om man kunde snappa upp nått tips så man kan verka duktigare än man är ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ElinH
0

#4 Har också det problemet ibland och har sett många om har det!
Hoppas att det finns någon med bra tips :))

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ahnna
0

#4 & #5 Jag skulle rent instinktivt säga att hästen inte trampar under sig ordentligt innan bytet, att bakdelen helt enkelt inte "är med" i aktionen. Det behövs mer framåtbjudning och mer samling för att bytet ska bli rent. Det krävs också att bytet kommer i exakt rätt ögonblick där hästens ben är placerade på ett sätt som gör att den lätt kan glida in i den nya galoppen utan att "tappa" steget. Öva mera! Glad

www.stuteriprecious.se

MiaMaria
0

Nu kommer vi in mer på vanliga singel byten (haha de där kan tolkas lite olika Oskyldig)

För att gå vidare med byten så börja på samma sätt, rid enkla byten och korta ner skrittstegen mer och mer. Du kan även rida över en bom och byta varv, i galoppsprånget över bommen så gör du bytet, oftast är de lättare för hästarna.

För att inte tappa bakbenen som sen nämna så har Ahnna en del rätt, de krävs mer samling. Rid tillbaka hästen, sätt den innan bytet (nu snackar jag utbildad häst, inte 4årig hopphäst) och de gäller som sagt att ge hjälperna rätt så att hästen kan byta rent. De är ett måste att lära sig innan man sen går vidare till bytes serierna.

exitingsvillemo
0

Hur lägger man hjälpen för galoppombyte?

Jag lägger bara om skänkeln och ställer om hästen det har funkat på de hästar jag har ridit.

Men det kanske inte alls är så man ska göra?

Ahnna
0

#8 "Vrid om" höften. På en väldrillad häst behövs inte mer. Bara att träna! Skrattande

www.stuteriprecious.se

Anoziz
0

Jag gör precis som #8 och det funkar bra - oftast! Om nu inte hästen bestämmer sig för att vara lite lat så att säga Tungan ute